15 Adembenemende voordelen van Hennep Proteïne

Wist je dat hennep één van de beste bronnen uit de natuur is voor plantaardige eiwitten? Hennep heeft naast een berg proteïne niet alleen talloze extra gezondheidsvoordelen, het is ook nog eens milieuvriendelijk. Hennep kan niet alleen worden geteeld zonder gebruik van pesticiden, maar heeft ook zeer weinig water nodig. Bovendien neemt de plant barstensveel koolstofdioxide op. Het is dus geen wonder dat hennepzaad een populaire keuze is in een plantaardig dieet!


Hennep Proteïne – Perfecte Aanvulling voor een Vegan Dieet

Hennep eiwitpoeder wordt gemaakt door de zaden van de hennepplant te vermalen. Naast essentiële aminozuren, zit hennepzaad ook vol met gezonde vetten en vitamines. In werkelijkheid bevat hennep proteïne 20 aminozuren. Inclusief alle 9 essentiële aminozuren. Wat dat betekent? Deze 9 aminozuren zijn de bouwstoffen voor eiwitten in ons lichaam en kunnen alleen via voeding worden opgenomen.

Hennep proteïne wordt vaak gebruikt in de sportschool ter vervanging van vlees of melkproducten. Daarom zweren vegan bodybuilders erbij. Kijk maar eens naar het aminozuur profiel:

AminozuurHennepzaad / 100 gramBiefstuk / 100 gram
Tryptofaan369 mg (132%)374 mg (134%)
Leucine2163mg (79%)2945 mg (108%)
Lysine1276mg (61%)3305 mg (157%)
Methionine933 mg (128%)905 mg (124%)
Histidine969 mg (138%)1293 mg (185%)
Valine1777 mg (98%)1667 mg (92%)
Isoleucine1286 mg (92%)1580 mg (113%)
Phenylalanine1447 mg (165%)1351 mg (154%)
Threonine1269 mg (121%)1595 mg (152%)
Cystine672 mg (234%)345 mg (120%)
Tyrosine1263 mg (144%)1279 mg (146%)
Dikgedrukt betekent: Essentiële aminozuren. Deze kun je alleen uit voeding halen. Percentages zijn % van de aanbevolen dagelijks hoeveelheid. Bron: https://tools.myfooddata.com

In tegenstelling tot eiwitten van veel andere planten, is hennep een complete bron van aminozuren. Dat is de reden waarom hennep wordt gezien als een “compleet” plantaardig eiwit. Daarnaast voeden hennepzaden het lichaam met vezels en vitaminen.

Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel de volgende 15 ongelooflijke voordelen van hennepeiwit. Vergeet trouwens ook niet de vele voordelen van hennepzaadolie.

#1) Hennepzaad geeft een boost aan het immuunsysteem

Het consumeren van hennepeiwit is een simpele doch zeer effectieve manier om het lichaam te voorzien van een voedzame stimulans.

Hennepzaden bevatten de bolvormige eiwitten edestine en albumine. En waarom dat belangrijk is? Enzymen, antilichamen, hormonen, en fibrinogeen zijn allemaal gemaakt van bolvormige eiwitten.

Daarnaast zijn edestine en albumine ook onderdeel van de vloeistof in een deel van het plasma van het bloed. Daarom zijn deze eiwitten essentieel voor het onderhouden van een gezond immuunsysteem.

#2) Hennep proteïne verhoogt je energieniveau

Voel je je slaperig? Wat zeg je ervan om je dagelijkse dosis aan cafeïne te vervangen voor hennepeitwit?

Hennepeiwit bevat alle essentiële vetzuren. Als vetzuren worden ingenomen, produceren ze twee keer zoveel energie als koolhydraten. Daarnaast hebben eiwitten meer tijd nodig om te worden afgebroken in het lichaam. Hierdoor wordt energie langzamer vrijgegeven.

Hennep zorgt dus niet alleen voor een hoger energieniveau, maar het houdt energie ook op peil gedurende de dag.

#3) Hennepzaad vermindert ontsteking

Wist je dat hennep een ideale verhouding van vetzuren en andere voedingsstoffen heeft om ontstekingen te verminderen? Deze ontdekking werd gepubliceerd in het Journal of Arthritis and Rheumatism. Daarmee lieten onderzoekers zien dat het innemen van GLA-eitwit (gamma-linoleenzuur) in hennep de klachten van artritis deed afnemen met 20%.

GLA beperkt chronische ontsteking door het lichaam te helpen ontstekingsbevorderende stoffen te bestrijden.

#4) Hennep proteïne versterkt het haar

Hennepeiwit zit vol met omega 3 vetzuren, omega 6 vetzuren en omega 9 vetzuren. En deze superhoge concentratie van gezonde vetten draagt ook bij aan een gezonde haargroei.

Daarnaast voegen omega 3 vetzuren glans en kleur toe aan het haar. Sommige onderzoeken suggereren zelfs dat omega 3 vetzuren helpen om verlies van haar ongedaan te maken. Omega 3, 6 en 9 vetzuren dragen bij aan haargroei en -verdikking.

#5) Hennep proteïne verbetert de stofwisseling

Conventionele eiwitpoeders zoals wei zitten vol met dierlijke producten zoals lactose. Hoewel veel eitwitproducenten beweren dat hun producten minimale hoeveelheden lactose bevatten, kan zelfs een kleine hoeveelheid leiden tot een kettingreactie, in het bijzonder bij mensen met een lactose-intolerantie. Daarom kunnen sommige mensen een opgeblazen gevoel, winderigheid of andere interne ongemakken krijgen van de consumptie van lactose.

Hennepzaden, daarentegen, helpen de stofwisseling. Dankzij de hoge concentratie van oplosbare vezel, zorgt hennepeiwit ervoor dat het spijsverteringskanaal goed functioneert.

#6) Hennep proteïne repareert de spieren

Hennepzaadproducten hebben een eiwitkwaliteit die gelijk aan of zelfs beter is dan bepaalde granen en noten. Als het aankomt op het herstellen van spierweefsel gaan bodybuilders en atleten voor eiwitpoeders. Uiteindelijk is eiwit de sleutel tot gezonde spiergroei.

Wat veel mensen echter niet beseffen is dat hennep een volledige eiwitbron is. Het bevat alle essentiële aminozuren waardoor hennepeiwit helpt bij herstel van weefsel.

Als plantaardig eiwit voedt hennep het lichaam met voldoende eiwit, maar is tevens hypoallergeen en geschikt voor mensen die gevoelig zijn voor soja, gluten, ei of zuivel.

#7)Hennepzaad verzorgt de hoofdhuid

Heb je last van een droge, jeukerige of geïrriteerde hoofdhuid? Hennepeiwit verzorgt de hoofdhuid op een natuurlijke manier. Omdat hennepzaden zowel vitamine E als een hoge concentratie van essentiële vetzuren bevat, is hennep geweldig voor het verzorgen van de hoofdhuid. Het eiwit kan zowel in tablet- als poedervorm worden geconsumeerd.

#8) Hennepzaad helpt in strijd tegen hartziekten

Hartziekte is wereldwijd doodsoorzaak nummer één. Nu blijkt dat hennepeiwit het risico op hartziekten vermindert. Dat komt omdat hennep vol zit met vezels, gezonde vetten en een groot aantal vitale voedingsstoffen.

Daarnaast bevat hennepeiwit ook grote hoeveelheden van het aminozuur arginine. Arginine wordt gebruikt voor de productie van stikstofoxide. Stikstofoxide is een gasvormige stof in het lichaam die ervoor zorgt dat de bloedvaten van het lichaam zich verwijden. Dit leidt op zijn beurt tot een lagere bloeddruk, waardoor het risico op hartziekten afneemt.

#9) Hennep proteïne bouwt spiermassa op

Hennep proteïne wordt beschouwd als een van de superfoods die de natuur rijk is. Hennep biedt niet alleen een volledig profiel aan aminozuren, het bevat ook alle aminozuren voor opbouw van spiermassa, zoals BCAA (vertakte keten aminozuren).

BCAA verhoogt de snelheid van synthese van spiereiwit. Tegelijkertijd voorkomt het verlies van spierweefsel. Daarnaast bevat hennep ook globuline, albumine en edestine. Dat zijn enkele van de meest voorkomende eiwitten in het menselijk lichaam. BCAA’s ondersteunen het vermogen van het lichaam om te herstellen na training.

#10) Hennep eiwit remt hongergevoel

Weerstand bieden aan de drang om er even op uit te gaan voor een avondsnack kan soms erg lastig zijn. Daarvoor kan hennep een uitkomst zijn. Op die manier remt hennep het hongergevoel en geeft een vol gevoel voor een lange tijd.

Het geheim? Hennep bevat veel vezels. Vezels dragen niet alleen bij aan een gezonde spijsvertering, maar zorgen ook voor een vol gevoel.

Daarnaast heeft vezel laten zien dat het gevoel van honger vermindert en gewichtsverlies in stand houdt. Aan de hoge concentraties vezels in de hennepplant worden ook eigenschappen als het voorkomen van chronische ziekten zoals diabetes, hartziekten en zelfs kanker toegeschreven.

#11) Helpt bij eczeem

Wist je dat hennep ongelooflijk effectief is tegen droogheid en irritatie bij eczeem? De met essentiële vetzuren volgepropte hennepeiwitten functioneren als een interne bevochtiger. Om die reden helpt hennepeiwit tegen een droge en gebarsten huid en het verminderen van irritatie.

Een in Finland uitgevoerde studie, gepubliceerd in het Journal of Dermatological Treatment, vond opvallend gereduceerde droogte en irritatie bij eczeempatiënten gedurende een periode van 20 weken.

#12) Hennepzaad verlaagt risico op osteoporose

Osteoporose is een verlammende aandoening die wordt gekenmerkt door een afname van de botsterkte. Meer dan 75 miljoen mensen leiden aan osteoporose in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Veel mensen ontdekken pas na jaren dat ze deze aandoening hebben ontwikkeld. Vaak pas op het moment dat ze een bot breken of kneuzen.

Er is een groot aantal factoren dat het begin van osteoporose kan beïnvloeden. Onderzoek wijst er echter op dat mensen met een gebrek aan essentiële aminozuren (in het bijzonder GLA en EPA) een grotere kans hebben op botverlies vergeleken met mensen met normale niveaus.

Nogmaals, hennepeiwit zit boordevol met deze essentiële vetzuren. Een studie onder vrouwen van boven de 65 die GLA en EPA innamen gedurende een periode van drie jaar, hadden minder botverlies dan zij die het placebo innamen. Bij veel vrouwen trad zelfs een toename in botdichtheid op.

Bekijk hier informatie over tuinplanten.

#13) Hennepzaad reinigt de dikke darm

Hennep wordt eenvoudig opgenomen door het lichaam dankzij de hoge concentratie vezels. Met makkelijk oplosbare vezels zorgt hennepeiwit namelijk voor natuurlijke reiniging van de dikke darm.

In feite kan hennepeiwit constipatie verminderen en schadelijke stoffen uit het lichaam verwijderen. Maar de voordelen houden hier niet op. Naast het beschermen van de darm, verlaagt de hoge concentratie aan vezels in hennep ook het risico op het ontwikkelen van diarree of aambeien.

Het is waarschijnlijk overbodig te zeggen dat het geen kwaad kan een beetje hennep proteïne aan je ochtend-shake toe te voegen. Daarmee houd je op zijn minst je darm in goede conditie.

#14) Hennepzaad verhoogt de stofwisseling

Wist je dat het zonder de juiste hoeveelheid eiwitten ontzettend moeilijk is om gewicht te verliezen? Inname van eiwit is namelijk vitaal voor je gezondheid. Zodoende kan het aanhouden van gezonde hoeveelheden eiwitten de stofwisseling en het vermogen tot het verbranden van vetten verhogen. Bovendien voorkomt eiwitrijk henneppoeder een proteïnetekort.

#15) Hennepzaadolie reguleert het cholesterolniveau

Als je jouw cholesterolniveau moet reguleren of verlagen, is hennep eiwitpoeder een fantastisch middel. Dat komt omdat hennepzaad vol zit met gezonde vetten die onze lichamen niet aanmaken.

Tot slot zorgen essentiële vetzuren in hennep voor verlaagde hoeveelheden van ongezonde vetten. Tevens verminderen ze de opbouw van plaque in de slagaders. Hennep proteïne is eenvoudig aan drankjes of maaltijden toe te voegen, waardoor het kan bijdragen aan gezonde cholesterolniveaus.

Deel op: