Forum

PH/EC meter  

RSS
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Hallo,

Nadat Sativa en Retrobeard me warm hebben gemaakt om informatie te zoeken rondom DWC kweken ben ik eens rond gaan kijken wat ik allemaal moet upgraden aan mn huidige setup.
Ik gebruik nu een goedkope PH meter en heb een goedkope EC meter liggen. Echter snap ik niks van die EC meter maar heb ook niet echt veel moeite gedaan.. Ik lees nog wel eens dat die goedkopere meters vaker afwijken of dat je ze vaker moet kalibreren.

Voordat ik aan een DWC kweek zou gaan beginnen wil ik dan ook alles goed voor elkaar hebben. Ik ben gaan rondkijken maar vind dat er nogal wat verschil is in PH en EC meters. Je hebt ze bijvoorbeeld los van elkaar en 2in1. Ik zie niet waarom het een of het ander een voordeel zou hebben op het ander. Ook zijn de prijsverschillen nogal groot.

Eigenlijk ben ik nogal benieuwd wat andere mensen gebruiken en wat hun ervaring ermee is.

CrazzzyyPlant

I smoke the MARIJUANA to get HIGH
Stay above the wicked and FLY

Citaat
Geplaatst : 2 januari 2016 15:29
Retrobeard
(@retrobeard)
Trusted Member

Er is uiteraard een verschil in kwaliteit tussen goedkope en dure toestellen,

Maar het is wel zo dat er ISO standaarden zijn die door elk type meter gevolgd dient te worden wat maakt dat je niet het duurste model op de markt dient te kopen.

het prijsverschil zit hem vooral in gebruikte materialen en hoe standvast en accuraat (cijfertjes na de komma) een meter is.
Een goedkopere zal je vaker dienen te kalibreren dan een duurder model, ikzelf gebruik een goedkoop model PH meter en bij een vergelijkings test met een vriend van me die een zeer dure heeft gaven ze beide hetzelfde aan.

Dus gewoon goed kalibreren en regelmatig kalibreren is de boodschap.
Als EC meter heb ik een duurder model, maar dit is enkel omdat ik het als geschenk gekregen heb van een medekweker.

zolang je een meter koopt van een bedrijf die de ISO standaarden hanteerd (meeste europese en amerikaanse) zit je wel goed.

De duomodellen zijn over het algemeen wat duurder en worden gebruikt door meer professionele kwekers maar zijn kwa kwaliteit hetzelfde.

ik heb verschillende testen gedaan tussen duurdere en normale meters en er zit echt niet zoveel verschil op (dat is mijn ervaring)

“Is marijuana addictive? Yes, in the sense that most of the really pleasant things in life are worth endlessly repeating.”

ReageerCitaat
Geplaatst : 2 januari 2016 18:03
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Oke bedankt. Misschien ga ik het wel gewoon proberen met mn goedkope metertjes. Dan maar wat vaker kalibreren.

ReageerCitaat
Geplaatst : 4 januari 2016 12:06
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Ik heb eigenlijk nog een vraag, niet over PH/EC meter maar vind het ook een beetje onzin om een nieuw topic te maken.

Heeft er iemand een vijver? Of heeft iemand een idee hoeveel geluid er van een pomp als deze komt? Het ziet eruit als een compressor en die kunnen aardig wat kabaal maken volgens mij. Het voordeel aan deze is dattie erg goedkoop is in vergelijking met anderen die zoveel lucht/uur pompen. Dus dat ie geluid zal maken begrijp ik, alleen hoeveel zou dat zijn? De kamer naast mn "kweekkkamer" is een slaapkamer vandaar..

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 februari 2016 13:05
Stekkie
(@stekkie)
Famed Member
"Gekkeplant" schreef:

Ik heb eigenlijk nog een vraag, niet over PH/EC meter maar vind het ook een beetje onzin om een nieuw topic te maken.

Heeft er iemand een vijver? Of heeft iemand een idee hoeveel geluid er van een pomp als deze komt?

Welke is "deze" ??
Ik heb veel ervaring met vijvers en filter installaties en dus ook met luchtpompen.
Ik heb hier nog een High Blow 100 liggen (geschikt voor 12 grote lucht stenen op een diepte van 1.5 meter) als de pomp vergelijkbaar is kan ik hiervan het geluidsniveau meten met een app.

als 't niet gaat zoals het moet, moet 't maar zoals het gaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 februari 2016 19:01
Chlorophyl
(@chlorophyl)
Trusted Member

beter laat dan nooit voor een reactie :bong: , maar gebruik zelf een waterdichte ADWA PH (AD11) en een ADWA EC meter (AD204). Ben ik erg over te spreken. Voor zover ik het kan inschatten natuurlijk, want gebruik ze net 3 maanden. Heb nu de PH meter 1x opnieuw geijkt en zat er 0.1 naast na 2 maanden. De "niet" waterdichte EC meter was een foutje. Achteraf is deze ook prima. Hou het wel allemaal goed schoon. Vooral die PH meter. Na gebruik de Electrode afspoelen met (demi) water, bewaar vloeistof in de dop verversen, regelmatig eiken dat soort zaken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 februari 2016 19:53
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member
"Stekkie" schreef:

Welke is "deze" ??

Oh ik dacht dat ik een linkje had geplaatst. Het gaat om de Tornado 4000 luchtpomp.
http://www.vijverexpress.nl/tornado-luchtpomp-serie

Denk eigenlijk dat die veel te veel geluid maakt en kom denk ik op zoiets uit:
https://www.nikoi.nl/aquaforte-luchtpomp-hi-flow-v-60

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 februari 2016 09:37
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook