Forum

Juiste hoogte Led lampen en andere vragen  

Pagina 1 / 3
  RSS
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member

Hoi Iedereen,

Wij ( Carola & Peter ) kweken nu al een aantal maandjes op LED groei lampen maar toch blijven wij met de brandende vraag zitten :confused: wat is nou precies de juiste hoogte om je lampen te hangen want we hebben wijdt en breed lopen zoeken op het internet maar de verkoper van de rode lamp zegt 1-2 meter boven de plant , de verkoper van de Witte lampen die zegt min. 60cm de ander zegt 20-30cm en gisteren lees ik op het forum dat 30-40 cm beter is :confused: , wat ons wel is opgevallen is als we de lamp tussen 20 en 30cm zetten dat er dan wel brandplekjes komen op de toppen van de blaadjes, maar sinds de lampen hoger zijn gegaan dan 40cm lijkt dit fenomeen te verdwijnen :grow:

En ook een vraag over de rode lampen. Wat is nou beter om hem in groei stand te zetten om het plantje te laten groeien of hem full spectrum te laten staan want ook hier rijzen vele vragen omdat er veel onduidelijkheid hierin is. De 1 zegt full spectrum en de ander zegt weer wat anders en een ander zegt weer in combinatie met een TL buis etc..... :confused:

Hier heb ik de specificaties van de lampen die wij hebben hangen:

Rode Lampen

2 stuks elk 100 X 3W LEDs 300 watt
Gebouwd met 90 graden Leds en 120 graden opiticale Lens ( X-lens )

9 Band

Kleur Nm Leds

Rood 630nm 60 Leds
Rood 660nm 10 leds
Blauw 460nm 10 Leds
Blauw 450nm 4 Leds
Geel 580nm 5 Leds
Oranje 610nm 5 Leds
Wit 14000K 2 leds
wit 6500K 2 leds
Cyaan 500nm 2 leds

- Lumens = 10.000
- Ingebouwd met opticale X lens, dubbele lumens
- Geadviseerde hoogte voor plant minimaal 1 meter tot maximaal 2 meter
- Stroomverbruik 175,185 watt : theoretisch 300watt
- Elke Led heeft zijn eigen MCPCB zener diode bescherming
- Dubbele lichtknoppen

Witte Lampen

2 stuks Lg led 100 stuks 3W LEDs 300 watt

Type LG-G03A100LED : 7:1:1 Rood. Blauw. Oranje/wit

Power Consumptie : 170watt

Dimensie : 400x212x60mm Voltage: AC85~265V View Angle of leds: 90°

Levensduur : 50,000-100,000 Uren
Spectrum van licht : 430-475nm, 620-630nm, 660nm,730nm and wit 6.500k-12.000k
Lumens : 8.600

Is er iemand op het forum die misschien weet wat nu de juiste hoogte is? Ik raak hierin de draad toch serieus kwijt :lol: En Peter loopt iedere dag trap op trap af om te kijken wat nou het beste is maar dat is ook niet echt gezond op een bepaald moment :rofl: En ik krijg bijna computer ogen van het zoeken :rofl:
Voorlopig heeft Peter de lampen op de geadviseerde manier van de verkoper gehangen dit is dus 1 meter bij de rode boven de plant en de witte op 60cm boven de plant. En nu hopen dat ze gaan groeien :grow: :grow: want tot nu toe blijven het toch compacte plantjes. Later in dit topic laat ik de compacte plantjes zien, Peter moet hier alleen nog foto's van maken. Maar we zullen onze vrouwkes laten zien. En hopelijk met alle info die we hier krijgen kunnen we binnenkort ons kweekverslag gaan beginnen want we willen het natuurlijk wel in 1 keer goed doen :rofl:

Zelfs als de meningen verdeeld zijn horen wij ze graag want alle meningen zijn zeer gewaardeerd.

Groetjes,
Carola & Peter

Citaat
Geplaatst : 19 april 2013 15:08
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member

Hoi Iedereen,

Zoals beloofd onze compacte plantjes van ca. 6 a 7cm hoog en dat voor 24 dagen oud na ontkieming.

1 x Chocolope lamp stond op een hoogte van 30cm.

1 x Chocolope met brandpunten verwijderd.

Sinds vandaag staat ze onder de witte lamp met een hoogte van 60cm

1 x Critical lamp stond op een hoogte van 40 a 41cm van kwam van 30cm.

Sinds vandaag staat ze op 1 meter hoogte van de nieuwe rode lamp.

Dus alle suggesties en vragen zijn welkom :bigjoint:

Groetjes,
Carola & Peter

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 15:57
Mr Smith
(@mr-smith)
Prominent Member

Te nat en teveel voeding in de grond.

De wereld is een komedie voor denkenden en een tragedie voor voelenden

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 16:45
waserat
(@waserat)
Noble Member

Als de grond uit je pot aan je vingers blijft kleven is ze veel te nat.
Ik geef de eerste 2 weken langs onder water. Potje even laten weken in water met de wortelstimu.
of de bovenkant net natsproeien is ook meer dan genoeg.
Zelf vindt ik dat ik ze als ze zo klein zijn, op 40 cm hang, dat ze dan veel compacter worden.
Nu ga ik beginnen op 80cm en zo zakken.

Die lampen ken ik niet, veronderstel dat ze dan niet van DHS komen. (niet erg denk ik)
Zal dit zeker volgen, deze hadden eerst ook mijn voorkeur. Maken de fans veel kabaal?

succes :grow:

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 17:48
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member

Wij houden ons netjes aan het Plagron schema. Wij hebben de zaden op stek aarde laten ontkiemen en na 10 dagen propagator overgepot naar Plagron All-mix enige voeding die ze krijgen is Power Roots en aangezien de foto net na het overpotten is genomen kan het kloppen dat de aarde te nat is want je moet de aarde doorspoelen 1:1 en daarna plantje erin, maar op dit moment is de aarde niet te nat aldus vinger en vochtmeter maar de aarde van Plagron All-mix is behoorlijk donker van zichzelf.

We hebben nog wel andere planten op andere aarde die we hier in vlaanderen kunnen krijgen en die vertonen dezelfde symptomen als de plantjes hierboven.
Komische is dat toen we meerdere planten uit onze tent in onze veranda hebben geplaatst, ze daar wel een groeispurt kregen terwijl ze daar nog maar net 3 dagen staan en hebben een behoorlijke groeispurt gekregen, ze waren 7cm groot in de tent onder de Led en nu zijn ze in lengte ca. 7 a 8cm gegroeid en mooi breed ongeveer 17 a 18cm zowel degene op terrau aarde als op Plagron All-mix aarde.
Terwijl op het Plagron schema niet word aangegeven dat je moet bijvoeden want standaard heeft de aarde 12 weken voeding dus ja....waarom moet ik voeding toevoegen zoals Alga Grow naast Power Roots in mijn planten in de veranda en die duidelijk er pap van lusten en die boven in de tent willen maar niet vooruit die krengen :rofl:

Dat zet Peter wel constant aan het denken ja :rofl: :grow: :suprised: :grow: :bong:

Zoveel vragen........ :confused:

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 17:57
Mr Smith
(@mr-smith)
Prominent Member

Plantjes ZO klein hoeven nog helemaal geen schema. Alleen water...
De eerste 3 tot 5 weken is water zat.

Ok zie ik dat je bemeste potgrond gebruikt? Niet goed!
De eerste 3 tot 5 weken is (arme) zaai- stekgrond voldoende.

Voeding in elke vorm is nu meer schadelijk dan productief.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 18:12
waserat
(@waserat)
Noble Member
"Mr Smith" schreef:

True! Wat je wel kan meegeven is power roots, voor de rest stekgrond gebruiken, weinig water geven, tenzij langs onder.

Carola, ben je van de regio West vlaanderen? zo ja..zie PM.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 18:14
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member
"waserat" schreef:

Als de grond uit je pot aan je vingers blijft kleven is ze veel te nat.
Ik geef de eerste 2 weken langs onder water. Potje even laten weken in water met de wortelstimu.
of de bovenkant net natsproeien is ook meer dan genoeg.
Zelf vindt ik dat ik ze als ze zo klein zijn, op 40 cm hang, dat ze dan veel compacter worden.
Nu ga ik beginnen op 80cm en zo zakken.

Die lampen ken ik niet, veronderstel dat ze dan niet van DHS komen. (niet erg denk ik)
Zal dit zeker volgen, deze hadden eerst ook mijn voorkeur. Maken de fans veel kabaal?

succes :grow:

Hoi Waserat,
De Fans van de rode lampen zijn muisstil. Die van de witte hoor je nauwelijks, net zo hard als die van de pc dus niet te luid.
De Rode Led lamp lichten met die lens is heel helder en fel, zelfs de glasplaat is mooi helder, je kunt de leds al brandend zien zitten al zou ik je dit niet aanraden want ik zag alle kleuren van de regenboog :rofl: en een draaing in mijn hoofd maar dat zou ook te maken kunnen hebben van de zak gevuld met THC uit de vaporizer :bong:
En ja de lampen komen niet van DHS maar uit China.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 18:44
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member
"Mr Smith" schreef:

De zaden worden ontkiemd in zaai en stek aarde al zijn de zaden ontkiemd blijven ze in de stekaarde voor een goede 10 tot 15 dagen. Hierna vraagt de plant toch duidelijk voeding, we hebben geprobeerd om op zaai en stek aarde te blijven en langzamerhand wortel stimulans toe te voegen zoals Power Roots van Plagron en / of Rhizotonic van Canna toen kwamen we op het idee om volledig Bio te gaan aangezien er mooie resultaten behaald worden door andere die met Plagron Aarde werken.

Zodus 3 tot 5 weken geen voeding geven aan een plant lijkt mij ook niet zo'n goed idee, werk je met Canna dan moet je de PH in het oog houden, Bio heeft bepaalde Bio voeding nodig zoals Power Roots, armrijke grond vereist naar mijn mening en ervaring voeding na 10 dagen van het bestaan van de plant.
Zelf ben ik ook bezig met Hydro en volg daarbij de aanwijzingen van Mother Earth, plant draait nu ook op volledige voeding en het gaat uitstekend. Alleen nu nog mijn EC waarde onder de knie zien te krijgen :rofl: , maar dat begin ik al langzaam te snappen :lol:
Mijn vorige Hydro plant was helemaal verzuurd geraakt want de PH waarde was gestegen naar 11+ terwijl het aangaf dat het 5.8 was, na schoonmaken en opnieuw kalibreren van de PH meter zag ik dat het water wat je vloeibaar kunt testen met zo'n PH test set de waarheid sprak alleen schrok ik mij een hoedje dat het 11+ was :shock:

Maarja zo heeft iedereen zijn eigen kweek methode en kunnen we van elkaar veel leren. Ik maak mijn fouten zoals iedereen die wel zal maken denk ik dan maar :bigjoint:

Alvast bedankt voor je reactie en groetjes

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 19:02
Mr Smith
(@mr-smith)
Prominent Member

Na je omschrijving en de foto's gezien te hebben was dat mijn conclusie. Als mijn zaailingen er na 10 dagen zo uitzagen zou ik zo gedacht hebben.

Ja hydro is leuk, maar veel werk.
De PH in de gaten houden met canna terra is wel een beetje nodig ja, maar als je rond de 6.3 ligt is het meestal wel goed op aarde.

Ja, we kunnen veel leren van elkaar hier, prachtig he!?

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 19:08
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member

Hoi MrSmith,

Ja we zijn er achter gekomen dat Hydro zo simpel nog niet is nee :lol: Veel meet werk en na controle.
Afzuren of bijzuren ( behoorlijk pijnlijk voor de vingers ) :rofl: :rofl: Ik ben weer de idioot die onvoorzichtig te werk ging, ging behoorlijk klungelig :rofl:

Ja en inderdaad op zo'n manier is het leuk om te leren en te delen zowel je fouten als je goede dingen en misschien kun je ook nog iemand helpen of je word gelukkig op weg geholpen door een mede lid net als jouw.
Zodus ja ook wij vinden dit een prachtig en vriendelijk forum en een leuke manier van communiceren over onze gezamenlijke en geliefde hobby :grow:

Let the Ganja Force be with us :rofl:

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 19:23
brainzzzz
(@brainzzzz)
Famed Member Admin

Hoe hoog hang je de led lamp.
Goede vraag maar lastig antwoord.

Dit verschilt per led lamp. Hangt af van de kracht van de ledjes en of er een lens is gebruikt.
Adviezen van de Chinezen kan je niet te serues nemen.

Eigenlijk heb je een par meter nodig om de kracht van je led te meten.
Een waarde van bv 700 par is prima en 200 par is minimaal.
Je kan de lamp dan zo hangen dat de onderste bladeren minimaal 200 par krijgen en de top van je plant maximaal 1000 par.

Je kan specs vragen aan de Chinese leverancier maar doorgaans kloppen die niet.

De hoogte van de lamp is wel zeer belangrijk.
Doorgaans wordt een led lamp voor een te grote oppervlakte gebruikt en dus ook te hoog gehangen. Dan valt het resultaat tegen. Mijn advies is de lamp niet te hoog te hangen.

Twijfel is de bron van kennis

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 21:41
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member

Hoi Brainzzz,

Het lastigste met Led lampen vinden wij echt die hoogte maar wij hangen de LG lamp op min. 60cm hoogte en de rode op 1 meter hoogte vanwege de lens die erin zit. Dit is ook goed om de ontkiemde zaadjes wat te laten strekken tot een bepaalde hoogte en dan proberen we een goede hoogte te zoeken waarin merendeels van de takjes en blaadjes licht krijgen en belangrijk dat ze omhoog staan.

Het is net als rennen als kip zonder kop voor Peter en als een ezel die zich 35x of meer aan de zelfde steen stoot :rofl: Maar uiteindelijk vind hij wel de goede hoogte, hoopt ie dan tenminste met een nuchter hoofd :bigjointsmoke: want van al die medicijnen die hij moet slikken en zijn THC zakjes :bong: vergeet hij nog wel eens wat maar gelukkig houden we notities bij en nu met dit forum erbij zal het uiteindelijk toch wel tot een succes eindigen want tenslotte is hij wel de brains achter het hele proces hij weet het meestal wel tot een goed einde te brengen. Ik heb het mogen aanschouwen met HPS lampen, man de plantjes groeide de kamer bijna uit :rofl:

Dus we houden de moed erin, we kweken wat autoflowers ondertussen en kunnen ons rustig richten op ons projectje waarin veel spannende dingen staan te gebeuren. Motto van Peter is " eerst vallen en dan opstaan en weer verder lopen ".

En aangezien we kweken op drie verschillende media's zal er dan toch eentje moeten slagen :rofl:
Is het nou Plagron aarde of tomaten aarde of wat voor aarde dan ook en niet te vergeten Peter's nieuw speelgoedje de Hydro ( DWC & Aquafarm ) mits de PH meter natuurlijk zijn werk wel goed moet doen :rofl: . Dan kun je, je best wel voorstellen dat we het wel druk hebben met onze hobby :lol: en veel moeten uitzoeken :paranoia: En aangezien we ook heel veel hebben aan DHS en zij een perfecte service leveren aan hun klanten en voor hun klanten opkomen en altijd met een goede oplossing komen.

Jammer dat ze alleen geen potgrond verkopen...misschien moeten wij leden en vaste klanten onderling dat eens aankaarten hier op het forum :rofl:

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 april 2013 23:12
sativa
(@sativa)
Prominent Member

Vreemd dat jullie brandpuntjes krijgen omdat de led te dichtbij hangt.. Ik gebruik de 234 watt led van de DHS en heb die soms tot 10 cm van de hoofdtop afhangen. Ik heb nu zo`n 5 kweekjes gedraait onder de led op die afstanden en nog geen enkele keer heeft het bij mij brandplekjes opgelevert...

Zijn de bladeren soms vochtig als de lamp aan is? Of wordt er aluminium folie gebruikt voor reflectie? ik zou de vlekjes zeker in een andere richting zoeken dan de sterkte van de led. De 3 watt leds verliezen na zo`n 50 cm afstand al redelijk veel van hun vermogen;) Ik kan me voorstellen dat dit met de lenzen wat meer is, maar een meter afstand is volgens mij alleen te doen als je aardbeien kweekt :rofl:

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 april 2013 01:54
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Hey Carola, las ergens dat je met dwc af en bijzuurt. Tipje: alleen afzuren (of bijzuren)

Nooit corrigeren met ph- en + door elkaar. Wordt het water heel instabiel van ;)

Beter corrigeren met water :)

De pessimist zit bij de pakken neer, een optimist maakt ze open!

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 april 2013 14:06
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member
"Cupboardgrower" schreef:

Hey Carola, las ergens dat je met dwc af en bijzuurt. Tipje: alleen afzuren (of bijzuren)

Nooit corrigeren met ph- en + door elkaar. Wordt het water heel instabiel van ;)

Beter corrigeren met water :)

Hartelijke dank voor deze informatie, dit wist ik nog niet en Peter ook niet..... :happy:
Vraagje als ik er dan wat water bij heb gedaan moet ik dan ook weer wat voeding toevoegen of zit dat dan wel in orde?

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 april 2013 10:18
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member

De Rode led lampen doen het uitstekend, ik of eerder gezegd Peter is er achter gekomen wat de perfecte hoogte is voor deze nieuwe lampen. :bigjointsmoke:
Begin stand vanaf ontkiemd zaadje 50 cm en daarna stilletjes aan naar de 80 cm.
Niet hoger dan 80 cm, op dit moment staan ze op 70 cm van onze grootste planten en die groeien als een gek, in een paar dagen gaat de lamp naar 80 cm.
Peter heeft met de verkoper van deze lampen gesproken ( hij kweekt ook wiet :rofl: ) en adviseerde hem dat toen heeft Peter de lampen op de aangegeven hoogte gehangen 50 cm boven de kleintjes ( die zijn 9 cm hoog ) en de grote planten van 14 cm hoog staan voorlopig op circa 70 cm op naar de 80 cm en ze zijn gaan schieten, alle blaadjes en stengels staan bijna kaars recht en groeien ook nu zoals het hoort.

De exacte hoogte van de LG led ( de witte ) die weten wij nog altijd niet maar daar komt Peter zeer zeker weten ook nog wel achter :wink: . Ze hangen op 40 cm van de planten ( ergens gelezen hier op het forum ) maar vandaag gaan de lampen 10 cm omhoog en kijken of de plantjes het dan wel naar hun zin hebben en hopelijk gaan de blaadjes en steeltjes omhoog naar het licht toe :grow:

Als Peter meer te weten komt zullen we het zeker hier vermelden en mocht er hier iemand zijn die met dezelfde witte lampen kweekt misschien de juiste hoogte aan ons kan doorgeven. Maar mijn Sherlock Holmes is het al aan het uitzoeken :rofl: :rofl: .

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 april 2013 10:42
Carola & Peter
(@carola-&-peter)
Eminent Member
"sativa" schreef:

Vreemd dat jullie brandpuntjes krijgen omdat de led te dichtbij hangt.. Ik gebruik de 234 watt led van de DHS en heb die soms tot 10 cm van de hoofdtop afhangen. Ik heb nu zo`n 5 kweekjes gedraait onder de led op die afstanden en nog geen enkele keer heeft het bij mij brandplekjes opgelevert...

Zijn de bladeren soms vochtig als de lamp aan is? Of wordt er aluminium folie gebruikt voor reflectie? ik zou de vlekjes zeker in een andere richting zoeken dan de sterkte van de led. De 3 watt leds verliezen na zo`n 50 cm afstand al redelijk veel van hun vermogen;) Ik kan me voorstellen dat dit met de lenzen wat meer is, maar een meter afstand is volgens mij alleen te doen als je aardbeien kweekt :rofl:

De witte lampen van ons hadden we in het begin op 20 cm hoogte staan van de plant maar de topjes verbranden toch, water word pas gegeven als de planten slapen, wij hebben zo'n speciaal groene led lamp gekocht via DHS zodat we onze plantjes kunnen voederen zonder hun slaap te verstoren.

Aluminium gebruiken wij ook niet voor reflectie. Aardbeien zijn heerlijk maar die moet ik opnieuw kweken want die heb ik de vorige keer verneukt :rofl: :rofl: :rofl: dus daar ga ik weer opnieuw mee beginnen. :rofl:

Maar thanks voor je info en we gaan gewoon verder zoals altijd. Mijn Sherlock Holmes zoekt dat wel uit. Met opstaan en vallen en weer opnieuw beginnen is Peter's motto zo leer je tenminste van je fouten en ik volg hem hierin mee. Ik leer weer van hem en ook veel van jullie allemaal, bedankt daarvoor :wink: :happy:

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 april 2013 10:50
revert
(@revert)
Estimable Member

Ik heb een 150x3w Led en werd geadviseerd om die rond 75 cm (minimum 50 cm) van de plant te houden als die klein of in groeifase zijn. Eens in bloeifase mag je tot 45 cm (minimum 30 cm) gaan. Ik heb al toppen gezien die wit geworden zijn door het licht al je te dicht gaat. Niet dat het slechter smaakt, maar het ziet er gewoon vreemd uit ;-)

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 april 2013 21:04
Pagina 1 / 3
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub