Forum

Checklist DWC 2 plant bubble bucket  

RSS
kimjongdaillest
(@kimjongdaillest)
New Member

Ik ga mijn eerste DWC kweek in een 60x60x140 kweektent in een bubblebucket 2 met een 300watt 3w led lamp. Dat samen met Hesi groei/bloei/wortel/powerenzyme in steenwol. Ik heb een checklist en daar zou ik graag kritiek op willen. De hele setup zou me 340 euro kosten. En ik heb ook een paar vragen; heb ik een verwarming of een (de)humifieder nodig? Zijn er dingen die je denkt die missen? Heb je nog tips om het geheel zo stil mogelijk te maken?

Als ik dit toch in het beginners forum moet zetten dan verwijder ik het topic gelijk.

Citaat
Geplaatst : 22 februari 2016 21:56
Chlorophyl
(@chlorophyl)
Trusted Member

Hallo !

Wat ik direct niet zie in je lijst. PH min. Die ga je zeker nodig hebben. Koop een goeie, want je wil dat het stabiel is met hydro. Retrobeard had het daar ook over in zijn Hydro kweek verslag.

1 zwenkventilator of 2 clipfans. Wil je ook zeker hebben.

Zag die PH en EC meter. voor 7 dollar. Daar geloof ik helemaal niets van. Meten met hydro is zo belangrijk. Zou echt wat beters kopen. Heb zelf een ADWA PH en EC meter. Kosten 45 euro ieder. Kost wat, maar dat verdien je dik terug aan het einde van de rit.

Je hebt LED dus gok dat je met afzuiging wel goed zit. De tip die ik heb voor stiller maken is geef er wat geld aan uit. En buisventiilatoren maken een stuk meer herrie dan een slak, maar met LED lampen lijkt me dat echt totale overkill. Ik zou zeggen koop een knappe ruck buis ventilator. En zorg dat je wat over capaciteit hebt. Dat is wel zo prettig ivm herrie ook. Hou er ook rekening mee dat wanneer je goedkope dimmers gebruikt je op zeker een brom in je ventilator krijgt. Kijk anders even in mijn kweek verslag. Heb zelf een box om mijn buisfan heen gebouwd en met rubbers afgehangen. Dan hoor je zeker niets meer. Laat je ook even informeren canfan in combi met Filter. Zie nu dat je een 185m3 fan hebt met een 150m3 filter. Weet niet of dat wel kan. Luchtjes wil je niet dus ook goeie slangen en klemmen om alles aan te sluiten. En duct-tape !

Zag niet helemaal of dat bij die buckets zit, maar heb je ook nog een los water reservoir ? Zag wel een verwarmingstaaf en thermostaat. luchtpomp met Luchtsteen erin. Zo kun je het water ook helemaal chloor vrij maken voordat je het in je buckets aan je planten geeft.

Wat betreft bijverwarmen. Zorg dat je water niet onder de 21 graden komt. Het licht verder helemaal aan de ruimte waar je hokje is natuurlijk. Als het daar onder de 18 graden komt moet je zeker bij verwarmen. Optimaal volgens de meeste kenners die ik heb gelezen is 22 in de nacht, 27 in de dag. en geen groter temp verschil dan 8 graden tussen dag en nacht.

De luchtvochtigheid hang ook af van je ruimte. Ik heb bij mijn eerste kweek nu geen Lucht bevochtiger gehaald. Het maakt het kweken wel wat lastiger merk ik. Punt is wel dat ik op aarde kweek. Daar komt ook damp uit dat de ruimte wat vochtiger houdt. met Hydro werkt dat anders natuurlijk.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 februari 2016 11:51
kimjongdaillest
(@kimjongdaillest)
New Member

Thanks voor je reactie!

Ik heb bijna alles behalve de zaadjes bestelt, maar heb dit aan mijn lijstje toegevoegd:
0 humidifier
0 luchtverwarming
0 zwenkventilator
0 ph min
0 ventilatieslangen + klipjes
Trouwens het is een DWC bucket dus het water moet inclusief voeding 1 keer per week vervangen worden. Waar heb ik een apart water reservoir voor nodig?
En hoe kan ik het water chloor vrijmaken?

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 februari 2016 12:37
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Beste kimjongdaillest,

De linken zijn verwijderd omdat je onze forumregels misschien niet hebt gezien.
Topic ook verplaatst naar DWC topic.

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 februari 2016 13:06
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

Zodra ik thuis ben, rond een uurtje of 5/ half 6 zal ik er even aandachtig naar kijken en antwoorden hydro is makkelijk om mee te kweken maar er zijn een aantal dingen sie je echt moet weten waar ik ook even de tijd voor moet nemen om te posten.

4x Tangerine Dream 234W LED (Eerste kweek)
5XWW -START 234W LED- -NU 360W- (tweede kweek)
Denk anders 5x met de rainforest² (DWC) New Gen LED 360W

ReageerCitaat
Geplaatst : 8 september 2016 13:06
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

Om even terug te komen op je lijste, zie hieronder;

een luchtbevochtiger met led is een no-go. De reden hiervan is dat LED met allemaal leuke chips komt en gekoeld wordt met fans. Een hps kan hiertegen (gesloten lichtbron) maar een led zoals ik aangaf gaat oxideren en de LED gaat beduidend een stuk minder lang mee dan aangegeven wordt.

als je een 300w led neemt dan zou ik niet direct investeren in iedere vorm van een extra warmtebron, ik heb een 360w led zonder fans en een 234w led met fans en de warmte die eraf komt is not best behoorlijk, niet vergelijkbaar als bij hps (hps is blijft een stuk warmer).

Zwenkventilator is handig zelf zou ik voor een 60x60 tent voor een clip ventilator gaan. Het hoeft niet groot, een cm of 20 is voldoende voor wat luchtstroom langs je planten.

PH min is een must inderdaad geen ph min is net zo slecht als geen voeding geven.

Over het chloor, geen idee ik gaf altijd gewoon kraanwater afgezuurt nadat de voeding erbij is gegaan.

Een apart reservoir is erg handig om te hebben. Het is geen must maar de reden hiervoor is puur om het wat comfortabeler te maken voor de dames. Het probleem ligt hem in de ph schommelingen na het toevoegen en afzuren van het voedingsrijke water. Dit stabiliseert na een uur of 12 tot 24 uur, ligt ook aan het merk voeding.

Naast voeding, ph waarde en zuurstof is ook de EC waarde heel erg belangrijk, misschien mis ik wat maar dat is dan voor later.

#PH waarde;
Mij is altijd geleerd weten is meten, bezuinig hier dus niet op! Ik heb de ADWA ph meter en deze werk zeer goed. Je kan ook duurdere kopen die zowel PH, EC, Temperatuur en andere handig en nutteloze dingen meten zoals PPM. PPM kan handig zijn maar een EC meter is gewoon makkelijker in dit geval.

Wat je nodig heb als je een PH meter koopt is de PH ijkvloeistof zowel de ph 4 en ph 7 (uit m'n hoofd) ijkvloeistof (beide dus).

Ik maakte altijd 2 of 3 metingen per week. 1 voordat de voeding erin ging en 1 midden van de week en de laatste keer als ik mijn reservoir klaarmaak voor de volgende waterbeurt (je bent dan toch bezig).

Nog een belangrijk aspect is het schoonmaken en op peil brengen van de hydrokorrels. Waarom bij PH waarde, de reden hiervoor is: koop spa blauw en week je hydrokorrels in dit water. Laat deze een paar uur weken en schud het even schoon, gooi het water weg en laat de korrels even uitdruppelen. Na het uitdruppelen nog een keer in een nieuwe batch water (spa blauw PH-6) en gooi de korrels er weer in en laat dit een uurtje weken en kijk of het water schoon is. Als het water redelijk schoon is zeg ik, klaar. Is het nog erg troebel doe dit dan opnieuw met een nieuwe fles spa blauw.

#Zuurstof;
Zuurstof is naast de PH, EC en voeding 1 van de 4 belangrijkere dingen om niet te vergeten. Zuurstof is nodig in het liefst een overdosis, de reden erachter is dat een overdosis geen problemen kan veroorzaken maar een te lage dosis zuurstof wel. Zuurstof geef je door een luchtpomp met één of meerdere luchtstenen, je kan beter 4 kleine stenen hebben dan 1 grote luchtsteen. Ik had een bak van 50 tot 60 liter in een 90x90x180 tent met een luchtpomp van 25W.

Niet alleen in de bak waar de dames in groeien moet een luchtpomp komen, ook in het reservoir waar je alles voorbereid moet ook voorzien zijn van een luchtpomp. Deze pomp hoeft niet zo sterk te zijn dan diegene die in de bak van de planten zit. Een pomp van 5 of 10W moet voldoende zijn omdat er alleen maar voeding is wat ook zuurstof nodig heeft en schimmels tegengaat.

Waterstofperoxide is ook een zuurstofversterker voor het water. Er zijn meerdere soorten waterstofperoxide qua percentage, ga niet voor het hoogste. De meeste praten over de Waterstofperoxide (H202) van 3%.

Het helpt niet alleen tegen wortelrot en schimmels maar het verbeterd de zuurstofgraad in het water zelf waardoor de plant meer zuurstof en dus meer mogelijkheid heeft om sneller te ontwikkelen.
De verhoudingen weet ik niet meer precies dus dit moet even gegoogeld worden.

#EC metingen;
EC wat is dit?
EC is een afkorting van electric conductivity oftewel het elektrisch geleidingsvermogen van een substantie, een EC-meter geeft dus aan hoeveel elektrische geleidend vermogen een substantie heeft. Voeding/zouten zorgen voor deze elektrische geleiding doordat zout een verbinding is van een +ion groep die gebonden zijn aan een -ion groep.
Puur water heeft geen EC en dus een waarde van 0, in puur water zitten geen mineralen/zouten die zorgen voor de elektrische geleiding, gedemineraliseerd water en osmose water bezitten bijna geen zouten waardoor ze een zeer lage ec hebben, zo laag dat je ze niet eens goed kan meten met een normale ec meter. Hoe meer Voeding/zouten je toevoegt aan het water hoe beter de electrischiteit in het water zal geleiden hoe hoger de EC op de meter zal worden weergegeven.

Het meten van EC.
Indien je een goedkope EC meter hebt die geen temperatuurcorrectie heeft is het belangrijk dat je deze ijkt met een vloeistof op de zelfde temperatuur als de te meten vloeistof, een verschil van 1c kan een verschil in ec-waarde op deze meters betekenen van +/- 2,5% je kan het beste kiezen voor een meter die wel een een temperatuurcorrectie heeft om deze verschillende te voorkomen, hou hier dus rekening mee! Vaak staat het bij een product beschreven, zover ik weet is de adwa meter uitgerust met een temperatuur meter en ijkt dus altijd correct.

In mijn verslag heeft een medekweker genaamd Cupboardgrower heel simpel uitgelegd hoe je het beste de ideale voedingshoeveelheid geeft aan de dames

Tis simpeler dan je zou denken, voorbeeldje:

Plant is geworteld, je begint bv met 0.9 ec

Na een paar dagen net voor het verversen meet je de ec. Is die dan ineens 0.7 dan geef je in het volgende water 0.2 ec meer voeding, dis 1.1 ec

Blijft de ec hetzelfde dan zak je wat. Of er is een andere reden waarom de plant niet opneemt (ph).
Stijgt de ec zak je meer.

De ec meter wordt je beste vriend.

Er zijn meerdere soort DWC wat voor manier was jij van plan te proberen?
De hele setup voor 340 euro lijkt mij een beetje een onderschatting aangezien je als makkelijk 250 euro kwijt bent aan een dergelijke LED, 100 euro aan meet apparatuur, voeding, pomp, tent, slangetjes, koolstof filter, een 185m² afzuiger met een inlaat fan.
Ik ben bang dat de 340 euro eerder naar de 680 gaat dan in de richting van 340.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als er meer vragen zijn geef maar een brul!
Ongetwijfeld zal ik wat vergeten zijn, ook ben ik ietswat laat een beetje jammer, maar ach!

Succes!
Broei

4x Tangerine Dream 234W LED (Eerste kweek)
5XWW -START 234W LED- -NU 360W- (tweede kweek)
Denk anders 5x met de rainforest² (DWC) New Gen LED 360W

ReageerCitaat
Geplaatst : 8 september 2016 18:52
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Als je water 24 uur laat staan krijg je belletjes aan de rand, chloor. Wanneer je een beetje tikt zie je de belletjes vanzelf het water verlaten.

I smoke the MARIJUANA to get HIGH
Stay above the wicked and FLY

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 september 2016 12:30
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub