Forum

hersendode bij proe...

hersendode bij proef met nieuwe pijnstiller  

RSS
fre3ke
(@fre3ke)
Reputable Member

Vandaag in het NOS-journaal en op de NOS-site:

"In de Franse stad Rennes zijn zes mensen bij een proef met een nieuwe pijnstiller ernstig ziek geworden. Een van hen is inmiddels hersendood, de anderen zijn er volgens het Franse ministerie van Volksgezondheid slecht aan toe. (....)

Er waren berichten dat het middel cannabis bevatte, maar dat is volgens minister Touraine van Volksgezondheid niet het geval."

En verder:

""We weten er nog lang niet alles van. Maar we weten wel dat het een middel is dat het cannabissysteem in het lichaam beïnvloedt. Dus er is geen cannabis toegediend, maar een stof die ervoor zorgt dat lichaamseigen stoffen die op cannabis lijken, worden versterkt", zegt hoogleraar Cohen.

"Op grond van dit mechanisme is de ramp in Frankrijk moeilijk te verklaren, dus er moet iets anders zijn voorgevallen, maar we weten gewoon nog niet wat.""

Citaat
Geplaatst : 16 januari 2016 01:06
fre3ke
(@fre3ke)
Reputable Member

Ik schrik ervan dat er mensen doodgaan bij een medicijn dat cannabis imiteert. Vooral omdat cannabis zelf nou juist erom bekend staat dat je er geen overdosis van kan nemen. Daarom is het zo dubbel, en ik wil heel graag weten hoe dit nou kon gebeuren.

Wat in het NOS-journaal verder opviel was dat ze vooringenomen zijn tegen cannabis. Eerst al 'er zou cannabis in zitten, maar de Franse minister van volksgezondheid ontkent dat'. Zo praten ze ook over nog-niet-bewezen misdrijven in het journaal.

En zo gaan nog even door in de vertaling van de woorden van de Franse minister van volkgezondheid. Ze zegt: "Het medicijn bevat geen cannabis. Het is ook geen product of medicijn dat aan cannabis is onttrokken". De NOS vertaalt "Het medicijn bevat geen cannabis. Er zitten ook geen andere drugs in die lijken op cannabis".

De Franse minister zei helemaal niet dat cannabis een drug is! Dat verzint de NOS er zelf bij. Dat is best erg want 'drugs' klinkt negatief. Nu komt het over alsof meteen duidelijk zou zijn waarom er doden zijn gevallen als 'de drug' cannabis er maar in zou hebben gezeten.

Ik denk dat de NOS er gewoon geen bal van begrijpt, maar dat is geen excuus voor een door de overheid betaalde nieuwsdienst die ons moet informeren en neutraal moet zijn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2016 01:55
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

1 Persoon klinisch dood...dit is niet door de cannabis,geloof ik niet :shock:
Men misbruikt dit meteen om cannabis in een kwaad daglicht te zetten.

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2016 09:52
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Pff dat is zeker niet niks! En ik geloof inderdaad ook niet dat het cannabis is maar volgens mij zegt niemand dat toch?

Met hoe de NOS het vertaald kun je het niet eens zijn (onttrokken en lijken op is natuurlijk niet hetzelfde) maar ik zie niet hoe het extra negatief is. Volgens mij noemt iedereen die zelf geen wiet gebruikt het drugs, en zeker als je geen "gebruikers" om je heen hebt. Medicijnen worden ook drugs genoemd toch? Mensen willen nou eenmaal overal een label op plakken :smoking: ...

Waarschijnlijk was er een gerucht over cannabis in het product vandaar dat ze het daar over hebben. Ze sluiten tenminste wel uit dat het cannabis is, dat is het positieve wat ik eruit haal.

I smoke the MARIJUANA to get HIGH
Stay above the wicked and FLY

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2016 11:20
Stekkie
(@stekkie)
Famed Member

Ik hoorde het bericht ook op de radio.
Het werd gebracht als zijnde een pijnstiller op cannabis basis.
Deze berichtgeving was dus duidelijk incorrect en zeker onvolledig.

Voor een ieder die uitgaat van deze informatie is het een dode als gevolg van een medicijn op cannabis basis en dus kan je Door cannabis overlijden.

als 't niet gaat zoals het moet, moet 't maar zoals het gaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2016 13:46
vladimir
(@vladimir)
Famed Member Moderator

Het medicijn hier is op basis van de molecule BIA 10-2474.
Voor zij die belegen zijn in chemie.

Voor zover dat de informatie aangeeft (kranten Belgie)is het een experiment om de produktie van licaamseigen endocannabinoïden te verhogen.

En dat is nu toch wat cannabis doet :?

Dus is het gewoon schandalig dat er doden vallen bij een "kunstmatig gemaakte " molecule daar waar het natuurlijke en veilige alternatief bestaat.
Namelijk CANNABIS.

Wanneer gaan ze het nu eens leren en cannabis als een heilzame plant gaan beschouwen.
En stoppen met die pharma rotzooi te maken.

gr
vladimir :x

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2016 13:53
DD Sensi
(@dd-sensi)
Noble Member

waarde vladimir, uw stelling ;

VLAD;Voor zover dat de informatie aangeeft (kranten Belgie)is het een experiment om de produktie van licaamseigen endocannabinoïden te verhogen.
En dat is nu toch wat cannabis doet :?

IK; NEEN , cannabis is een cannabinoïden.Door inname voegen wij lichaamsvreemde cannabinoïden toe maar wij dwingen ons lichaam niet tot aanmaak van lichaamseigen cannabinoïden.

Wanneer gaan ze het nu eens leren en cannabis als een heilzame plant gaan beschouwen.
En stoppen met die pharma rotzooi te maken.

De pharma industrie en inzien dat ze een wietplant NOOIT kunnen ervaren? NEEN dat geloof ik niet . Dat verhaaltje, "we zijn er bijna", hoor ik al dertig jaar mijnheer .
MAAR, en het is hoopgevend ,dat door dit intrieste nieuws (forceren van lichaamseigen cannabinoïden) het debat over canabis en zijn medische effecten op "normale" manier kan gereageerd worden.
heel misschien gaat er nu een lichtje branden bij enkele "verlichte" geesten en zo een grote stap in de richting van een legalizatie staan.........

Decency IS the new punk !!

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2016 21:55
fre3ke
(@fre3ke)
Reputable Member
"Gekkeplant" schreef:

Met hoe de NOS het vertaald kun je het niet eens zijn (onttrokken en lijken op is natuurlijk niet hetzelfde) maar ik zie niet hoe het extra negatief is. Volgens mij noemt iedereen die zelf geen wiet gebruikt het drugs, en zeker als je geen "gebruikers" om je heen hebt. Medicijnen worden ook drugs genoemd toch? Mensen willen nou eenmaal overal een label op plakken :smoking: ...

Waarschijnlijk was er een gerucht over cannabis in het product vandaar dat ze het daar over hebben. Ze sluiten tenminste wel uit dat het cannabis is, dat is het positieve wat ik eruit haal.

Zo zat het niet in elkaar hoor. NOS deed alsof ze simultaan de woorden van een minister vertaalde maar voegde daar zelf het woord 'drugs' aan toe. De minister was juist heel neutraal en zei alleen maar 'cannabis'. Dat is dus echt wel extra negatief van de NOS, en misleidend.

In Nederland worden medicijnen geen drugs genoemd. Was het maar waar :) Dat zou een hoop discussie schelen, want sommige medicijnen lijken meer op drugs dan cannabis.

Dat van "onttrokken" en "lijken op" is niet het probleem, daar heeft de vertaler gewoon een verkeerde afslag genomen. Wel een beetje knullig maar niet onbegrijpelijk vanuit het Frans.

"DD Sensi" schreef:

cannabis is een cannabinoïden.Door inname voegen wij lichaamsvreemde cannabinoïden toe maar wij dwingen ons lichaam niet tot aanmaak van lichaamseigen cannabinoïden.

Inderdaad, het werkt anders dan cannabis als ik het goed begrijp. Dus ook geen product dat lijkt op cannabis. Als ik er zo wat van lees, dan lijkt het een beetje op serotonine-heropnemers. Het voegt niet een cannabinoïde toe aan het lichaam zoals cannabis doet, maar voorkomt de afbraak van stofjes die uit het endocannabinoide systeem komen. Er zijn al eerder medicijnen getekst die met dat principe werken. Ik lees daarbij ook het woord 'designer-drug' op wikipedia. Dus die hebben dan wel 'blije' bijeffecten.

Ik lees dat er twee scenario's zijn waarmee de pers nu rekening houdt. Ofwel het medicijn is vervuild geraakt. Ofwel dit was de eerste testgroep die meerdere doses ging nemen.
Het blijft heel erg, vooral omdat het niet vaak voorkomt het zo mis gaat bij medicijnenonderzoek.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 januari 2016 02:53
vladimir
(@vladimir)
Famed Member Moderator

Hey DD Sensi.

Natuurlijk ben ik mis met wat ik geschreven heb. Het is inderdaad zoals je schrijft. Sorry :oops:

Mijn frustratie bij het lezen van dit artikel in de krant was nogal groot waardoor ik overhaast bij de formulering totaal fout zat :? :oops:

In verband de pharma industrie vrees ik dat je gelijk heb, wat ik helemaal niet leuk vind. :(

Maar goed, we hopen toch dat het ooit beter word in verband het aanvaarden van het gebruik van cannabis.

gr
vladimir :smokepipe:

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 januari 2016 18:03
DD Sensi
(@dd-sensi)
Noble Member
"vladimir" schreef:

Hey DD Sensi.

Natuurlijk ben ik mis met wat ik geschreven heb. Het is inderdaad zoals je schrijft. Sorry :oops:

Mijn frustratie bij het lezen van dit artikel in de krant was nogal groot waardoor ik overhaast bij de formulering totaal fout zat :? :oops:

In verband de pharma industrie vrees ik dat je gelijk heb, wat ik helemaal niet leuk vind. :(

Maar goed, we hopen toch dat het ooit beter word in verband het aanvaarden van het gebruik van cannabis.

gr
vladimir :smokepipe:

NO PROBLEM MAN :rastasmoking:

Wouw gewoon effe duidelijkheid scheppen. Eerste nieuwsberichten waren héél onduidelijk, nochtans was de boodschapper(geneeskundige zijn verhaal) klaar als een klontje.Zelfs ik snapte hem:-)....

Dit is tevens een bewijs hoe slecht het gesteld is met onze ONDERZOEKS journalisten !!! Eerst snel publiceren en pas later gaan kijken checken of het verhaal klopt want 1ste = veel geld.....
Eventuele schade is "colatral dammage" en van geen tel voor de geldjournalisten.
Maatschappij kritisch denkend menneke , dat ben ik ;-)

Decency IS the new punk !!

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 januari 2016 19:03
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member
"fre3ke" schreef:

Zo zat het niet in elkaar hoor. NOS deed alsof ze simultaan de woorden van een minister vertaalde maar voegde daar zelf het woord 'drugs' aan toe. De minister was juist heel neutraal en zei alleen maar 'cannabis'. Dat is dus echt wel extra negatief van de NOS, en misleidend.

In Nederland worden medicijnen geen drugs genoemd. Was het maar waar Dat zou een hoop discussie schelen, want sommige medicijnen lijken meer op drugs dan cannabis.

Dat van "onttrokken" en "lijken op" is niet het probleem, daar heeft de vertaler gewoon een verkeerde afslag genomen. Wel een beetje knullig maar niet onbegrijpelijk vanuit het Frans.

Oh ok, ik heb verder niks gehoord over dit incident dus geloof je gelijk. Het is alleen dat ik de laatste tijd zoveel propaganda zie dat ik eigenlijk misschien hoopte dat mijn eerste indruk fout was.

Mensen zullen voor altijd proberen andere mensen dom of onwetend te houden met kansloze argumenten.

I smoke the MARIJUANA to get HIGH
Stay above the wicked and FLY

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 januari 2016 12:04
Kozzmik
(@kozzmik)
Honorable Member
"fre3ke" schreef:

.

De Franse minister zei helemaal niet dat cannabis een drug is! Dat verzint de NOS er zelf bij. Dat is best erg want 'drugs' klinkt negatief. Nu komt het over alsof meteen duidelijk zou zijn waarom er doden zijn gevallen als 'de drug' cannabis er maar in zou hebben gezeten.

Ik denk dat de NOS er gewoon geen bal van begrijpt, maar dat is geen excuus voor een door de overheid betaalde nieuwsdienst die ons moet informeren en neutraal moet zijn.

De oplettende en kritische kijkerT heeft al lang gezien en geconstateerd dat de NOS (en in het verlengde daarvan zo ongeveer alle main stream media) verre van objectief en neutraal zijn.
Veronderstellen dat de NOS neutraal is, is hetzelfde als veronderstellen dat er tussen de zwerm vliegen op een hoop stront ook een vlinder zit. :stoned:
Of zoals de Engelse uitdrukking zo mooi zegt: assumption is the mother of all fuck ups.

Sorry, kon het niet laten. Kan er namelijk bijna woest om worden. Niet om jou hoor, maar om "ons" systeem (waar de NOS deel van uitmaakt) wat zo makkelijk als DE realiteit wordt aangenomen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 januari 2016 10:32
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub