Forum

Eerste keer DWC DIY +/- 25L - 250W HPS - NYCD  

Pagina 1 / 3
  RSS
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Zoals de titel al aangeeft is dit dan eindelijk mn eerste DWC kweek. Ph 5.8 - Ec 0.8 en hoppa stekken erin!

- 2 stekjes van een  NYCD F3 freebie van Sannies. Na onderzoek moet dit een teruggekruiste versie van de SOMA NYCD zijn. Beloofd wat !
- Voor de zekerheid had ik nog 2 stekjes genomen van een Blue Hammer maar daarvan heeft er eentje het begeven. 
- Gisteren (na 6 dagen) zag ik nog geen enkel worteltje en vond het er maar zielig uit zien dus toen heb ik nog maar een Shiva Skunk in een sproutpad gedrukt voor de zekerheid.

Vandaag precies een week vanaf het stekken zie ik de eerste wortelgroei bij alle 3 de stekjes, is dat nou toevallig of...? Ze zien er wel wat geel uit dus deze week gaat de EC langzaam omhoog naar 1.2 ofzo. Wel zie ik al nieuwe bladeren groeien dus komt vast goed.

Nja ik wou eigenlijk een soort vergelijk kweek gaan houden met 2 dezelfde stekken dus het gaan hoogstwaarschijnlijk de 2 NYCD worden. Ik wil dan gaan kijken of het veel verschil zou zijn als je het HELE voedingsschema (CANNA - Aqua) of alleen de basis A+B voeding zou geven. Nu heb ik wel 2 30L emmers maar ik heb alleen een 60x60 tentje waar het echt nét in past als ik de emmers op het frame van de tent zet. Nu ben ik er nog niet uit of dat wel handig is, en of ik dan wel genoeg ruimte heb voor 2 planten...

Er hangt nu 150W TNeon boven maar dat gaat over een paar weekies een 250HPS worden. De pomp die gebruikt wordt zou 3600 l/h lucht moeten pompen maar vraag me af hoe sterk de druk afneemt met meerdere slangen...

Op of aanmerkingen, vragen en geouwehoer altijd welkom!

I smoke the MARIJUANA to get HIGH
Stay above the wicked and FLY

Citaat
Geplaatst : 3 september 2017 21:43
Cupboardgrower, Emanuel en Smokey1990 vonden het leuk
Doggy
(@doggy)
Estimable Member

succes maat

ReageerCitaat
Geplaatst : 4 september 2017 20:39
Gekkeplant vond het leuk
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

ik volg ook

Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 september 2017 10:31
Gekkeplant vond het leuk
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Na een week gaat het toch best goed denk ik. De Bluehammer gaat duidelijk het hardst. 
Één van de NYCD's loopt ietsje achter en ziet er ook niet mooi uit bij de stam. Weet iemand of dit kwaad kan? Het lijkt een beetje op schimmel maar het is niet zacht. Ik zou het jammer vinden als ik voor de NYCD's ga en er dan eentje begeeft. Dan kan ik beter gewoon die Bluehammer laten staan en puur voor opbrengst gaan maarja ik kijk het nog wel een weekje aan.

Ph = 5.8
Ec = 1.0

Rechts zijn de 2 NYCD en links is de Bluehammer.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 september 2017 12:18
Smokey1990 vond het leuk
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Ziet er lekker fris uit. Nog ff tipje, ik zorg er altijd voor dat de steenwol volledig onder de hydrokorrels zit. Zo voorkom je groene alg wat de steenwol afbreekt. De bluehammer heb ik ook als regulier zaad liggen, ze schijnt enorme groeikracht te hebben.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12 september 2017 13:34
Gekkeplant en Emanuel vonden het leuk
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Thanks voor de tip! Ik moet ze eigenlijk ff over doen in een groter netpotje want momenteel kan dat niet in het kleine potje. Ik had deze deksel bedacht voor alleen stekjes. Ik zou er nog zo een 10 gaten bij kunnen maken (als het stevig blijft). Andere deksels heb ik ook al klaar liggen. Deze hebben een potdoorsnee van ong 15 cm. 

Ik zit er eigenlijk aan te denken om toch alle 4 plantjes te laten leven. Dan ga ik de 2 NYCD's allebei in een andere emmer zetten met allebei een plantje er bij. Als dat gaat passen in dat 15cm gat trouwens.. Maar zo zou ik toch het verschil kunnen zien tussen met of zonder boosters.

Is niet ideaal voor de wortels maar zo hoef ik niet zo lang voor te groeien om toch 60x60 snel vol te hebben. 

Groeikracht? Pff praat me er niet van haha. Ik heb me erg verkeken op de strek na 12/12.. Hoop dat het na 2,5 week wel genoeg strek is geweest. De grootste strekker ook vrij geel geworden maar komt er weer bovenop met wat extra groeivoeding bovenop de bloei.
Ik heb nu ook nieuw zaad van een kruizing met chocolope trouwens(=Chocolate rain fem). Deze gaat hierna in de dwc waarschijnlijk. 

Ik zit soms wat maten van me aan te sporen om ook te gaan kweken. Ik zie het helemaal voor me om 1 moeder en 4 dikke planten te hebben. En als er nou meerdere mensen zijn met een goede moeder kom je nooit over de 5 planten en kun je toch wat wisselen met stekken. Hoe vaak heb je wel niet een mooie plant maar krijg je hem niet meer terug ook na een aantal zaadjes?  De "perfecte" genetica behouden is zo lastig in je eentje 😀

ReageerCitaat
Geplaatst : 12 september 2017 16:56
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Hey Gekkeplant, ik kijk ook gezellig mee 🙂

Gaat lekker zo te zien. Ben zelf geen fan van steenwol, heb liever pluggen, maar ieder zo zijn dingetjes. Ik heb het idee dat steenwol het water vanuit de wortel op blijft trekken.

wbt lucht: maak je niet dik, water heeft een verzadigingspunt met betrekking tot zuurstof opname, dus voor 50 liter water volstaat een pompje wat 50 liter lucht per uur kan genereren. Probleem is de betrouwbaarheid, en ik heb zelf lichte pompen gepakt en had beter zwaardere gepakt. Het volstaat, maar ze zijn minder betrouwbaar als de zware varianten en slijten als de ziekte. Als ik hoor wat je jouwe geeft aan lucht ben je ruim overbemeten en dat kan geen kwaad.

Ben benieuwd naar je volgende post 🙂

De pessimist zit bij de pakken neer, een optimist maakt ze open!

ReageerCitaat
Geplaatst : 12 september 2017 22:24
Gekkeplant vond het leuk
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Bedoel je dan gewoon die aarde pluggen? Ik dacht dat je dan ander soort wortels kreeg ofzo. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met deze steenwol blokjes!

Mijn luchtpomp is inderdaad vrij groot. Was eigenlijk bedoelt voor 2 emmers + voedingsvat. Ook heb ik een paar keer gelezen dat veel lucht goed zou zijn voor de wortels + dat er geen kans voor schimmels en bacterien is. Achja beetje extra lucht kan geen kwaad en zo lang het stil genoeg is heb ik nergens last van 😀

Ik wilde vandaag de potjes los optillen maar merk nu al dat de wortels door elkaar aan het groeien zijn....... Dat betekent eigenlijk dat ik ze moet doorknippen/trekken of dat ik ze gewoon allemaal in deze emmer laat zitten.. Het wordt het laatste denk ik.. Geen vergelijk kweek dus maarja misschien komt dat hierna nog.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13 september 2017 17:18
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Ik dacht dat de plant linksachter een Blue hammer was maar ik denk dat ik me heb vergist en dat het een Kinky blaze (SSH x Blueshaze/kinky cheese ) is. Deze heb ik als freebee van Sannie en moet zeggen dat ie er op aarde heel mooi uit ziet. De Kinky blaze lijkt iets dikkere toppen te hebben dan de bluehammer en gaat denk ik ook meer op leveren maar dit moet nog maar blijken. Ze heeft in ieder geval ook een enorme groeikracht en zeker de wortels gaan als een speer. Moet er wel bij zeggen dat dit de sterkste stek was vanaf het begin dus dat scheelt zeker een stuk. De plant hoefde zich beduidend minder in te zetten voor het aansterken van de stam. De NYCD rechtsvoor heeft er duidelijk meer moeite mee...

Kinkyblaze en NYCD rechtsachter zijn snel getopt met de hand; gewoon topje eruit gerukt. Kinkyblaze lijkt het niet super gevonden te hebben en maakt geen nieuwe scheuten aan, heb waarschijnlijk teveel weggetrokken.. Achja nu worden de zijtakken dik en nemen die het wel over. 
De NYCD vond het duidelijk fijner en een dag later stonden er al 2 kleine scheutjes naast het stompje. Elke dag zie je duidelijke groei.

pH: 5.7- 5.8
EC: 1.1

Ec iets omhoog geschoten dus ze drinken meer water dan voeding, en dit klopt precies met wat ik terug zie in mn planten: iets te donker, paarsachtige gloed. Dus het water waar ik mee bijvul is zonder voeding: pH 5.8 EC 0.4

Dit gaat ook gelijk een probleem worden gok ik. De Kinkyblaze lust deze voeding wel volgens mij maar de NYCD's hebben een minder grote voedingsbehoefte (ook op aarde). Ik blijf deze ronde gewoon in 1 emmer omdat wortels nu al door elkaar groeien. Dit is zeker een leerpunt: Zelfde planten in dezelfde bak of anders niet. Voedingsbehoefte moet perfect geregeld kunnen worden, daarvoor wil je immers met DWC werken..

Weekje later ziet het er zo uit:

De wortels lijken misschien wat bruin maar ze zijn nog aardig wit, dit komt door lichtinval. Het water is ook niet helemaal doorzichtig door de voeding en rhizotonic dus de enige aanslag lijkt uit het water te komen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 september 2017 14:32
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Hey Gekkeplant, sorry voor mn late reactie:

De pluggen kunnen in de vorm van kiemaarde en cocos krijgen voor zover ik weet, Beide werken bij mij goed, tis net wat je gewend bent. Ik denk dat als je in beide gevallen ervoor zorgt dat het onder de korrels komt te zitten dat schimmel weg blijft. Das een gedachte...

En teveel is altijd beter dan te weinig mbt tot lucht. Maar veel is er niet nodig om het aan de gang te krijgen en houden, dat wilde ik eigenlijk zeggen, teveel is niet erg, maar met lucht verzadigd water heeft hetzelfde effect op schimmels en heeft daarin geen kans. Ik hoor en lees daarnaast wel vaker dat zwaardere pompen ook minder herrie maken...ik kan dat bevestigen, ik heb allemaal kleine pompjes per bak, en ook nog een op de ton, en dat geeft een hele irritante brom door het huis...voorheen met de grote blauwe luchtpompen nooit last van gehad.

Wbt de wortels: als het een mooie suikerspin aan het worden is kan die kluit best wel wat hebben. Mijn luchtstenen groeien steeds in, en soms moet ik die ook ff loswerken om te zorgen dat ze goed open blijven. Dan komt er wel eens een wortel los hier een daar met het getrek, maar heb niet het idee dat de planten daar last van hebben. Ik merk wel dat licht bij de wortels funest is. Een van de amnesia's wilde maar niet bij mij, ondanks genoeg lucht bleven de wortels bruinig en kwam er pas achter dat er licht door het netpotje kwam omdat ik had verzuimd deze aan te vullen. Deze is nu te vlug aan het afrijpen met amper 10 gram op de plant, de wortels zijn weer netjes wit, maar de schade is gedaan en de fut is uit de plant.

Meerdere planten in een bak raad ik altijd af, ik hoor en lees te vaak van de meer ervaren kwekers dat dit een no go is om verschillende redenen. de 2 belangrijkste vond ik verschil in voeding behoefte en onderlinge concurrentie. Of dat zo is weet ik niet, vanaf het begin altijd een bak per plant aangehouden...

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 september 2017 17:12
Gekkeplant vond het leuk
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Thanks voor je uitgebreide antwoord!!

Ik heb nu mn potjes afgedekt met getaped karton om het licht tegen te houden. Moet genoeg zijn!

Ik heb zelf met de deur, van de kamer waar alles in staat, dicht vrijwel geen last van geluid. De pomp staat op een stukje schuim wat normaal onder geluidsboxen staat, dit helpt goed.

Akelig verhaal over die amnesia. Het licht dicht maken van je bak mag dus niet onderschat worden! Ik denk zelf dat bak die ik gebruik eigenlijk niet vol kan komen met wortels omdat ik ze vrij vroeg laat bloeien maar hoop ik dat ik ongelijk heb en alles vol groeit haha. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 september 2017 19:04
Cupboardgrower vond het leuk
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Het wortelen is een ongoing proces, dat stopt pas als ze om is en opgeruimd word 😉 Ik heb nu al dat ik met (de grootste) 7 liter water de bak vol heb terwijl dat normaal 16 liter is. Een gezonde wortelbos is als een enorme suikerspin. Ik zal wel eens een foto posten van de wortels van mn grootste, morgen ga ik water wisselen en de bakken ff schoonmaken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 september 2017 20:05
Gekkeplant vond het leuk
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Ik wist dat de wortels enorm kunnen worden maar het is nieuw voor me dat ze altijd door blijven groeien. Had eigenlijk verwacht dat het net als de plant zelf in de bloei wel afgelopen zou zijn met de groei, dus ook van wortels..  dus op een 16l bak heb je al 11L aan wortels lol?!! Foei dat had ik niet zien aankomen maar we zien wel hoe het gaat haha... Hoe harder je op je bek gaat hoe meer je KUNT leren toch? 😀 😀

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 september 2017 18:09
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Die wortelen blijven mij ook verbazen, ik zet 2 planten op 1 bak van 50L en afgelopen ronde kon ik aan het einde als ik alle water eruit pompte er nog maar 10l water bij doen, bak van 50l dus met 40l gevult met wortelen. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 september 2017 11:16
Gekkeplant vond het leuk
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Als de wortelpartij te groot word vul ik hoger aan dan het netpotje, ik heb nu al met de grote als ik mn streepje van 16 liter aan houd (net onder het potje) vandaag bijvul, ze morgen weer droog staat 😛 Echt ziek...

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 september 2017 17:02
Gekkeplant vond het leuk
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Even een ander vraagje: Gebruiken jullie een pomp om het water eruit te pompen? Als ik de emmer op een verhoging had gezet kon ik gewoon hevelen maar dat gaat em nu niet worden. Ik heb hier te makkelijk over gedacht. Ik dacht dat ik er gewoon een andere bak onder kon zetten maar nu zit ik te denken aan al die wortels die ik dan eruit moet tillen enzo... helemaal niet handig en risicovol. Een kraantje in de emmer maken is me al te moeilijk dus moet gewoon een klein pompje hebben maar ik kan er niet achter komen of bepaalde goedkope pompjes hun werk goed zullen doen. Op aliexpress is wel het een en ander te vinden maarja heb er de ballen verstand van..

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 september 2017 17:50
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Ik heb me planten op zolder en dan leg ik een tuinslang in me plantenbak dan rol ik uit en leg ik hem in bad. 1x aanzuigen en hij trekt zo mooi alle water eruit. Ik heb ook aan een pomp gedacht maar werkt prima zo.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 september 2017 13:32
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Met scrog zuig ik ze uit, mijn tentje staat op een verhoging waaronder ik bakken bewaar waar alle kweekbenodigdheden in zitten (meters, voeding, zuur, pomp onderdelen etc etc) en dan kan ik dus op lager niveau de bak leeg zuigen, keertje zuigen (heldere slang pakken zodat je kan zien hoever de vloeistof is, een mond vol oud voedingswater...dat wil je niet 😛 ) en zwaartekracht doet, net als bij Aloyske, de rest. Scrog is me echter altijd nog tegen gevallen...de bakken vervuilen en ik haal op scrog niet eens wat ik normaal makkelijk haal.

Bij normaal kweken zonder net kan ik de bakken eens per 7 - 9 dagen uit de tent pakken met plant en al, dan zet ik het deksel van de bak met planten kluit op een dedicated lege emmer (schoon gekocht, voor eerste gebruik gereinigd met gekookt water en nooit voor iets anders gebruikt), dan haal ik ook ff de luchtsteen uit de wortels, en maak de bak schoon met koud water en een spons (die ik ook alleen daarvoor gebruik, en niet in aanraking is geweest met zeep) en dan zet ik de bak weer in elkaar, zet ze in de tent en vul ze af met vers voedingwater (mijn voedingsvat staat weer een stukje hoger dan de verhoging en tent dus zwaartekracht is mijn vriend in deze setup). Tussen het reinigen van de bakken en het terug zetten kan ik ook de planten onder daglicht bekijken en pleeg ik "onderhoud" mits nodig

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 september 2017 17:04
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Thanks voor de snelle antwoorden. Tja.. mn tent is maar 140 hoog en de emmer is ook al aardig hoog dus eigenlijk heb ik gewoon een pomp nodig anders wordt het me te krap; heb liever een beetje ruimte over dan te kort. Ik zie nog geen aanleiding om onder de kweek mn bak schoon te maken maar misschien gaat dat nog komen. Heb boven waterniveau helemaal niks van aanslag in de bak.

@ aloykse, ben je niet bang op zolder met warmtecamera's trouwens? Er was hier iemand op het forum die daardoor al zn spul kwijt raakte. Had ook in een tent, wel een aardig grote dacht ik, maar je zou denken dat die de warmte zou vast houden, nou mooi niet dus..

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 september 2017 18:06
Pagina 1 / 3
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub