Forum

2x jack herer DWC onder cree cob cbx3590 zelfbouw led  

Pagina 1 / 6
  RSS
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Al jaren zet ik mijn plantjes buiten elke zomer waar ik met veel plezier diverse soorten met succes en tegenslagen heb gekweekt. Mijn opbrengst van afgelopen zomer (1x amnesia haze, 1x durban poison en 1x rqs og kush) Zit al lekker in weckpotten en laat zich goed smaken.

Al die tijd kriebelde het al om een tentje erbij te zetten. Na lang informatie verzamelen dan toch maar de stoute schoenen aangetrokken.

De tent is een secret jardis ds90 2e hands gekocht op marktplaats inclusief een 350m2 ruck buisventilator gekocht voor 100,-. de maat is dus 90x90x170cm. Hier heb ik een 500m2 filter in gehangen op een thermostaat die de afzuiging regelt.

Als lamp heb ik gekozen voor cree leds en wel de cob cbx3590. 6 stuks met een dimmer totaal te regelen van 150 tot 420 watt. Dit zijn witte leds die elk aangestuurd worden om maximaal 70 watt per led te geven dus 420 watt totaal. Koeling heb ik gekozen om hier grote pasieve koelingen aan te hangen zodat dit niet fout kan gaan als er een ventilator kapot zou mogen gaan. met de video's van growmau5 op youtube heb ik deze lamp samengesteld en gebouwd. Voor geïnteresseerden de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=UlM5uvO7sao&list=PLFeGgzTAA8vkzWTM7SWiQPlYAhNe3GMGi

Ik heb er ook voor gekozen om voor hydro te gaan ipv terra en wel de DWC variant. Ik heb bij de Ikea een grote 50l zwarte opbergbox gekocht voor € 17,95 en bij de bouwmarkt nog ongeveer een tientje aan extra onderdelen om 2 planten op 50l water te kunnen draaien.

Bij de boerenbond verkopen ze de volledige plagron lijn en hier heb ik alles aangeschaft:

plagron hydro A + B

plagron enzym

plagron rootstimulator

green sensation

plagron phmin.

een ec meter en ph meter samen 90 euro van ADWA.

Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat

Citaat
Geplaatst : 9 november 2016 13:01
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

29-10-2016 ben ik begonnen om 50 liter water met een klein beluchtingssteentje te beluchten. de ec zonder toevoegingen was 0.6 en de ph 8.2. Ik heb 40ml plagron a en B toegevoegd en 10ml enzymen en 10ml rootstimulator.

30-10-2016 heb ik 2x 10ml ph min toegevoegd en werd de ph 5.4 en de ec was 1.5. Hier heb ik de 1 week oude zaailingen ingezet in steenwol geplant. de steenwol blokken heb ik in het mandje vastgezet met afgezuurde hydrokorrels. 

31-10-2016 alles gemeten en ph was 5.9 geworden en de ec 1.5 gebleven. Ik meet om de dag en nu na 1,5 week zijn mijn ph gelijk gebleven en me ec eigenlijk ook. 

6-11-2016 heb ik beide plantjes gefimt. en ik wil ze een week herstel geven voor ik ze op 12-12 ga zetten en het scrognet erboven ga hangen.

Ik zal af en toe een foto plaatsen maar ik wil voornamelijk mijn eigen verslag bijhouden om te volgen wat er gebeurd na een actie en natuurlijk om tips van de pro's te krijgen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 november 2016 13:14
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Gisteravond weer even alles gecheckt.

EC was 1.4

Ph was precies 6.0

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 november 2016 13:44
david86
(@david86)
Eminent Member

Ben vooral benieuwd naar foto's van je zelfbouw led (ga mezelf er ook aan wagen, bedankt voor de yt link heel nuttig!)

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 november 2016 14:22
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

ReageerCitaat
Geplaatst : 12 november 2016 19:32
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Gisteren water wisseltje gedaan. Ph was mooi gelijk gebleven op 5.9 en ec was van 1.5 geleidelijk gezakt naar 1.3. Nieuwe water heb ik op een ec gezet van 1.6 en de ph op 5.8. In een 50l vat heb ik dit 3 dagen laten bubbelen en stabiliseren. Scrognet is toegevoegd, nu wachten tot de plantjes het net bereiken om het scroggen te beginnen. Zodra het net de eerste takken vastgezet zitten ga ik de klok naar 12/12 zetten.

Ik zal wat meer informatie over de lamp geven. Ik heb alle hardware in China bij Kingbrite besteld. Ik las alleen maar positieve recenties over hun op diverse fora en ik kan dit beamen. Op woensdag besteld en betaald en een week later werd het keurig verpakt afgeleverd. Alleen de aluminium hoekprofielen en een lasdoos heb ik bij een lokale bouwmarkt gehaald.

6x Cree CXB3590 3500k cd bin 36v: 35usd/pcs;

6x ideal ledholder: 2.8usd/pcs;

6x Pre-drilled heatsink Φ150mm*H70mm(for 60-70W): 13.5usd/pcs;

2x HLG-240H-C1750 version B: 66usd/pcs;

2x dimmer switch: 15usd/pcs;

Wires to connect the leds to the driver: free.

Shipping cost: 60usd by TNT economy, it takes about 7 days.

Paypal charge 4.5%

So the total cost: 553.64usd.

Daar komt nog ongeveer 20 euro bij van de alu hoekprofielen en de lasdoos dus deze lamp heeft me totaal ongeveer 550 euro gekost. Ik heb over deze setup op een ander forum heel veel info staan maar doorlinken zal niet volgens forumregels zijn. Voor geïnteresseerden  kan ik een link via pm doorgeven.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15 november 2016 12:18
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Ik heb de lamp wat hoger gehangen nu met het scrognet omdat ik de planten wel heel erg compact vind groeien.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15 november 2016 12:26
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

Hey,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel lucht je per uur in je bak pompt. Ook heb ik wel eens ergens gelezen dat die roots stimulator aanslag op bak en wortels geeft en dat het eigenlijk niet nodig is wanneer je er veel lucht in pompt. Lucht is dan je stimulator.

Ook benieuwd naar je resultaat met de lamp!

Ps: Zo'n compacte bloemkool is juist mooi toch 😀

Succes!

I smoke the MARIJUANA to get HIGH
Stay above the wicked and FLY

ReageerCitaat
Geplaatst : 15 november 2016 13:14
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Ja ik twijfelde enorm want die rootstimulator zorgt ervoor dat je water donkerbruin word daarom heb ik ook maar een kwart toegevoegd van wat plagron voorschrijft om dit niet te donker te laten worden. Op de verhouding waar ik mee begonnen was kan ik zeggen dat alles mooi stabiel is gebleven ph en ec en me wortels zien er mooi wit uit. 

Ik heb 2 grote luchtstenen in de bak vast gelijmt met een lijmpistool zodat de luchtstenen recht onder de pot bruist. De luchtpomp is 800l lucht per uur met 2 uitgangen. Ik ben met deze combinatie erg blij want het is bijna geruisloos en als de tent dicht is hoor je alleen de buisventilator licht brommen/suizen.

Wat de lamp betreft ben ik zelf ook benieuwd wat deze voor mij gaat doen als beginner. Ik heb contact met 2 andere kwekers en deze doen dit al jaren en voorheen haalden ze onder hps 1 gr per watt gemiddeld. Ze hebben beide 3 kweken gedaan onder deze lamp nu met als verschil dat ze de cree cob cbx3070 gebruikt hebben omdat toen de cbx 3590 die ik heb nog veel duurder was. Degene die ik heb zou 10% efficiënter moeten zijn maar beide kwekers hebben nu tussen de 1.4 en 1.6 gram per watt onder deze lamp uitgetrokken. Mijn doel als eerste binnen kweek op hydro heb ik op 400 gram gezet (bijna gr/w). Maar wellicht dat dit veel te ambitieus is?   

ReageerCitaat
Geplaatst : 15 november 2016 14:48
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Geweldig DIY project 😀

Blijf je volgen hoor 🙂

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 november 2016 13:23
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member
De wortels zijn nu toch wat bruiner geworden door die root stimulator, volgende ronde ga ik deze denk ik toch achterwege laten? 
Kiekske onder de rok 

Totaal overzicht. 
Eergisteren was me ph opgelopen naar 6.5 en voorheen bracht ik met 10ml phmin me 50l met 0.5 ph omlaag dus ik heb dit toegevoegd maar ph was een uur later 3.2 dus snel nieuw water aangemaakt en deze afgezuurd naar 5.4 en gisteren en vandaag was deze weer mooi 5.9 en een ec van 1.55 . De eerste puntjes staken vanochtend al lekker door het net heen maar met lst de plant voorzichtig wat platter gelegd. Ik verwacht de eerste takken aankomend weekend aan het net vast te zetten.
Nu het dilemma, Wanneer zal ik de klok naar 12/12 zetten? Het is een sativa en van degene waar ik me zaadjes van kreeg heb ik gehoord dat deze de eerste 3 weken 12/12 enorm strekken. Ik denk dat ik om deze reden van het weekend de klok ga omzetten, wat vinden jullie?

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 november 2016 13:34
Gekkeplant
(@gekkeplant)
Prominent Member

400 Gram haal je niet wanneer je ze al zo snel in de bloei zet  ben ik bang voor. Ik heb echter nul ervaring met een systeem als deze hoor. 

Ik denk bij een gewone scrog altijd maar zo: Je kunt beter een iets te grote plant hebben als een te kleine. je wilt immers de ruimte optimaal gebruiken. Als ik jou was zou ik eens tussen de "binnenkweek verslagen" kijken en naar Hassie zoeken. Daar kun je goed zien wanneer hij de bloei laat intreden. Wel moet je er rekening mee houden dat je op hydro misschien meer strek hebt. Al denk ik dat een Jack Herrer minder strekt dan de Silver Haze die hans gebruikt maar ook dat weet ik niet zeker.

De eerste keer is natuurlijk sowieso uitproberen maar zou het als ik jou was nog even uitstellen.

Ik wil zelf ook een keer zo'n systeem bouwen, zeg het eigenlijk al veel te lang.. Zelf dacht ik om ongeveer 2x zoveel lucht als jou te gebruiken maar eigenlijk is dit alleen op het verslag van Sativa gebaseerd. Hierom ben ik dus erg benieuwd hoe jij het gaat doen 😉

I smoke the MARIJUANA to get HIGH
Stay above the wicked and FLY

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 november 2016 14:00
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Bedankt voor de tip Gekkeplant, ik ben Hassie gelijk gaan opzoeken en zie dat hij inderdaad 8 weken tot 9 weken voor groeit. Voor ik mijn huidig plan heb samengesteld ben ik maanden aan het inlezen gegaan en 8 weken is voor op hydro in mijn formaat tentje echt veel te lang. Ik heb eigenlijk grotendeels Sativa zijn hydro als richtlijn aangehouden met voeding en dit komt naadloos overeen met de waarden die ik meet. Ik moet zeggen dat ik ook wel heel tegenstrijdige verhalen lees en je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. 

Ook ik zag dat ik met me luchtpomp niet optimaal zit en ik heb zelfs een 2000l luchtpomp in de kast staan maar deze maakt echt een *** herrie en de huidige setup is juist zo mooi stil. Ik kijk het aan en pas het desnoods aan als ik de wortels zie verslechteren. Ik ga hetzelfde doen met de keuze naar 12/12. Dit is een van de redenen dat ik dit verslag wil bijhouden zodat ik kan nazien wanneer ik wat gedaan heb zodat ik hier leer uit kan trekken. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 november 2016 17:23
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Zojuist weer even gekeken en gemeten. PH was mooi 5.9 gebleven en ec was 1.55.

Ik ben de planten flink aan het knakken om ze plat te houden onder het net nog. Tevens heb ik wat grote bladeren (11 vingers) verwijderd en heb ik kunnen constateren dat het fimmen goed gelukt is omdat ik per plant toch echt 4 toppen heb gekregen. Ik heb de bladeren dus wat verwijderd zodat deze toppen allemaal weer licht krijgen omdat dit dus niet het geval was en deze achter bleven. Als deze toppen allemaal vast zitten aan het net ga ik over op 12/12. Deze planten kunnen volgens mensen die ze al gekweekt hebben 15 tot 20cm per dag groeien in de eerste 2 weken 12/12 en dan zal het netje dus al vrij snel vol zitten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 november 2016 22:35
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Na mijn min max temperatuur en hydro meter nagekeken te hebben kwam ik erachter dat de temperatuur onder de plant gemiddeld 20 graden was en minimaal zelfs 18 graden. De passieve koel ribben werden handwarm (op half vermogen). Omdat led natuurlijk weinig stralingswarmte geeft en de warmte bovenin afgezogen word had ik weinig voordeel van de warmte van de lamp. Ik heb een 23cm ventilator bovenin gehangen die langs boven door de lamp de warmte naar beneden blaast. Nu is de temperatuur onder de planten mooi 24 graden.

Nog een foto van de onderkant van de plant waar goed alle vertakkingen en het effect van het fimmen op te zien is: 
Onderstaande foto is een blad met een afwijking te zien, bruine puntjes in het blad, er zaten bladeren dubbel waar vocht tussen is gaan staan en ik denk dat dit wat last heeft van verbranding hierdoor, of herkennen jullie hier een tekort in? Het zijn 3 blaadjes die deze tekenen hebben en op de foto is de ergste te zien: 
Vervolgens nog een overzicht fotootje (klok staat vandaag 16 dagen op 16/8)

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 november 2016 15:25
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Leuke setup! Ik lees mee 😉

Vroeg me af hoeveel K de LED's zijn die je gebruikt?

De pessimist zit bij de pakken neer, een optimist maakt ze open!

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 november 2016 08:24
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Wat leuk die volgers  🙂

@cupboardgrower: de led die ik gekozen heb is deze: Cree CXB3590 3500K cd bin 

deze is dus 3500K maar de keuze voor deze kleurwarmte is niet de beste kleur voor de plant (blauwer voor groei zou beter zijn en roder voor bloei) maar de keuze voor 3500k is omdat dit voor deze led de meest efficiënte en meeste lumen geeft. Op Amerikaanse fora is hier veel mee geprobeerd en de conclusie daar was dat de lichtdruk meer invloed op het eindgewicht had als de warmte dus koos ik voor de led die de meeste lichtdruk gaf.

Er is ook veel geprobeerd om deep red of blauwe leds toe te voegen maar dit voegde niets toe aan het eindgewicht. Zo heb ik er bewust voor gekozen geen lens of kap over de led te zetten. Volgens metingen scheelt dat 10% minder lumen en het argument dat de leds dieper zouden stralen is ook onderuit gehaald.  Ik ben dus maar van de ervaringen die er zijn uitgegaan en zo tot mijn samenstelling gekomen. 

Ik ben zeker geen kenner op het gebied van leds en alle informatie die ik heb (en dus geef) is hoe ik het heb gelezen op diverse fora. Ik ben geen elektromonteur of elektricien en me basiskennis heb ik gehaald uit het youtube kanaal wat ik in me openingspost  heb gelinkt. Hiermee heb ik zelf dit armatuur gebouwd, het zit degelijk in elkaar maar de bedrading moet ik nog eens netter en beter wegwerken (staat op het lijstje doen we nog wel een keer). 

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 november 2016 10:50
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

De plekjes waar vocht op zat is verbrand inderdaad.

Toen ik begon had ik dit ook door de lucht bevochteraar en had op aanraden van een andere kweker een zwenk ventilator neergezet die het probleem verhielp.

Wietplanten vinden een windje wel fijn én je krijgt sterkere takken die gemakkelijk straks de bud's kunnen dragen 😀

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 november 2016 15:46
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Ik vind dit wel interessant. Vroeger met de eerste generatie ledlampen was de discussie al vaak het aantal lumens, vermogen, of het juiste kleurspectrum. En terwijl die discussie gaande was bewees HPS juist dat je met meer lumens nog steeds meer gewicht haalt tov van het kleurspectrum perfect benaderen wat de HPS totaal niet deed (veel geel in het spectrum).

Ikzelf ga binnenkort ook weer een DWC kweek ondernemen, ik heb de 300 watt PnG 2700K omdat deze in mijn laatste 2 kweken toch wel bewezen heeft dat ze in combinatie met DWC een redelijk hoge opbrengst kan geven, ook als je maar wat aan klooit. En niet teveel warmte wat ook wel fijn is met een stealth-kweek.

De pessimist zit bij de pakken neer, een optimist maakt ze open!

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 november 2016 17:10
Pagina 1 / 6
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub