Forum

DHS white widow vergelijkende kweek op hydro hy-pro onder zelfbouw led cree cob cbx3590  

Pagina 2 / 6
  RSS
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Vanochtend was de ph opgelopen naar 6.1 ik had wat haast en heb 3ml phmin toegevoegd maar toen sloeg de ph terug naar 5.0. Ik heb nieuw water aangemaakt in me vat zodat ik vanavond nogmaals goed kan meten en desnoods een grote wissel kan uitvoeren. Maar als hij ook maar iets gestegen is dan houd ik hem zo. Vorige ronde met plagron was het toch stabieler. Hierna canna aqua eens aanschaffen om te proberen.

Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 8 maart 2017 11:12
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Zonder ingrijpen was vanochtend de ph weer 5.6 en de ec is iets gestegen naar 1.2

Het verschil in groei tussen de aarde en de plantjes op hydro is nu al flink zichtbaar. Wat gaat hydro toch hard. Let ook op het verschil in stamdikte tussen hydro en aarde. Alle 3 de plantjes hebben een gezonde kleur en gaan volgens mij lekker.

De plantjes op hydro zijn van het weekend waarschijnlijk al klaar om te fimmen. Fimmen was me afgelopen ronde goed bevallen en pakte ook goed uit met 5 a 6 hoofdtoppen ipv 2 als ik getopt had. Omdat ik dan maar 1 handeling hoef te doen heeft de plant er minder oponthoud van (neem ik aan).

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 maart 2017 10:38
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Van het weekend waren de dames inderdaad klaar voor hun fim behandeling. Anders als bij toppen heb ik dus de top 20% laten zitten met de bedoeling in 1 behandeling niet 2 toppen maar 4 of 5 te krijgen. Afgelopen keer met de jacks was dit gelukt dus ik ga er nu weer voor.

Ph was zonder ingrijpen iets gezakt naar 5.7 en de ec was vorige keer opgelopen naar 1.2 wat deze ook is gebleven. Het duurt dus schijnbaar iets langer om de ph te stabiliseren als plagron maar ook hypro stabiliseert. Nu blijf ik deze 2x in de week volgen om te kijken of hij wel stabiel blijft. Of ik moet iets afwijkend zien aan de planten dan controleer ik direct desnoods dagelijks. Het groen van de dames is midden groen en voeld ook dik en stevig aan wat ik beter vind als mijn vorige ronde waar de bladeren erg donker en rubberachtig aanvoelden. Ik zat naar mijn mening te hoog in ec vorige ronde. Mijn bedoeling nu is om tot max een ec van 1.3 te gaan of de planten moeten een tekort laten zien dan kan deze tot nog iets omhoog..

ReageerCitaat
Geplaatst : 15 maart 2017 10:41
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Ben benieuwd wat je aantal hoofdbuds worden, altijd spannend na een fim-beurtje 😉

Ik heb laatst iets getest wat je misschien wel interessant vind: Ik had voor het spoelen van Bubble 1 een groot vat met voeding aangemaakt voor het verdere verloop van Bubble 2 zodat deze daarop verder kon, het spoelwater had ik apart in een andere buffer gemaakt. Nu heb ik Bubble 2 een goeie 3 weken kunnen voeren van dat water. De PH was na het afzuren bij aanvang van de water wissel 5.2, en na 3 weken was het 5.8. Ik heb de hele buffer op kunnen gebruiken zonder hoge PH stijging en zonder bederf. Ik wist niet dat dat kon, en heb het gewoon geprobeerd, en eerlijk is eerlijk, zo efficiënt heb ik nog niet eerder met voeding om kunnen gaan.

De pessimist zit bij de pakken neer, een optimist maakt ze open!

ReageerCitaat
Geplaatst : 15 maart 2017 12:36
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

@cupboard, Dat is de reden dat ik 50l heb draaien in 1 bak bij 2 planten en een los voedingswatervaat van 50l ernaast heb draaien. Vanuit dit vat vul ik water bij de planten bij en mocht mijn plantenbak omslaan kan ik ineens een volle wissel doen. Of bedoel je dit anders? 

ReageerCitaat
Geplaatst : 15 maart 2017 12:49
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Nou, normaal op DWC is, dat je je water volledig wisselt na 7 dagen, maximaal 9.

Waarom: Je plant verbruikt de voeding, dus wat er overblijft in het vat zal of lager zijn dan de aangenomen EC waarde bij de eerste vulling, of hoger als je "teveel" voeding geeft. Aanvullen geeft dan op de buffer bij de wortels te hoge of te lage EC waarden, instabiel dus.

Wisselen zorgt ervoor dat je per week een verse lading geeft waarin alle stofjes weer in balans zijn, en zeker als je dus een voeding met bio verbindingen gebruikt is het helemaal wenselijk vanwege bederf.

Je kunt feitelijk geen perfect "klimaat" kweken net als bij een aquarium bv, omdat de plant de ene dag meer fosfor opneem en de ander dag meer kalium. De plant trekt feitelijk over een lange periode de verhoudingen scheef. Bij mij zo scheef dat na 3 weken aanvullen er 3 vingerig blad is ontstaan.

Aanvullen is niet goed eigenlijk, wilde alleen maar zeggen dat minerale voeding erg stabiel blijft in PH over lange tijd, dus ik had beter 3 keer gewisseld van dat vat, dan was er niks aan de hand geweest 😛

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 maart 2017 18:18
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Dat doe ik toch anders dan. De reden dat ik het doe zoals ik het doe is eigenlijk dat bv mijn plantjes nu amper verbruik hebben en toch 50l water als buffer hebben. Ik doe de startup 3 tot max 4 weken met mijn Water en voeding. Elke week hoef ik ongeveer 2 liter bij te vullen uit het voeding watervat. Als de klok omgaat wissel ik net daarvoor het water compleet. Daarna vul ik steeds meer bij om de dag omdat het verbruik groter word en het aantal liters bij de planten minder word omdat er meer wortels in de bak komen te hangen. In de bloei fase wissel ik compleet eens in de 2 a 3 weken. Ik wissel dus veel minder maar als bewuste keuze en ik meet wel veel. Wel leuk dat je het vergelijk met een aquarium maakt, ik heb thuis ook een zeewateraquarium. DWC heeft daar toch wel veel raakvlakken mee (verbruik van je koralen t.o.v. verbruik van je planten). Hoe meer liters water je hebt draaien hoe groter je voedingsbuffer word (geen ph buffer zoals aarde).

Wel een verschil plagron vs hypro, Plagron was bij mij sneller stabiel maar zelfs met alleen de a en b voeding had ik na een dag al bruine neerslag in me voeding watervat. Hypro heb ik nu 2,5 week in me vat en nog totaal geen neerslag en volledig helder water (licht rood gekleurd). 

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 maart 2017 11:25
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 maart 2017 10:20
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Dit zijn foto's van gisteren. Ik vond de planten teveel als een bloemkool groeien en heb vanochtend onderste bladeren gediefd en de zijtakken onderin voorzichtig ingeknepen en platter gelegd zodat er meer licht op de nieuwe toppen valt (na het fimmen zie ik nu 4 nieuwe toppen vormen per plant).

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 maart 2017 17:07
Stekkie
(@stekkie)
Famed Member

het fimmen is dus gelukt, mooi man.

je kan ook kijken of je wat meer strek kan uitlokken door de lamp wat hoger te hangen om zo van de bloemkool-groei af te komen.

suc6, Stekkie

als 't niet gaat zoals het moet, moet 't maar zoals het gaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 maart 2017 17:16
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Ja zover ik nu kan zien is het fimmen weer geslaagd en het beginnen ook aardige stammen te worden die al 4x dikker zijn als de plant op aarde. Ik heb de onderste bladeren weggehaald en de zijtakken plat geknepen om de hoofdtoppen terug licht te geven (zijtakken waren de hoofdtoppen aan het verdringen). Vanavond zal ik zien of dit afdoende effect heeft gehad. met het weghalen van het blad ben ik normaal niet van omdat dit toch ook de groei remt maar liever een langzame groei met een plant die gezond groeit als een snelle bloemkool. Pas als de hoofdtoppen weer bovenin staan ga ik proberen de lamp hoger te hangen om een groei strek te forceren. 

Het valt mij op dat het kweken op dwc een totaal andere plant groeit als op aarde. De takken en de stelen vd bladeren zijn niet massief maar veel dikker en hol. Ziet eruit als riet maar dan dus dikker. De grootste bladeren hebben een diameter van een 35cm, de meeste 7 vingers nu maar 9 ben ik ook al tegen gekomen. De bladeren zijn ook erg groot voor het formaat van de plant. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 maart 2017 11:53
DD Sensi
(@dd-sensi)
Noble Member

Zolang ze maar niet naar bloemkool smaken is het geen erg he 😉 . Wel een hele bedoening om een paar plantjes groot te krijgen . Ik bedoel de combinatie van DWC en fimmen maar het is jouw hobby 😉

Daarom dat ik voor een hele simpele kweek ga , aarde , HPS , een beetje snoeien indien nodig en verder wat bloeimeststoffen tegen de bloei halverwege is .  Wel heel leerzaam om die kweken te vergelijken met elkaar .

Decency IS the new punk !!

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 maart 2017 15:18
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

@DD sensi, DWC is wat meten betreft wat meer werk. Ik heb al een jaar of tien me plantjes in me achtertuin gekweekt in de zomer. Ik mis op aarde kweken juist de handvaten om direct te kunnen ingrijpen die je bij Hydro wel hebt (en ook moet hebben) en wat dat betreft bevalt het DWC mij uitstekend.  De explosieve groei en robuustere planten. 

Wat mij nu wel erg interessant lijkt is om een mooie top van dezelfde genetica met verschillende kweekmethoden te vergelijken wat het doet qua gevoel en smaak. Ik weet niet of dit mag met de forum regels maar 1 op 1 kwaliteit vergelijken zou leuk zijn toch? 

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 maart 2017 18:04
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Tijd voor een update. Na het fimmen gaat het een volle week wat trager met de groei. De toppen zijn aangemaakt en de plant gaat vanaf nu door met groeien in de hoogte. Morgen ga ik de eerste waterwissel doen. Gisteren begonnen met aanmaken voeding in de ton die naast me tent draait. Ik ga deze op een ec van 1.2 zetten en een ph van 5.7

Verder heb ik een aantal bekenden die graag stekkies hebben voor buiten. Omdat ik van de onderkant van de plant toch alles weghaal kan ik daar mooi wat stekken van maken. Uiteraard tot een max van 5 planten dus zodra deze zijn aangeslagen gaan we daarmee door. 

Zie hierboven ook het verschil in omvang en vooral ook bouw vd stam tussen hydro en aarde. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 maart 2017 10:39
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Het verschil mag er idd wezen 😀

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 maart 2017 13:07
DD Sensi
(@dd-sensi)
Noble Member

Duidelijk verschil , niet dat de aarde plant er slecht bij staat . 

Opletten met zulke compacte struiken, tegen ze in de bloei gaan zouden ze elkaar kunnen belemmeren en moet je extra opletten voor schimmels en rot . De luchtcirculatie ondervind er hinder van. 

Even terugkomen over je DWC , ik kweek op aarde en heb ik  één a twee keer per week een volle gieter mee te nemen naar de (koude)zolder. Als ik met  vijftig liter water en het 'vuile' water op een neer moet sleuren dan zou ik het snel beu worden. Ook heb je een hoop extra meet apparatuur nodig als je het met mijn kweek vergelijkt . Stel je voor dat mijn DWC op zolder lek gaat dan heb ik beneden een douche , ik zou me niet op mijn gemak voelen bij dat idee 😉 ( te veel fantasie he  🙂 ) . Al die dingen samen geven het dat ik niet met DWC wil starten. Het is een van beste systemen om op te kweken, daar ben ik wel van overtuigd .  Maar niet de simpelste . Ieder zijn eigen ding , geen kritiek of iets dergelijk.

Ja , een smaak test van de verschillende soorten en een eventuele kwaliteit test ( sterkte, hoe lang stoned ) en opbrengst vergelijk zou  leuk zijn maar moeilijker haalbaar . het verschil wattage en type lamp gaat steeds andere resultaten geven. elke plant is ook weer net iets anders, ook de oogsttijd geeft verschil. Ik oogst liever iets vroeger , weinig amber . Droog( als het kan) ook traag. 

Decency IS the new punk !!

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 maart 2017 17:42
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

@dd sensi, Ieder zijn ding maar wel leuk om te vergelijken met elkaar. Ik heb juist voor DWC gekozen voor het gemak. Ik ga niet met zand of water slepen, ik gebruik daar simpel een tuinslang voor. Als ik mijn plantenbak leeg wil maken dan leg ik de tuinslang in de plantenbak, rol hem af van de zoldertrap af naar me badkamer waar ik hem aanzuig en de plantenbak loopt dan leeg in me douchebak. dat duurt 5 minuten. Op me zolder heb ik een kraantje voor me ketel bij te vullen en hier sluit ik me tuinslang op aan om water te pakken. Het klinkt allemaal ingewikkelder als het is. Die meters is wel een dingetje maar dat wende snel.

Algemeen vraagje over me adwa ph meter. Ik had deze op advies van cupboard in me ph 7 vloeistof gezet en bleef nu 3 weken stabiel dus thx voor de tip. Maar ik wilde vandaag me waterwissel doen en nu gaf hij ph 16 aan. Ik probeerde te ijken maar krijg de fout EC wat inhoud dat je ijkvloeistof niet zuiver is. dus nieuwe vloeistof gepakt en probleem blijft. Is dit een kwestie van nieuwe meter kopen of kan ik nog iets doen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 maart 2017 15:40
Aloyske
(@aloyske)
Estimable Member

Vandaag maar ff langs de winkel geweest waar ik de meter gekocht heb. Deze heeft mij bewaarvloeistof voor de ph probe verkocht. Heel apart de meter een uur in deze bewaarvloeistof gezet en met nieuwe ijkvloeistof was deze weer te ijken en doet het weer prima nu. Advies van de winkel was alleen nog maar te bewaren in deze vloeistof dus dat zullen we dan maar gaan doen he.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31 maart 2017 17:59
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Meters moeten vaak als ze even droog gestaan hebben geconditioneerd worden in ph7

Als je bv witte kristal afzetting ziet op de tip is 't hoog tijd. In de afgelopen jaren heeft adwa ook toegevoegd aan de gebruiksaanwijzing dat je nooit in gedeminiraliseerd water mag bewaren (fabel die ooit de wereld in is geholpen) en alleen in ph7 bewaren. Ik heb altijd wat ph7 in de dop, dat werkt 't beste lijkt 't... Maar hij loopt bij mij ook wel eens droog. 't zijn gevoelige dingen, das een feit. 

Laatst ook na 2 maanden, water van PH 7 gaf ie ineens 9, moest toch weer ijken... 

ReageerCitaat
Geplaatst : 1 april 2017 17:20
Pagina 2 / 6
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub