Forum

Zuurstof en DWC  

RSS
sativa
(@sativa)
Prominent Member

In dit topic wil ik het wat uitgebreider hebben over zuurstof. Wat is er zo belangrijk aan en waarom is DWC dan bij uitstek de beste vorm van hydrocultuur?

Allereerst de functie van zuurstof. Dat zijn er meerdere. Zuurstof verbeterd de voedingsopname via de wortels. Het is net zo belangrijk voor een plant als voor ons. Zonder zuurstof bij haar wortels zal onze dame gauw sterven aan wortelrot. Dit is ook tevens de grootste reden dat oogsten wereldwijd wel eens mislukken. Door zware regenval neemt water de plaats van zuurstof in in de bodem. De lucht wordt er als het ware uitgedrukt door het water.

Dit geld voor alle substraten!! Ook bij aarde, cocos, hydrokorrels of steelwol. Ten aller tijde moet er voldoende zuurstof bij de wortels kunnen komen!

Sterker nog, zuurstof hangt direct samen met je groeitempo. Des te meer toegang de wortels tot zuurstof hebben, des te sneller de plant zal groeien en des te groter hij uiteindelijk ook zal worden. Dit fenomeen is ook heel goed te zien als we gaan kijken naar de mega-bomen die Jorge Cervantes in zijn tuintje groeit.

Als je goed kijkt naar de foto zie je namelijk dat Jorge werkt met enorme zelfgefabriceerde smartpots. Ik heb afgelopen week een filmpje van hem gezien waar hij hier wat dieper op in gaat. Zijn verklaring is namelijk dat de meeste voeding wordt opgenomen door de bovenste 40 cm. Hij maakt dus een custom smartpot van 40 cm hoog die hij zo breed mogelijk houd. Op de foto schat ik dat je mag uitgaan van smartpots met 1,5 meter doorsnee. Door die verhoging zal de wind op de zijkant van de smartpots waaien, waar wortels zich tegenaan gaan hechten op zoek naar zuurstof. Zijn geheim is dus zuurstof.

Dan ga ik nu weer terug naar mijn geheim, want dat is ook zuurstof. Wel in combinatie met DWC. En daar zitten dan dusdanig unieke eigenschappen aan dat DWC misschien wel de ultieme kweekmethode is. Water geeft namelijk een veel hogere tegendruk dan de atmosfeer. 1 cm3 zuurstof in de atmosfeer zal onder water wellicht nog maar 0,5 cm3 in beslag nemen. Dit betekend dus feitelijk dat onder water veel hogere zuurstofconcentraties mogelijk zijn dan er boven. En dan gaan er nog veel vreemdere dingen gebeuren....

Dan ontdek je plotseling dat Pythium, aka wortelrot, helemaal niet tegen zuurstof kan. Het is puur vergif voor deze schimmelsoort. Een plant geinfecteerd met wortelrot zal dus genezen als je haar wortels onder een hoge concentratie zuurstof zet.

http://link.springer.com/article/10.1023/A:1008691226213

Wat mag je een hoge concentratie noemen? Momenteel houd ik zelf 2100 liter zuurstof per uur op 50 liter aan in de groei en 4200 liter zuurstof per uur op 50 liter water in de bloei. De reden dat ik het in de bloei verdubbel is om de opname van voeding te verbeteren, aangezien de behoefte aan voeding in de bloei veel hoger is.

Mochten er vragen zijn naar aanleiding van dit topic, stel ze gerust.

Citaat
Geplaatst : 8 april 2015 18:43
revert
(@revert)
Estimable Member

Mooie topic. Wist niet dat extra zuurstof wortelrot kan tegengaan, weer iets bijgeleerd.

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 april 2015 20:15
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Ik las hier goed uitgelegd dat waterstof peroxide het zuurstof gehalte in het water verhoogd, zowel gietwater als bij hydro / DWC.

http://www.rollingstoned.nl/h2o2-mooie- ... eer-oogst/

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 juli 2015 15:16
vladimir
(@vladimir)
Famed Member Moderator

Bedankt voor de informatie. :)

gr
vladimir :smokepipe:

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 juli 2015 18:24
sativa
(@sativa)
Prominent Member

Goede toevoeging mother. Ik heb al eens bij andere dwc kwekers gezien dat ze het gebruiken. Het zou tevens wortelrot bestrijden :)

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 juli 2015 22:54
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

Hallo!

Zo ben ik weer!

Zeer binnenkort wil ik weer beginnen met een kweekje en heb ook H202 3% gehaald.
Zal dit zeker gaan gebruiken, ben erg benieuwd!

4x Tangerine Dream 234W LED (Eerste kweek)
5XWW -START 234W LED- -NU 360W- (tweede kweek)
Denk anders 5x met de rainforest² (DWC) New Gen LED 360W

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 oktober 2015 18:18
vladimir
(@vladimir)
Famed Member Moderator

Ben ook benieuwd naar je verhaal ivm H2O2

gr
vladimir :smokepipe:

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 oktober 2015 20:34
Share: