Forum

DWC tutorial Info  

  RSS
waserat
(@waserat)
Noble Member

Dit is een work in progress. Indien er iemand iets aan wil toevoegen, graag bijposten. Nadien gaat alles samengevoegd worden in 1 sticky Topic.
dus enkel relatieve info wordt hier aanvaard om het allemaal een beetje netjes te houden.

Deep Water Culture Tutorial

De verschillende systemen

Laat ons eens kijken naar de pro's en contra's van deze manier van kweken.

Aerophonics

Voordelen:

* Snelle groei
* optimale beluchting wortels
* Weinig water verspilling
* Weinig gebruik van uw meststoffen
* GEEN AARDE om mee te zeulen

Nadelen:

* Duurder in aanbouw/Aankoop
* meer kennis is vereist
* meer kans op technische problemen

Algemeen:

Het Aerophonics systeem zal waarschijnlijk wel het moeilijkste te onderhouden systeem zijn. Het verschil hier is dat je
met sproeiers zit die de wortels gaan beluchten door een mengsel van water en zuurstof samen met de voedingsmiddelen.
In tegenstelling tot de Hydrophonics hangen de wortels dus niet alleen in zuurstofrijk water, maar worden ook besproeid met dit zuurstofrijk mengsel.
De sproeiers kunnen verstopt raken, wat dan meer onderhoud vraagt. Als ze verstoppen kunnen de plantjes snel gaan afsterven.

Deep water Culture

voordelen:

Grotere planten telen
GEEN waterpomp voor het opvoeren naar de sproeiers
Goedkoper om te bouwen, en toch een goed resultaat hebben.

Algemeen:

Deze manier van kweken is de "makkelijkste" om te starten. Is het niet dat de PH en EC regeling ook hier van groot belang zijn.
Hier later meer over.
De planten gaan trager groeien op deze manier, maar toch nog bijna dubbel zo snel als op aarde kweken.

Laat ons eens kijken naar de PH en EC regeling:

Met dank voor Revert

Wat hebben we nodig:

* PH meter & EC meter
* regelvloeistoffen

Van start gaan:

Ga hier niet te veel over uitbreiden, maar het wel belangrijk dat we de meters correct gaan calibreren. Meestal zit er bij de meter een handleiding waarin staat hoe je dit gaat doen.

Je gaat niet de hele inhoud van uw reservoir testen, maar wel een goed glas ervan.(hoewel hier verschillend meningen over gevonden zijn)

De 'goede' waarde voor de PH zal rond de 5.6 - 6.8 moeten hangen.

Het probleem voor de meeste beginnelingen is dat het constant houden van de PH een ergernis kan vormen.

Wanneer je uw water voorbereid, voeg de voedingsstoffen toe en test de PH nogmaals. Zakt het, probeer de PH dan omhoog te krijgen.

Stijgt hij, naar beneden halen. Zolang bij maar rond de 5.6 & 6.4 zit.Lichtjes aanpassen met 0.1 a 0.2 telkens in dalende lijn.

Ga de PH niet langer dan 0.5 in 4 uur tijd aanpassen. Het is beter van hem te hoog, te laag of er volledig naast te zitten, dan er een hele dag mee zitten te spelen.
Daardoor zou het kunnen dat je volledig opnieuw kan starten. Laat het water even rusten, en probeer het later nog eens te testen.

Rustig en geleidelijk aanpassen is de boodschap.

Laat ons beginnen met wat we nodig hebben om te kunnen starten.

* Reservoir
Deze kan uit een emmer bestaan, of een plastic opbergbox met een stevig deksel.
* luchtpomp met luchtsteen
* netpotjes
* PH & EC meter
* verwarmingselement aquarium. Zodat de watertemperatuur stabiel blijft. 22-26°c MAX!
* Water!

Van start gaan

Begin alvast met uw waterreservoir goed te reinigen. Wees niet bang van wat bleekwater(javel) te gebruiken om dit te doen.
Maar spoel deze nadien degelijk uit zodat alle chloorresten uit de bak verdwenen zijn.
Laat de luchtsteen ook maar weken in een bakje met water.

Neem het deksel, en meet af hoeveel netpotjes je in uw reservoir gaat plaatsen.

Hoe meer potjes, hoe zwaarder de luchtpomp.

Teken ze af op het deksel, en boor of zaag deze voorzichtig uit. Hou er rekening mee dat je de scherpe randjes zoveel mogelijk probeert te vermijden.

Indien nodig, ga je deze wat wegschuren zodat er geen bramen aan zitten.
Zelf heb ik ze nog eens met Ducktape ingewikkeld.
Pas of de netpotjes er ingaan, zonder volledig door te vallen. Ze moeten nog een beetje rusten met de rand van de pot op het deksel.

Voorzie de waterbak van enkele gaten:

* voor de luchtslang door te steken
* voor de voedingskabel van de pomp(aan de bovenkant van de bak) eventueel met een zaagje een stukje uitsnijden.
* optioneel voor een waterniveau meter te plaatsen. Zodat je kan zien of je het moet bijvullen of niet.

* Onderaan de bak in het midden, kan je eventueel een afloopsysteem maken(tapkraan) zodat je het makkelijker kan verversen na een week of langer.

Substraten:

Kleikorrels

V: Moet ik deze wassen voor gebruik?
A: JA, zo ga je ze even kunnen spoelen om het meeste ' vuil' eraf te halen.
Maar nadien ook laten weken zodat ze zich al kunnen volzuigen met water.
Bij de meeste soorten is de PH stabiel, maar het zal toch zoekwerk zijn tot je gevonden hebt wat je zelf wil.
Als de kleikorrels toch de PH gaan beinvloeden, kan je ze laten weten in een "zuur" met PH waarde van 1-3. Maar meestal ga je er niets aan moeten doen.

Wolslabs:

Plagron link

Toppen/Fimmen

Toppen wordt meestal gedaan om de oogst te vergroten, en om meer toppen aan te maken.
Wanneer je dit niet doet gaan de planten meestal groot worden, in tegenstelling tot een getopte
gaat deze 'bossiger' zijn.

Hoe je moet toppen kan je lezen op het Forum.
Meestal wordt dit gedaan van de 2 e tot de 4e groeiweek. Vanaf ze in bloei is. Niet meer toppen .

Verwijderen van bladeren

Verwijder om gelijk welke reden geen blad van de plant.
Deze worden immers gebruikt voor de fotosynthese.
Als je dit toch doet, gaat de plant stoppen met groeien om een nieuw blad aan te maken dat verwijderd is.
Als ze vergelen, laat ze gewoon hangen. Tenzij ze er zelf bijna af gaan vallen.
"

From the Growers Bible by Jorge Cervantes:
Leave leaves alone! Removal of healthy leave hacks up a healthy plant. Removing large or shade leaves DOES NOT make plants more productive.
This practice DOES NOT supply more light to smaller leaves and growing tips. Plants need all their leaves to produce the maximum amount of chlorophyll and food. Removing leaves slows chlorophyll production, stresses the plant, and stunts its growth. Stress is a growth inhibitor. Remove only dead leaves or leaves that are more than 50 percent damaged."

PH

If you have a PH problem, you simply did something wrong. You should make sure that the PH of the water going into the tank is very close to 6.0. Pure water will test at 7.0 pH. Impurities or additives will raise or lower the pH of water. Anything between 5.6 and 6.8 is OK for your growing, but 6.0 works best. When you first set up your tank, you should do a PH test on your water before adding the water to the tank, using the enclosed PH test strips or a pH meter.
Then adjust the water with PH UP or PH DOWN before it goes into the tank. That way, the PH perfect nutrients will work best.
It can be dangerous to adjust the PH in the tank, especially if you overly adjust it. It is also dangerous to adjust it frequently. A very slight adjustment is OK, but if you change it drastically in the tank by using a large amount of PH UP or PH DOWN, you are taking a big risk of seriously harming your plants.
If you do a test on your tank's water and it is extremely out of range from 5.8 to 6.8, then it is best to drain it and replenish it with PH corrected water and nutrients. (see the 8 Step Remedy) Let me repeat, you should add the nutrients to PH perfect water to start with. If you insist on adjusting it in the tank slightly, then use no more than 1/2 level teaspoon of PH UP or PH DOWN diluted in a quart of water to the tank, and no more frequently than 4 hours apart. Plants do not adjust well to rapid changes in PH levels. The results can be Nutritional Lockout. Remember, if you make a mistake then you can easily and rapidly correct it, by using the 8 Step Remedy.

Filmpjes & Links

Plagrom substraten

Plagron Kweeksstijl

DIY Hydrophonics growing system

Citaat
Geplaatst : 15 juni 2013 20:17
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

  
Bezig

Inloggen van Registreer aub