Forum

DWC systeem maken  

RSS
waserat
(@waserat)
Noble Member

Bij gebrek aan weten waar ik t wel kan plaatsen :mrgreen: :wink:

Wat is het verschil tussen een DWC met enkel de luchtsteen en pomp, en een systeem dat ook werkt met drippers aan de waterpomp in de aero.

Wat zou nu het makkelijkst zijn? Gaat bij het systeem op drippers niet te veel water en voeding over zicht krijgen, of gaat dat niet veel verschil maken.

Ben er nog niet echt uit wat het voor mij zal worden. Zal ik morgen wel zien of ik alle onderdelen gevonden heb.
De waterpomp en drippers kan natuurlijk achteraf gemaakt worden denk ik dan.
Hoeveel zouden jullie er maken voor een bak van een 40/50L? Dacht zelf van 4 te plaatsen, aangezien de oppervlakte maar een goede m² is. Of gaan de wortels op langere termijn toch doorheen raken?

Mijn testsysteem zal gewoon worden:
2 x 50L huishoudbak. 2 omwille van als de bak te verontreinigd is, direct een nieuwe kan plaatsen zonder veel gesukkel.
Luchtpomp met 2 uitgangen.
2 grotere luchtstenen.
6 netpotjes
kleikorrels
Gedestileerd water om de ph zo stabiel mogelijk te houden.

Er zullen deze eerste keer nog geen dames inkomen, aangezien ik het eerst ga doen met sla en de tomaten In de tuin. Als dit goed blijkt te werken komt er een vervolg.

Ben nog aan het twijfelen of ik het met wolslabs zou doen, of met jiffy's. Naar het schijnt is de ph zo iets makkelijker te houden, al zie ik niet in waarom.. Hoe minder zand hoe liever in de bak.

Dat horen jullie later nog :mrgreen:

Citaat
Geplaatst : 16 mei 2013 20:49
BoterHamWorst
(@boterhamworst)
Trusted Member

Zelf vind ik dit reuze interessant. Alleen weinig tot geen kennis hierin.

Daarom zal je mij stilletjes zien volgen en als ik een vraag over iets heb, zal ik hem zeker plaatsen.

Succes ermee, hoop dat ik er ook nog wat van op kan steken ( endan bedoel ik niet :bigjointsmoke: hahaha )

2013; 400 watt HPS 2x special queen #1 viewtopic.php?f=1&t=6620

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 mei 2013 09:18
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Volgens mij is het systeem met pot, luchtpomp en luchtsteen DWC het meest simpele en minst storingsgevoelig.
Ik heb zelf diepe potten van 20 ltr per plant en heb nooit last gehad dat de wortelkluit in de luchtsteen groeit en haar zo verstopt.
Wel losgeschoten luchtslangetjes door het trillen van de luchtpomp.

Ik vind het het handigst om het zaadje in een sproudpad te ontkiemen. Wortels die in water gaan hangen kunnen beter niet eerst door aarde passeren omdat DWC dit 2 totaal verschillende media zijn.

Gedestilleerd water adviseer ik je ook niet. Gewoon leidingwater en een goede stabiele voeding geschikt voor DWC (niet alle standaard hydrovoeding is geschikt). De tijd nemen om een vat aan te maken. Eerst 24u op zuurstof bubbelen, dan voeding mengen en dit laten inwerken. daarna in 1x afzuren.
De eerste 2 dgn krijg je altijd een stijging, daarom zuur je laag af naar 5.3 ongeveer.

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 mei 2013 10:02
waserat
(@waserat)
Noble Member

Thnx Mother!
Hier ben ik wat mee :mrgreen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 mei 2013 10:31
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Toch zou ik adviseren een membraam luchsteen te pakken. De normale stenen zijn goedkoop, maar ze slijten als de ziekte ( bekend probleem bij aquaria) en ik heb het wel meegemaakt dat ze vol wortelen, en zal daar ook een foto van posten als ik ze geoogst heb.

Voorkomen is beter dan genezen, onkruid kan soms ook al wortelen op een straatsteen dus....

Edit (overheen gelezen en denk dat ik hier nog iets op kan aanvullen):

De tijd nemen om een vat aan te maken. Eerst 24u op zuurstof bubbelen, dan voeding mengen en dit laten inwerken. daarna in 1x afzuren.
De eerste 2 dgn krijg je altijd een stijging, daarom zuur je laag af naar 5.3 ongeveer.

Ik zelf vul het vat met water, meteen voeding erbij, EC meten, is die goed, dan bubbelen maar, 24 uur. Daarna zuur ik het één keer af op PH 5.1/2 ) en dan laat ik het nog een uurtje laten bubbelen en dan gaat het meteen de bubblebakken in.

Aan het einde van de week is de PH gestegen naar 5.6 wat ver binnen de gestelde marge ligt, en dit is steeds zo (buiten die eerste paar keer klooien) geweest. Ik hoef dus maar één keer af te zuren. Ik merk dat als je te snel afzuurt dat je PH onherroeppelijk weer omhoog zal gaan. Het water laten bubbelen zonder voeding lijkt mij persoonlijk overbodig, of is mij, uit de ervaringen die ik opdoe, gebeleken dat het niks afdoet. Want je Ph veranderd weer als er voeding bij gaat en veranderd weer als er dan Ph- of + op los gelaten wordt. Beter meteen de voeding erbij doen en samen laten bubbelen en mengen want dan stabiliseerd de Ph zich in een dag ipv 2 dagen. Ik merk als ik dat doe, en dan na 24 uur ga afzuren de PH redelijk stabiel blijft en in ieder geval nooit boven de 6 uit komt. Tenminste, deze methode werkt bij mij perfect.

Ik heb zelfs gemerkt dat als ik bij moet vullen met water omdat ik een te hoge EC verkregen heb, dat ik dan WEER 24 uur moet laten bubbelen omdat de PH echt niet stabiel blijft na toeviegen van extra water. Dat gaat ten koste van de verversing-ratio en ik heb daardoor de planten al een keer of twee 9 dagen op hetzelfde water moeten laten staan, wat wel echt maximaal is. Als ik het doe zoals boven beschreven en ik maak geen fouten heb ik binnen 24 uur stabiel voedingwater.

De pessimist zit bij de pakken neer, een optimist maakt ze open!

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 mei 2013 11:24
waserat
(@waserat)
Noble Member

Vandaag 7 winkels afgelopen om op zoek te gaan naar Rockwol voor te telen.
Geen van alle Aveve , of eender welke andere verkoper van tuinspullen kon mij hier bij helpen.

Nu weet ik dat het zondigen is om Jiffy's te gebruiken in een hydrokweek.
Maar zijn er nog andere zaken die gebruikt kunnen worden voor de zaden in op te kweken?
Filter van een filterpomp bvb? Watten,...
Moet voorlopig niet in NL meer zijn, dus zou wel een handig iets kunnen zijn als jullie een tip hebben.

Bij mezelf zijn de bakken klaar. Een klein probleem.. De tent is te klein , en heb hem maar voorzien voor 1 pot in te zetten. :rofl:
De kans is dat ik echter nog wel 2 x 3" potjes erbij ga steken. De luchtsteen en pomp zijn toch zwaar genoeg.

Als ik nog emmers kan krijgen van ons frietkot ga ik deze ook volledig ombouwen om daar tomaten en kwamkwammers in te zetten.

Dus waarschijnlijk ga ik ze dan maar buiten zetten om te starten. Na de zomer dan zien of ik er 1 in ga zetten. Of.. een grotere tent. Met de 1.65 cm max hoogte in de kelder ben ik dus wel dik gezien.

Moet enkel nog op zoek gaan naar een kraantje om af te tappen aan de bak onderaan. De mogelijk bestaat anders dat ik een waterpomp ook ga steken om deze leeg te zuigen.
iemand hier een idee voor van welk soort kraantje in kan nemen en waar te vinden?

TIP: Voor zij die willen. Dit Dit forum moet ondertussen de Hydrobijbel geworden zijn. Heb de laatste dagen van de eerste tot de laatste post gelezen.. moet zeggen.. wil je iets weten.. lees die kerel zijn uitleg maar eens.

Zou het allemaal willen vertalen, maar dan moet ik eerst goedkeuring aan hem vragen. Als ik het allemaal al vertaald krijg :mrgreen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 mei 2013 17:10
waserat
(@waserat)
Noble Member

Ondertussen is de voeding van Plagron A & B , de clonex en de rockwool blokken ook binnengesukkelt.
DHS heeft me mijn zaadjes voor deze ook al geleverd. Al heb ik blijkbaar de AF aangeklikt van de Northern lite.. Bij gevolg zal ik deze dus niet kunnen gebruiken voor de hydrokweek. Maar is niet verloren. Kan nog van pas komen, dus deze gaan op stockage.
Nu de bakken nog verder aanpassen. Had net potjes genomen die net iets te groot zijn. Dus dat moet nog even aangepast worden. Door 3" potjes bij te plaatsen zodat in de bak 3 plantjes zullen staan. Tenzij ik nog nieuwe deksels kan gaan halen, en dit zo aanpassen om er 5 in te krijgen.

Ben er nog lang niet, de vorige dames zijn nog volop aan het uitbloeien. Dacht deze op te geven een paar weken geleden, maar ze zijn er nog mooi doorgekomen. Daarom is ook geen verslag meer terug te vinden.

Eens het klaar is zullen de blokken 24 uur gaan weken, de korrels worden gewassen en ook ingeweekt in water ph 6.
Tegen dan zal hopelijk een verslag opgestart kunnen worden op de juiste plaats.
Tot dan.. Zal ik de andere DWC verslagen met aandacht blijven volgen.

Zijn er mensen die trouwens tips hebben voor groenten te plaatsen in het WDC systeem. Zit met 4 emmers die ik ga gebruiken voor Kerstomaten en eventueel nog andere zaken.. maar daar wordt ik niet wijzer uit welke geschikt zouden zijn voor te telen op dit systeem.
Iemand ervaring met groenten op deze manier?

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 mei 2013 12:09
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Hoe bedoel je dat autoflowers niet te gebruiken zijn op je hydro systeem?
Zijn juist heel geschikt omdat hydro het maximale uit de plant haalt en auto's meestal niet zo heel groot worden. Met reguliere soorten moet je oppassen dat ze niet té groot worden op hydro ...

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 mei 2013 12:32
waserat
(@waserat)
Noble Member

Zo? Dat wist ik niet. Nu dus wel :mrgreen:

Dan zullen we het maar proberen mother dank u !

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 mei 2013 13:33
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Auto Northerlight is juist een goede opbrenger, wat de plant interessant maakt voor hydro.
:bigjoint:

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 mei 2013 16:26
waserat
(@waserat)
Noble Member

Zo dat kan nog leuk worden.. Als ik het tot een goed einde breng :mrgreen: .

De moeilijkheid zal zijn om het goed aan te pakken. Een geluk dat we dit forum hebben eveneens als de 'helpers'.
Zal de verslagen goed doornemen en stelen met mijn ogen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 mei 2013 17:18
sativa
(@sativa)
Prominent Member

Wat is het verschil tussen een DWC met enkel de luchtsteen en pomp, en een systeem dat ook werkt met drippers aan de waterpomp in de aero.

Een plant in een dwc-systeem met drippers(top fed) zal in het begin sneller wortelen, maar het systeem raakt wel redelijk snel verstopt door kalk. Na elke kweek moet je het grondig reinigen met ph-.

Het air-lift systeem om deze drippers mee te maken is overigens kinderlijk eenvoudig. Ik heb het ook op m'n kleine kweekkasje toegepast om stekjes en zaailingen vochtig te houden :wink:

Tis geen Picasso maar hopelijk wel duidelijk genoeg :bigjointsmoke:

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 juni 2013 17:52
waserat
(@waserat)
Noble Member

Bedankt voor uw Picasso :mrgreen: :wink:

:bigjointsmoke:

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 juni 2013 20:36
Share:

Sponsor