Forum

DIY Hydro - Take II  

RSS
Perseverance
(@perseverance)
Reputable Member

Na lang overwegen heb ik besloten om een nieuw hydro-systeem in elkaar te knutselen. Nu ik m'n kweekkastje heb om in voor te groeien en m'n tent om in af te bloeien is er dus 1 aspect die echt belangrijk wordt, het geheel moet namelijk makkelijk te verplaatsen (groeiruimte --> bloeiruimte) zijn zonder schade toe te brengen aan de planten of wortelstel. Verder is er ook nog het probleem dat ik graag 2 soorten kweek per ronde wat toch wel niet zonder problemen verliep in het circulerend DWC-syteem. Deze keer zal ik dus opteren voor een modulair systeem (lees 2 afzonderlijke containers). Ik zal het deze keer bewust simpel houden. Ik maak deze setup in dubbel om al voor te groeien terwijl de vorige ronde afbloeit mogelijk te maken.

Het systeem is nog niet gebouwd, de onderdelen zijn wel al besteld en onderweg. Het verdere verloop van dit proces zal ik hier zeker nog posten met foto's ter ondersteuning.

Het plan:
- 2 containers (zwarte opbergboxen met deksel) 50 Liter
- mogelijkheid tot 3 planten per container
- Luchtpomp ACO 002 (2400L/h)
- Uitstromer 6 uitgangen
- Per container: 3 x Flexibel luchtgordijn 60cm
- Doorvoer onderaan container met verticale doorzichtige slang (controle waterniveau)
- Tuinslang op bodem van de container doorheen het deksel (leegpompen)

Ik heb deze keer bewust gekozen om de waterpomp achterwege te laten. Dit omdat een waterpomp in hetzelfde reservoir problemen kan opleveren, bv. ingroeien wortels of verstoppingen. Ook heeft een continu gebruik van een waterpomp geen echte meerwaarde, ik vermoed dat er genoeg circulatie zal zijn met de luchtbellen.
Ik heb ook een waterpomp aangekocht die aangesloten kan worden op een handboormachine (1500L/h) om het leegpompen van het systeem makkelijk te maken. Ik kan dan gewoon de tuinslang die uitmondt op de bodem van m'n container verbinden met de pomp om vervolgens de container volledig leeg te pompen. Dit zou het verversen van het vat aanzienlijk moeten versnellen in vergelijking met het huidige systeem.

De nieuwe luchtpomp is een heel stuk krachtiger dan wat er nu in m'n systeem zit. Ik wil namelijk slechts 1 pomp om 2 containers + buffervat van voldoende zuurstof te voorzien. Ik vermoed dat 2400L/h of 40L/min ruimschoots voldoende is hiervoor. Dit zijn immers al de grotere modellen voor vijvers :happy:
Qua beluchting wil ik een egale verdeling van de lucht langs de bodem van de container, om dit te bekomen heb ik gekozen voor luchtgordijnen. Flexibele slangen van 60cm, 3 stuks per vat. Ik zal deze danig vormen zodat er een volledig veld van luchtbellen ontstaat. Wat er belangrijk zal zijn is de lengte van de luchtslangen, ik zal deze allen even lang moeten maken om dezelfde druk te garanderen (ik heb alvast 20m besteld). Lucht neemt nu eenmaal de weg van de minste weerstand.

De doorvoer onderaan met de doorzichtige slang maakt het mogelijk om aan te tonen hoe hoog het water binnenin de container staat zonder deze te moeten openen. Ook kan ik op deze slang de verschillende gewenste niveau's aanduiden om het opvullen van het vat tot het juiste volume makkelijk te maken.

Door te kiezen voor 2 afgesloten containers is het mogelijk om 2 soorten elk in hun eigen voedingsbehoeftes te voorzien. Ik heb besloten om 3 gaten per deksel te maken, deze keer met behulp van een gatenzaag om mooi ronde gaten te verkijgen. Ik kan op deze manier maximaal 6 planten plaatsen, ik ben echter niet van plan om effectief 6 planten te plaatsen. Wel is het op deze manier mogelijk om wat flexibel om te gaan met de 2 soorten (zo kan ik 3-1, 2-2, 3-2 configuratie toepassen). Ik hou me in ieder geval wel aan de 5 planten max. Een extra gat is makkelijk af te dekken met een plantenschaal.

Qua mobiliteit wordt dit geheel ook veel makkelijker, ik kan de containers gewoon verplaatsen van ruimte wanneer deze zijn leeggepompt bij verversbeurten. Op deze manier moeten de planten ook niet verplaatst worden van container, de wortels mogen dus gerust in elkaar groeien.

Zo dit is zowat het globale concept van wat er te wachten staat, als alles op tijd binnenkomt kan ik dit weekend aan de slag. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Citaat
Geplaatst : 21 januari 2014 15:18
waserat
(@waserat)
Noble Member

Mooi man, volg je met veel belangstelling.
Het is altijd leerzaam en iets nieuws. :mrgreen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 januari 2014 19:21
Perseverance
(@perseverance)
Reputable Member

Een deel van de bestelling is toegekomen, ik kan dit weekend alvast aan de slag.

De luchtpomp:

De containers:

De waterpomp voor overhevelen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 januari 2014 23:33
sativa
(@sativa)
Prominent Member

Ik hoop dat je een goed systeem kunt vinden om te groeien en te bloeien tegelijkertijd. Ben je eindelijk van die lange maanden wachten af:)

Goede keuze trouwens met die luchtpomp. Ik heb zelf ongeveer dezelfde van
Hailea met een capaciteit van 2100l/h en ben er zeer tevreden over. Geluid valt reuze mee en met behulp van een pc ventilatortje blijft hij ijskoud:D

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 januari 2014 03:24
Perseverance
(@perseverance)
Reputable Member

De stukken zijn wat vroeger dus ik kon alvast nu aan de slag!

Deze keer heb ik perfecte cirkels door middel van een gatenzaag 121mm. De randen wat bijschuren, aftapen met ducktape (zoals in het vorige system) is niet nodig.

De luchtgordijnen (60cm):

Deze krijgen volgende configuratie per vat:

Ik ben nog van plan om cirkels dunne pvc buis tegen de bodem te lijmen om de luchtgordijnen op hun plaats te houden. Ze blijven wel op de bodem en gaan niet drijven, toch wil ik ze wat fixeren zodat ze niet kunnen verschuiven bij verplaatsen van het vat.

De luchtgordijnen geven een mooie spreiding over het gehele vat:

De pomp is meer dan voldoende, het is net spuitwater! :happy:

De netpotjes passen perfect in de gemaakte gaten!

Het enige wat nu nog dient te gebeuren is een doorvoer onderaan het vat met een 90°bocht en een verticale doorzichtige slang. Dit om het niveau binnenin het vat mooi visueel weer te geven buiten het vat. Dit is iets voor dit weekend.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 januari 2014 18:38
Parkinzoon
(@parkinzoon)
Prominent Member

hoi.. leuk om t volgen..
wrom eigenlijk van die lucht slangen door heel de bak ipv drie grote ronde bruisstenen onder de planten? of maakt het weinig verschil?
en de handpomp voor op d boormachine ken ik :-) handige dingen, pompen best snel.

vrijheid is ongedwongen actie en reactie...

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2014 15:47
Perseverance
(@perseverance)
Reputable Member

Mijn keuze voor de luchtslangen, of luchtgordijnen, heeft 2 redenen:

- Luchtverdeling: een luchtgordijn gaat de lucht beter verdelen over de gehele container, op deze manier is elk deel goed belucht. Een wortelstelsel gaat zich niet enkel ontwikkelen onder de plant maar gaat zich een weg zoeken doorheen de volledige container. Wanneer het vat volledig doorgroeid is met wortels kan het zijn dat de lucht niet elk deel van de wortels gaat bereiken bij gebruik van uitstroomstenen. Op deze manier riskeer je rot in bepaalde delen van je wortels. Al denk ik dat in dit grootte vat, en deze luchtpomp, het gebruik van uitstroomstenen perfect mogelijk is, ik neem liever geen risico's. Ik heb in m'n huidig systeem al opgemerkt dat de wortels veel witter blijven rondom de steen zelf, vandaar deze keuze.

- Levensduur: Een luchtgordijn heeft een beduidend langere levensduur dan een standaard uitstroomsteen, dit omdat een luchtgordijn volledig uit kunstofmaterialen bestaat. Uitstroomstenen heb je in een uitgebreide keuze aan soorten. Sommige types lossen zeer langzaam op in een overwegend zuur milieu (vooral de goedkopere varianten), andere slijten snel en garanderen geen langdurige consistente luchtverspreiding. De duurde types (keramiek e.d.) hebben ook een langere levensduur maar dragen hier ook het bijhorend prijskaartje bij, hier tegenover staat een laag geprijsd luchtgordijn die je kan vormen en buigen naar je eigen vereisten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2014 19:18
Perseverance
(@perseverance)
Reputable Member

De reservoirs zijn voltooid!

Om de luchtgordijnen te bevestigen heb ik plastic buisjes met watervaste lijm aan de bodem gehecht waar ik dan de luchtgordijnen in kan haken. Op deze manier blijven ze zeker op hun plaats!

Verder heb ik 2 doorvoeren met elk een 90°bocht verbonden met een dikke doorzichtige plastic slang, dit om het waterniveau binnenin de tank mooi weer te geven. Ik kan hier ook mooi op aanduiden waar de juiste volumes zich bevinden.

Hopelijk zullen de dames het hier goed in hebben :happy:

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 februari 2014 18:42
Parkinzoon
(@parkinzoon)
Prominent Member

wat voor doorsnee pijp moet ik mij hier bij voorstellen? 40 mm ... of kleiner? hoe kom je aan die doorzichtige buis?

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 februari 2014 20:28
Pietertje84
(@pietertje84)
Honorable Member

Ik gok dat die doorzichtige buis gewoon een stuk doorzichtige flexibele (tuin)slang is. Dat is meestal wel bij een aquarium winkel te halen.

Lijkt me trouwens wel lastig om die slang achteraf weer goed schoon te krijgen. Aanslag enzo... En ben je niet bang dat die transparante slang teveel lamplicht krijgt?

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 februari 2014 21:05
Perseverance
(@perseverance)
Reputable Member

Is een gewone 23mm plastic slang van bij de lokale doe-het-zelf. Het geheel zit niet vastgelijmd, enkel vastgeschroefd met Teflon, Indien nodig kan ik dit geheel mooi losmaken en vervangen. Het betreft mss een 50mL water die in de buis blijft staan. Het geheel is ook bovenaan enkel in contact met de binnenkant van de container, er kan dus ook niets vanboven gaan invallen/kruipen.

De Hesi voedingslijn die ik gebruik heeft tot nogtoe geen aanslag nagelaten in mijn containers. Indien er echt aanslag bij te pas komt kan ik nog steeds overschakelen op plan B, het stuk slang gaan bedekken met een stuk buizenisolatie. Kan bij het hervullen van de container makkelijke verwijderd worden en weer vastgemaakt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 februari 2014 23:07
Parkinzoon
(@parkinzoon)
Prominent Member

mooi hoor.. makkelijk systeem.
heb ooit eens een camper gebouwd en ik weet dat je bij camper doe-het-zelfzaken metertjes hebt die werken met een ijzeren pin in het vat en waarop je dan af kan lezen hoe vol het is..
Dus mocht je ooit nog een nieuw vat maken.. en graag iets met een digitaal of analoog metertje willen ,,is dat ook een optie :-)

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 februari 2014 23:18
Pietertje84
(@pietertje84)
Honorable Member

Buitenboordmotor benzine tanken hebben soms ook mooie analoge metertjes. Zo iets is ook heel erg simpel zelf na te maken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 februari 2014 23:48
waserat
(@waserat)
Noble Member

Hoe staat het ermee?
Ben benieuwd hoor :mrgreen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 februari 2014 20:07
Perseverance
(@perseverance)
Reputable Member

Het verslagje in dit systeem staat in de sectie Hydro kweekverslagen.

https://www.wiet-info.nl//viewtopic.php?f=28&t=7316

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 februari 2014 11:07
waserat
(@waserat)
Noble Member

Zat ik gewoon op de verkeerde te staren ;-)

Goed, nu ben ik weer mee. Mooi homemade system.. alweer :mrgreen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 3 maart 2014 16:09
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub