Forum

Aan de Hydro DIY project DWC  

Pagina 1 / 2
  RSS
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Hallo allen,

Na bijna 2 kweekjes op aarde wilde ik toch ook eens Hydro gaan proberen, met als uitgangspunt de welbekende oxypot met welke Mother Earth al mooie dingen mee heeft laten zien.

Ik hoop dat mijn gepruts iets op gaat leveren, tis in elk geval leuk zoiets te maken, maar zal altijd de vraag blijven of het ook gaat werken. Daarom schrijf ik hier ff hoe ik het in elkaar gezet heb, aanmerkingen en verbeteringen zijn zeer welkom aangezien dit compleet nieuw is voor mij, en ik eigenlijk kweken op aarde nog niet eens goed beheers.

Ik ben begonnen met 3 mooie lichtdichte bakken, dat worden de 3 reservoirs en daarbij heb ik 2 deksels (de 3e reservoir is voor nieuw voeding water aan te maken welke ik per keer steeds ga maken ipv een groot reservoir. Dit doe ik misschien de volgende keer als dit redelijk goed gaat, ik moet daar ook ruimte voor maken nog.

Hier de setup in beeld en geschrift:

3 lichtdichte bakken, 2 deksels
Luchtpomp per bak 240 liter per uur op 2 luchtstenen die bijna over de volle lengte van de bak liggen. Eventueel heb ik ook nog bollen, die zaten bij het pompje.
Slang
Netpotjes

Ik moet nog hydrokorrels en sproutpads halen, maar eerst maar eens zien of iemand iets ziet wat absoluut niet gaat werken. Als dat eenmaal uit gedacht is wil ik ook nog een aquarium verwarming plaatsen in iedere bak om het water rond de 19/20 graden te houden.

De pics:

Mijn vragen die opkwamen tijdens het bouwen:

De bakken zijn ongeveer 30 liter, met netpotjes erin gaat er iets meer dan 15 liter in aan voedingswater..
Is deze hoeveelheid water met die 240 L/per uur aan lucht wel genoeg voor 2 plantjes?

Alle reactie's zijn welkom, ik had liever emmers gehad, maar zie die maar eens te vinden, lichtdicht en met deksel....valt nog tegen. En deze bakken daar passen er twee precies in mijn kastje. Budget voor een nieuwe kast is er helaas niet voorlopig...

Ook zou ik graag te weten willen komen welke voeding voor DWC het beste werkt. Bij DHS kon ik geen Hydro voeding vinden helaas, of ik moet er compleet overheen gekeken hebben...

Kosten tot nu toe rond de 40 euro....

De pessimist zit bij de pakken neer, een optimist maakt ze open!

Citaat
Geplaatst : 23 januari 2013 18:32
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

De voorbereidingen zien er goed uit, Cupboard.

240 ltr Zuurstof per uur is ruim voldoende. Water heeft een verzadigingspunt wat betreft de opname van O2, dus meer is niet beter in deze.
Ik vraag me alleen af of het handig is om 2 planten in 1 bak te kweken. Planten op DWC groeien erg groot, ik ben bang dat ze zo onvoldoende ruimte hebben voor hun vertakkingen. Bovendien zullen ze gaan concurreren met elkaar in 1 vat, je gaat ws een sterke en een zwakkere plant jrijgen. Ik merk dat DWC planten in 1 pot al heel erg concurreren om het beschikbare licht.

Ik vermoed en zie dat ook terug in buitenlandse kweekverslagen met oxypotten dat 1 grote sterke plant onder de lamp meer gaat opleveren dan 2 planten die de concurrentie met elkaar aangaan. Ook gaan ze op een gegeven moment zoveel drinken dat 15 ltr water voor 2 planten onvoldoende is en je dus dagelijks zal moeten bijvullen.

Het netpotje hoef je niet te borgen. Het is wel handig dat je het omhoog kan liften om de wortels en waternivo te controleren.

Voedingswater moet je minimaal 24u laten bubbelen op de luchtpomp voordat je er voeding bijmengt en af gaat zuren. Zo blijft de ph waarde stabiel. Doe je dit niet dan gaat de ph waarde stijgen naarmate er meer O2 in het water wordt opgenomen.
Als laatste: Canna Aqua is speciaal ontwikkeld voor DWC. Op hun website kan je een uitgebreide folder en kweekschema vinden over DWC.

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2013 09:33
Voorwiel
(@voorwiel)
Reputable Member

mooi project
Ik kijk er al naar uit :happy:

Wij zijn hier om elkaar te helpen en ideeën te delen

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2013 11:43
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Hallo Moeders,

Bedankt voor je advies, een paar vermoedens heb je al aangegeven mbt tot het laten delen van de bak voor 2 plantjes. Dit idee kreeg ik eigenlijk na het zien van de eco-grower van Sativa. Ik realiseer mij nu wel dat dit een compleet ander systeem is, meer een eb en vloed systeem ipv DWC....

Brengt mij dan ook meteen bij de volgende vraag:

Als ik nu dwerg AF's zou pakken voor de gedeelde bak-setup, dus een bubblegum of auto-dwarf, Betty Boo...dat soort plantjes...zou het dan wel voldoende kunnen zijn? (Ik probeer alles even uit te sluiten)

Feit is dat deze bakken super handig zijn, ik kan nog zoveel deksels bij halen als ik wil, dus een nieuwe deksel maken voor één enkele netpot is zeker een mogelijkheid, als dwergjes wel goed samen zou kunnen in een bak zou ik ook deksels met meerdere gaten (maximaal 4) kunnen maken.

Als het nu eenmaal zo is dat een bak delen een dikke no-no is in de DWC setup, dan zij het zo en zal ik compromissen moeten maken.

Ook fijn dat je aangeeft dat een reservoir echt nodig is voor DWC, ik had gedacht dat zo per waterverversing per bak per keer te doen, maar dat is dus niet echt handig vanwege instabiele Ph waarden. Ik heb al een mooi 100 liter reservoir gezien voor 15 euro, dus dat wordt nog een pompje, verwarming en reservoir kopen. Wordt geregeld deze week.

Nog een vraagje voor je, Mother:

Ik zag ook dat Plagron een A-B lijn heeft voor Hydro, ze zeggen dat deze voeding een zeer stabiele Ph waarde geeft, maar ze hebben geen wortelstimulator voor Hydro....zou dit te combineren zijn met een Canna stimulator, of zou jij gewoon de hele lijn van canna nemen zodat de producten beter op elkaar aansluiten? Ik heb natuurlijk geen ervaring, maar zoals Plagron het uilegt op hun site zou je denken dat die A-B voeding, die je ook weer kunt combineren met green sensation, heel stabiel is voor DWC.

Ik zelf ben nogal weg van Green sensation....ik merk echt al na een paar waterbeurten met GS dat de toppen zoeter gaan ruiken en heel compact en stevig worden. Nu deze kweek ook allemaal compacte stevige toppen, niks is fluffy. Ik zou dus GS graag willen blijven gebruiken maar heb geen idee of dat zo goed combineert met Canna...

Iig bedankt voor je advies zover...altijd fijn dat er hier altijd een brok ervaring aanwezig is die je graag op weg helpt :P Maakt het "durven" van het switchen een stuk makkelijker.

@ Voorwiel: Thanks! Ik hoop dat het allemaal gaat werken, en dat ik van het gedoe af ben wat je met aarde vaak hebt (overvoeding, onderveoding, teveel/te weinig water)

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2013 11:48
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Autoflowers zijn uitermate geschikt voor deze manier van kweken. Maar de voedsel en lichtconcurrentie is nog steeds aanwezig. Ik heb een Easy Ryder van 1.10 (1x keer) in de bubble pot gehad (inhoud met plant ook 15 ltr). Daarna een Think Different van 1.20 m en een Royalmatic van Ministry of Cannabis, ook een autoflower die tegen de 1.30 is gekomen.

Plagron hydro is geschikt voor DWC. De Roots kan je 24 u voor verversing geven of vervangen door Canna Rhizotonic. Green Sensation is idd geschikt, ik gebruik het in combinatie met met Canna Aqua. Jouw combinatie, Plagron hydro met Green Sensation is ook heel goed mogelijk.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2013 16:26
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Ja inderdaad...ik las ook dat het slim is om eerst green sensation toe te voegen en dan de EC daarna op peil helpen met de A/B hydro voeding. Dacht ik....

Bedankt zover Mother :D ik ga denk ik voor ee AB plagron in combi met Canna Rhizotonic, en GS erbij op de juiste tijd. Fijne van de Plagron voeding is dat je de combi de hele kweekcyclus gebruikt, dus geen aparte groei en bloeivoeding nodig hebt. Dat lijkt mij ideaal.

Morgen ga ik een reservoir halen en de extra pomp en verwarming. Ook eens meteen kijken voor een ph en ec meet-setje.

Ik pak ook wat extra deksels zodat ik ook 1 bak per plant-setup kan doen. Ik heb nog een citral en ww zaadje liggen. Ik heb het idee om ze maar 1keer te toppen, geen scrog, hooguit lollypoppen en dieven in de groei. Keer wat anders ;)

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2013 17:50
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Schiet m even een vraag te binnen:

Bij de oxypot of dwc in het algemeen ligt het vloeistofniveau in het begin tegen de pot aan en later als er genoeg wortels zijn mag het niveau wat zakken.

Mag je ook gewoon de vloeistof stand hoog laten om meer vloeistof en mogelijk meer ruimte voor wortels te houden?

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2013 21:56
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Ja, je mag het nivo tot een paar cm onder het netpotje houden. :wink:

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2013 22:21
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Cool! Bedankt Mother, heb er echt zin in :D

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 januari 2013 22:55
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Ik ben er uit welke voeding ik ga gebruiken.

Het wordt toch de Canna lijn, dus Flores A/B, Rhiozotonic voor de worteltjes en Green sensation voor het eindresultaat en de lekkere smaak.

Ik ga Plagron pas proberen als zij eindelijk eens een volledige Hydrolijn hebben, nu hebben ze wel een A/B Hydro voeding lijn maar geen wortelstimulator die niet biologisch is (en dus kan gaan oxideren/rotten in het reservoir) dus echt doordacht is het nog niet bij hun, en ga ik dus voor hetgeen waar ik hier al resultaat van heb gezien (Canna), en Green Sensation kun je daar goed mee combineren.

Deze week de voeding halen en de laatste spulletjes, verwacht wordt dat ik over een week of 3/4 van start kan gaan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 januari 2013 13:03
Stekkie
(@stekkie)
Famed Member

suc6 Cup, ik zal je zeker volgen :wink:

als 't niet gaat zoals het moet, moet 't maar zoals het gaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 januari 2013 17:56
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Dankje, ben zelf erg benieuwd hoe het me zal vergaan :grow:

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 januari 2013 21:32
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

De laatste spulletjes:

2x 240 l/ uur pompjes iedere bak en reservoir krijgt een eigen pompje)

4 nieuwe deksels (meerdere setups proberen)

50 liter reservoir + luchtsteen.

Morgen nog wat kraantjes en voeding en ik kan al eerder van start dan gedacht.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 januari 2013 16:45
smokesalot
(@smokesalot)
Prominent Member

mooie achtergrondzangeresen heb je. zien er uit of ze bijna klaar zijn om te zingen.

succes met je dwc.

groeten, smokesalot.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 januari 2013 18:20
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

Je had gelijk, na ik je reactie las nog eens gespot en jawel, nog geen 2 dagen na het klieven 40/60 amber/cloudy

De bijl is erin gegaan en het hangt nu te zingen..eeh..uh... drogen. Hydro project zal over 2 weekjes starten :D

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 januari 2013 23:24
smokesalot
(@smokesalot)
Prominent Member

das mooi. hoop dat ze droog er net zo mooi uit zien als levend.

veel rookplezier.

groeten, smokesalot.

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 januari 2013 15:05
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

De rest is binnen + hydrokorrels:

Alleen de meters bezorgen me lichte hoofdbrekens...iemand een duidelijk eik advies? Die zakjes eikvloeistof die erbij zitten zal niet genoeg zijn voor een kweek wel? En hoe bewaar je dan de ph meter in de bewaarvloeistof? Gewoon een in bekertje?

Ik hoor graag jullie ervaringen ;)

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 januari 2013 17:39
Cupboardgrower
(@cupboardgrower)
Prominent Member

HULP! :rofl:

Nog een brandende vraag over het water, Ph en de voeding.

Is deze volgorde goed?

Water in reservoir, 24 uur op lucht ztten en houden (eventueel verwarmen)

Ph meten, EC meten, voeding toevoegen, Ph en EC meten (eventueel aanpassen met voeding of water) en DAN pas afzuren met PH min of plus tot de gewenste Ph.

Mocht ik ergens fout zitten hoor ik dat graag...

Gewenste PH voor DWC en de plantjes was tussen de 5,5 en 5,8 geloof ik?

Mijn tapwater is 5,2...mooi uitganspunt dacht ik.

ReageerCitaat
Geplaatst : 4 februari 2013 20:06
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Je volgorde klopt. De ph mag bij hydro vanaf 5.2 tot 5.8 - 6.0 zijn.
Je zuurt bij nieuw water laag af (5.2) zodat er voor de ph marge is om te stijgen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 5 februari 2013 07:03
Pagina 1 / 2
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub