Forum

Zaadjes Ontkiemen  

Pagina 1 / 2
  RSS
Sneeper4life
(@sneeper4life)
Estimable Member

Er zijn veel verschillende manieren om zaadjes te ontkiemen. Ieder zijn keuze. Mijn manier die ik hier onder ga beschrijven heeft bij mijn laatste kweek 15 van de 15 zaden ontkiemt.

Men neme een bakje. Hoeft niet groot te zijn. Dat van mij was 8cm lang, 4cm breed. 1cm hoog.:

Je legt daar (ik gebruik wc papier) 4x dubbelgevouwen in. Zodat je een dikke zachte laag hebt:
Zelfde doe je met de bovenkant:

Maak de onderkant vochtig/nat. Als je denkt teveel te hebben hou het bakje een minuutje schuin. Loopt er water uit dan heb je teveel. Zoniet dan is het goed. Wees niet bang om hem te nat te maken.
Dan leg je de zaadjes er verspreid in. Je legt zijn 'dekentje' er over heen. Dit maak je even nat als de onderkant. Controleer of het niet te veel is door de boel weer minuutje schuin te houden.

Druk een beetje tussen de zaadjes in zodat het 'dekentje' zoveel mogelijk tegen de zaadjes aankomt.

Doe dan het dekseltje erop. Laat het rusten voor pakweg 6 uur. Daarna kijk je natuurlijk even;) Zorg dan dat je het dekentje even er af haalt zodat het 1 minuutje kan luchten (is tegen rotten). ((Af en toe kun je hem met de deksel er half op lekker uurtje laten luchten zorg dat het niet in de volle zon licht.))
Dekseltje weer erop. En maar wachten. Om de zoveel tijd even kijken & luchten. Niet elk uur natuurlijk. Na 12 uur (bij egt goede zaden) en 24/36 uur bij normale zaden zul je al een klein puntje eruit zien komen.
Nog steeds mooi met deksel erop laten zitten. Dat is belangrijk want wortels kunnen niet tegen licht. Vooral een hele kleine nieuwe niet.

Als je controleerd of er al een worteltje te zien is en dit NIET het geval is kun je het zaadje beetje met je vinger draaien/verplaatsen zodat ook andere plekken van het zaadje voldoende water krijgen.

Bakje op kamertemp bewaren. liefst zo stabiel mogelijk. Kamtertemp boven de 20 en onder de 25.

Als het worteltje even groot is als het zaadje zelf is het in principe klaar om overgeplaats te worden. Dit is na eigen keuze. Sommige laten hem 1cm lang worden, andere weer een stukje korten. Langen dan 1cm zou ik hem niet laten worden in het bakje.

Nu komt het kleine pielwerk waar je goed mee moet oppassen:
Het overplaatsen van het zaadje met de wortel. Probeer heel voorzichtig het zaadje bij het hoesje te pakken. Zorg dat je het worteltje niet aanraakt. Dit knapt nog al makkelijk en groeit daarna niet meer aan. Kapot is kapot in die levensfase.

Doe het zaadje in potgrond of een sproutpad. Maak een gaatje van de lengte van het zaadje + wortel bij elkaar. Doe het zaadje met het worteltje na beneden er voorzichtig in. Zorg dat het zaadje met zijn kop gelijk zit met de bodem. Doe hier een heel klein beetje aarde overheen zodat je het zaadje NET NIET ziet.

Sommige laten de lamp uit als het zaadje nog onder de grond bevind. Ik raad aan om dit niet te doen. Zet de lamp aan. Want???

Als je de lamp uitlaat:

Het zaadje word na bovengedrukt door een groeiende wortel. Die wortel krijgt geen licht en denkt dus dat hij onder de grond zit. Hij blijft het zaadje na boven drukken. Het word langer en langer. Maar krijgt geen voeding omdat de wortel in de lucht zit.

Als de lamp aanstaat:

Het zaadje word na boven gedrukt door een groeiende wortel. Die wortel krijgt licht en word groen. Hij gaat dan meer na beneden groeien en langzaam het zaadje na boven drukken. Zaadje 'scheurt/breekt/valt/ open en de lob bladeren komen er uit om vervolgens verder te groeien.

Hou je kleine plantje dicht bij de lamp zodat het niet snel gaat strekken maar eerst focust op het maken van bladeren en wortels.

Als je spaarlampen gebruikt zorg dat de bovenkant van je plantje 5/10cm van de lamp afstaat.

PASOP:::

Elke spaarlamp verschilt. Controlleer of het niet te warm word.
Controleer vaak of het plantje niet tegen de lamp groeit. Als het verbrand gaat het gegarandeert dood.

Als je een professionele groeilamp gebruikt is het per 100w 10cm afstand. 300w = 30cm.

Suc6 met ontkiemen.

Nog even het "levende" bewijs:

Mijn 10 big bang's :

mijn 5 easy ryders:

Grtzz

Why drink and drive if you can smoke and fly!

Citaat
Geplaatst : 18 juni 2010 23:06
brainzzzz
(@brainzzzz)
Famed Member Admin

Volgens mij ook de beste manier om je zaden te ontkiemen.

Er zijn nog twee andere methodes:

1: 24 uur lang in een glas met water
2: direct in de grond ontkiemen.

Persoonlijk heb ook ik het beste resultaat met het ontkiemen in natte doekjes of tissues.

:)

Twijfel is de bron van kennis

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 juni 2010 21:19
Sneeper4life
(@sneeper4life)
Estimable Member

Dat klopt.

Ik heb manier ontkiemen in een glas zelf ook geprobeerd was geen succes. Geen enkel zaadje gaf leven. Misschien dat ik verkeerd water had. (ligt aan de plaats in nl waar je woont).

Direct in de grond heeft een groot nadeel vind ik zelf. Je kunt niet zien het het met je zaadje is. Het is en blijft altijd de vraag komt er leven in of niet. In een doekje is dat heel makkelijk te zien. In de aarde niet.
Wat ook is, wat menselijk is, is dat we heel erg nieuwsgierig zijn. De meeste (waaronder andere ikzelf) kunnen niet de verleiding weerstaan om TOCH even op te graven en te kijken of hij al iets doet. En dit gaat meestal mis kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

Dit heeft ook wel weer een voordeel en dat is dat je het worteltje niet kunt beschadigen omdat je het niet hoeft te plaatsen in de grond.

Met keukenrol kun je zien hoe ver hij is en zeker weten dat het leeft.

Ieder zijn eigen manier natuurlijk, maar ik raad iedereen gewoon de hierboven te lezen manier te gebruiken.

Grtz

Why drink and drive if you can smoke and fly!

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 juni 2010 21:48
brainzzzz
(@brainzzzz)
Famed Member Admin

Hier ook een filmpje waarin ontkiemen van zaden wordt uitgelegd:

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 augustus 2010 19:50
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Ik geef de voorkeur aan keukenrol/keukenrol om te ontkiemen :D
In een glas water ontkiemen ga ik toch ook es proberen.

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 augustus 2010 21:23
mitc
 mitc
(@mitc)
Estimable Member

erg handig.

Take a cigarette and die or take a joint and fly

ReageerCitaat
Geplaatst : 14 december 2010 18:33
agapimoehout
(@agapimoehout)
Estimable Member

heb ze ook al 2 keer ontkiemt op keukenrol en alle zijn uitgekomen

heb de andere nog niet gedaan

grtzzz

ReageerCitaat
Geplaatst : 15 december 2010 11:50
Fumertje
(@fumertje)
Active Member

Ik heb onlangs een paar zadjes in watjes gedaan en 5 daarvan hebben nu een worteltje.
Ik was nogal verschoten toen ik er eentje van zag want die zijn worteltje is al erg lang geworden.
Maar dat worteltje is een betje raar gegroeid (zie schets in paint).
Hoe moet ik hem nu planten? Met de punt van het worteltje naar beneden of omgekeerd?

Groene vingers,zwarte longen en een witte neus.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 december 2010 16:05
brainzzzz
(@brainzzzz)
Famed Member Admin

Planten zoals je hem nu heb getekend.
De wortel zal naar benden groeien en het kopje omhoog.
zet hem een halve cm onder de aarde.

Succes !

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 december 2010 13:14
Fumertje
(@fumertje)
Active Member

Ok bedankt,was even voor de zekerheid.
:)

Groene vingers,zwarte longen en een witte neus.

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 december 2010 14:06
weedy
(@weedy)
Eminent Member

Ik heb ook al deze manieren uitgeprobeerd maar moet zeggen dat de watjes nog het beste resultaat geven,
zeker omdat je nog controle over je zaadje hebt :wink:
zoals hierboven al vermeld

Maar vond dit toch niet voldoende,

Ben even gaan nadenken en kwam op het volgende
Heb een nieuw schuursponsje genomen waarmee je afwast daar het groene (het ruwe) van af geknipt zodoende dat ik alleen nog maar het geel overhield (de spons)
dat heb ik geknipt op 2 cm op 2cm 2 stuks deze goed doordrenkt met low water.
Vervolgens het zaadje tussen de 2 sponsjes gelegd en tussen 2 koffie schoteltjes op 20-22 graden

mijn zaadje was op 30 uurtjes ontkiemd :happy:

Nu ik vroeg me ook af als dit wel degelijk zo goed was, normaal gezien is spons een natuurlijk produkt dat ook zonder enige toevoeging van chemicalien bewerkt word
Door middel van sponsjes te werken vind ik dat het water veel beter op zijn plaats word gehouden alsook het sponsje blijft het overtollige water opzuigen wat op het schoteltje ligt

een jointje in de morgen, een dagje zonder zorgen

ReageerCitaat
Geplaatst : 1 augustus 2011 20:10
Monica
(@monica)
Eminent Member

Ik wil de zaadjes uit laten komen en daarna in de tuin zetten.
Wanneer kan ik ze buiten zetten?
En hoelang moet er een lamp op staan?
Of moeten ze helemaal anders behandeld worden?

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 maart 2013 00:58
KNALGROEN
(@knalgroen)
Noble Member

Hoi Monica,

Het beste kun je de plantjes na 15 mei (IJsheiligen) buiten zetten.
Zou ook eerder kunnen als het niet te koud is en een hoop zon, maar mocht er nachtvorst komen, dan kun je je 's avonds weer binnen zetten.
Een lamp zet je op 18/6 (18 uur licht, 6 uur donker) tijdens de groeifase, en 12/12 tijdens de bloei. Mocht je AutoFlowers hebben, dan kun je ze gewoon op 18/6 laten.
Ik weet niet welk soort jij wil kweken?

1e kweek buiten 1x Blue Mistic
2e kweek binnen 1x Royal Creamatic + 1x Royal Bluematic
3e kweek binnen1x Sweet Tooth & 1x White Russian (6 tornado's)
4e kweek buiten Diverse soortjes
5e kweek binnen 2x CBD Shark Shock

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 maart 2013 11:08
Monica
(@monica)
Eminent Member

Dank je knalgroen,
Ik heb K2 gefeminiseerde zaden en Hollands hope.
Hoe groot moeten de plantjes zijn voordat ze naar buiten kunnen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 maart 2013 12:27
KNALGROEN
(@knalgroen)
Noble Member

Op zich maakt het niet uit hoe groot ze zijn, of ze nou 30cm zijn of 5cm. Maar hou er rekening mee als ze heel klein zijn en ze staan in de volle zon, dat er dan weinig van overblijft. :(
Kleintjes kun je beter in de schaduw zetten.

1e kweek buiten 1x Blue Mistic
2e kweek binnen 1x Royal Creamatic + 1x Royal Bluematic
3e kweek binnen1x Sweet Tooth & 1x White Russian (6 tornado's)
4e kweek buiten Diverse soortjes
5e kweek binnen 2x CBD Shark Shock

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 maart 2013 06:43
Monica
(@monica)
Eminent Member

Nog even een vraagje. Ik heb dit nog nooit gedaan dus snap er nog geen hout van.
Woe 20 mrt. heb ik ze een dagje in een glas water gedaan, gebeurde niks. Do 21 mrt tussen 2 velletjes papier gestopt en 2 dagen later lagen er al 2 lange stengels van 3 cm. Dus za 23 mrt heb ik ze in de aarde gezet. Ik heb alleen regenwater gegeven en vandaag zijn ze al 5 cm hoog.
Vanaf wanneer moet ik groeifase rekenen en moet ik ze dan voeding geven? en vanaf wanneer gaat de bloeifase dan in en moet ik ze dan ook voeding geven???

ReageerCitaat
Geplaatst : 26 maart 2013 22:56
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

De groeifase gaat in nadat ze boven de grond zijn gekomen. Voeding hebben ze voorlopig nog niet nodig, er zit voldoende in de aarde. Wel licht om strekken te voorkomen. Voorgroeien doe je gemiddeld 4 weken, afhankelijk van je ruimte (hoe groot mogen ze worden).

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 maart 2013 06:50
Mary_J
(@mary_j)
Estimable Member

Thanks Sneeper4life voor duidelijke uitleg.

Gegroet medekwekers! Hier is gekke Mary J ook weer!
Had nog 2 zaden over en Olé 1 ervan is gelukt te ontkiemen en zit sinds net lekker in de aarde, nu maar weer flink geduld hebben :grow: en heel hard hopen dat het een vrouwtje zal zijn :wink:
Nu dat andere zaadje, die is dicht gebleven en zo nieuwschierig als dat ik ben heb ik dat zaadje gewoon in de aarde gedaan en ben zeer benieuwd of dit eigenlijk nut heeft?
Iemand hier ervaring mee? :mrgreen:

Greetz Mary J

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 maart 2013 17:06
waserat
(@waserat)
Noble Member

Steek ze tegenwoordig zelf gewoon in de grond. Lekker vochtig houden, maar niet zeiknat.
Bekertje of plastic folie erover met een paar gaatjes, en gewoon wachten. Als ze boven zijn gaan ze onder de lamp.
Dus hopen dat ze gewoon zo wil komen :mrgreen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 maart 2013 17:08
Pagina 1 / 2
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub