Forum

Vrouwelijke zaden maken met behulp van chemicaliën (STS)  

RSS
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

Vrouwelijke zaden maken met behulp van chemicaliën.

De veiligheid

De veiligheid staat altijd voorop dus laten we hiermee beginnen. Als je met chemicaliën
gaat werken moet je wel weten wat de chemicaliën doen met jou als je het gebruikt
hier de info waarmee we gaan werken:

zilvernitraat: (3 AgNO3) Zilvernitraat kan bereid worden door zilver op te lossen in
salpeterzuur. De stof komt voor als een kleurloze tot witte kristallijne vaste stof, die zeer
goed oplosbaar is in water.

In contact met de vochtige huid dringt er zilverzout binnen dat daarna door het licht of
anti-oxidanten wordt ontleed zoals veel zilverzouten. In aanraking met de huid kleurt dit
zwart of paars dit gaat overigens niet snel weg dit moet echt wegslijten of je hand in een
bijtend zuur leggen maar dat lijkt me niet een slimme optie omdat je je hand wel heel
wilt houden.

Natriumthiosulfaat: (Na2S2O3 • 5 H2O) Dit wordt gebruikt als antigif voor cyanide
(cyanide is een zeer giftige stof). Natriumthiosulfaat is dus veilig om mee te werken.

Dit wordt gemengd en zo wordt STS (Nederlands: Zilver thiosulfaatoplossing Engels: Silver
ThioSulfate) gemaakt om de vrouwelijke plant een mannelijke plant te maken. De
plant zal alleen maar vrouwelijke pollen verspreiden dus alleen maar vrouwelijke zaden
komen hier uit voort.

De Samenstelling

De samenstelling van de STS dus het mengen van het zilvernitraat natriumthiosulfaat staat
niet vast. Als je te weinig van beide doet zal het effect niet goed optreden en zal het
waarschijnlijk geen goede gefemiseerde zaad oogst worden, teveel zal zoals bij normaal
voeding tot verbranding van de bladeren veroorzaken. De samenstelling die het meest wordt
gebruikt is:

Voordat je het zilvernitraat openmaakt is het aangeraden om handschoenen en een
mondkapje te gebruiken dit is giftig als het wordt ingeademd en schadelijk bij aanraking.

Zilvernitraat: 0.7 gram per 40 ml gedestilleerd water.

Natriumthiosulfaat: 2.6 gram natriumthiosulfaat in 160 ml gedestilleerd water.

De zilvernitraat lost al binnen 15 seconden op en de natriumthiosulfaat duurt 30-45 seconden
voordat alles is opgelost.

Als het zilvernitraat en het natriumthiosulfaat klaar is schenken we 800 ml gedestilleerd water
in om vervolgens alles te mengen. Als het 800 ml gedestilleerd water is ingeschonken kijk dan
of er nog minimaal 200ml water bij kan. Als alles nu klaar staat kan het natriumthiosulfaat
oplossing (160ml) rustig in het 800ml afgemeten gedestilleerd water gieten. Nu kan het
watermengsel van zilvernitraat erbij (zorg hier ook voor handschoenen en een mondkapje)
giet rustig en voorzichtig het mensel in de kan of waar het ook in zit en roer rustig door
terwijl je de oplossing van het zilvernitraat erin giet. Nu alles gemixt is moet het nog even
goed en voorzichtig geroerd worden en dan is het mengsel zo goed als klaar. Het mengsel is
nu nog sterk geconcentreerd en moet dus worden verdunt voordat je het over je dames heen
spuit.

Mengen in deze volgorde:
800 ml gedestilleerd water + 160 ml natriumthiosulfaat + 40ml zilvernitraat = 1 liter
geconcentreerd zilver thiosulfaatoplossing (STS)

Het wordt verdund op een schaal van 1:9 met meer gedestilleerd water om de uiteindelijke
werkoplossing te creëren. Als het mengsel klaar is moet het de vriezer in anders kan het niet
lang bewaard worden. Voor de overige chemicaliën is het ook verstandig om dit in de vriezer
zo droog mogelijk te bewaren.

Dit wil zeggen als je 1 liter geconcentreerd STS hebt kan moet je dit mengen met 9 liter
gedestilleerd water dus nu heb je 10 liter bruikbaar STS. Aangezien 10 liter veel te veel is om
over de kleine plantjes te sproeien is het beter om 100ml van het geconcentreerde STS te
pakken en dit te mengen met 900 ml gedestilleerd water (100 ml geconcentreerd STS met 900
ml gedestilleerd water).

De vrouwelijke plant mannelijk maken.
Voor we hiermee beginnen zorg eerst voor een ruimte die goed afgezogen wordt naar buiten
omdat de STS een giftige maar geurloze damp veroorzaakt (mondkapje en handschoenen
aanbevolen)
.

De stappen op een rij:
1) Het voorgroeien
2) Besproeien met STS
3) Effect na het bestuiven met STS
4) Volg verder het topic van Stekkie
5) Het stuifmeel en zaad
6) Handige links en bron informatie en overige informatie

1) Het voorgroeien
Voordat de Vrouwelijke plant wordt besproeid met STS moet de plant eerst voorgroeien totdat
ze klaar is om naar de bloeifase te gaan.

2) Besproeien met STS
Nu is het tijd om de vrouwelijke plant te besproeien met het chemisch goedje dit kan in een
plantenspuit en dan de plant nat spuiten totdat dit van de bladeren afdruipt zorg er hierbij wel
voor dat het niet in de aarde kan komen want dit zal waarschijnlijk stres opleveren. Nadat de
plant opgedroogd is wordt het tijd om de lamp van 18-6 naar 12-12 te veranderen zodat ze in
de zogeheten bloeiperiode komt (doe dit zo snel mogelijk). Na de tweede week besproei de
plant voor de tweede keer in om een optimaal effect te hebben voor de pollen.
Vries na elke sproeibeurt de STS weer in zodat je het kan bewaren.

3) Effect na het bestuiven met STS
Als de plant op 12-12 staat zal vrouwelijke plant geen toppen meer maken en zal het even duren
voordat de plant überhaupt iets gaat doen sommige zeggen dat de plant lijkt alsof het dood gaat
omdat de plant bijna geheel geel wordt. Na ongeveer 2 weken komt de plant weer tot leven en
wordt weer groen de plant is nu zo goed als mannelijk (vrouwelijk manntjes plant?). De plant
gaat nu zaden produceren. De plant gaat zich nu compleet mannelijk gedragen.

4) Volg verder het topic van Stekkie

5) Het stuifmeel en zaad
Als alles achter de rug is begint het bestuiven van de vrouwelijk plant Het beste kun je een
vrouwelijke plant bestuiven als ze pas begint te bloeien de stampers zijn al in voldoende mate
aanwezig om het stuifmeel op te vangen, terwijl de plant nog voldoende bloeitijd over heeft om
het zaad goed te laten rijpen. Een bevruchte top kan tientallen zaadjes opleveren. Als alles goed
is, is het zaad bruin en rijp tegelijkertijd met de rest van de plant. Hang de bevruchte toppen te
drogen in je drooghok net zoals normaal de toppen worden gedroogd.

6) Handige links
greenmanspage
phytotechlab
Verwijdert vlekken van zilvernitraat op je handen of kleren.

De informatie die ik hier heb verzameld is een mixup van een aantal bekende forums over zaden
en het femiseren hiervan. De informatie is over 7 of 8 topic getrokken van verschillende forums
en door het feedback heb ik de stukjes gepakt die goed in de feedback stonden. Hierna heb ik
alle informatie bij elkaar gelegd en gekeken of de informatie die gegeven was wel goed waren.
Dit is gedaan om simpelweg stukje voor stukje te googlen en kijken wat er over gezegd wordt.
Toen alle informatie correct was heb ik alles bij elkaar gestopen en hier een goed en passend
verhaal van gemaakt. Als er toch iets niet klopt hoor ik het graag zodat het hier aangepast kan
worden en dus meer kans van slagen heeft.
Over foto’s gesproken die kan ik niet vinden wel ga ik nog op zoek om bijpassende foto’s te
vinden.

4x Tangerine Dream 234W LED (Eerste kweek)
5XWW -START 234W LED- -NU 360W- (tweede kweek)
Denk anders 5x met de rainforest² (DWC) New Gen LED 360W

Citaat
Geplaatst : 22 september 2012 18:54
sativa
(@sativa)
Prominent Member

Mooi topic. Ik wil hier in de toekomst ook nog wat mee experimenteren:) Als ik me niet vergis is dit goedje ook te verkrijgen in kant en klare vorm onder de naam "Lesbian dream";)

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 september 2012 19:12
Stekkie
(@stekkie)
Famed Member

:ugeek:
zeer mooi en intressant topic.
zeker ook iets waar ik in de toekomst mee ga werken :wink:

@ sativa, "Lesbian dream" kan je hier verdere info over verstrekken :?:

als 't niet gaat zoals het moet, moet 't maar zoals het gaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 september 2012 19:20
KNALGROEN
(@knalgroen)
Noble Member

Petje af broeikast :wink:
Maar een ver-van-mijn-bed-show voorlopig voor mij :?

1e kweek buiten 1x Blue Mistic
2e kweek binnen 1x Royal Creamatic + 1x Royal Bluematic
3e kweek binnen1x Sweet Tooth & 1x White Russian (6 tornado's)
4e kweek buiten Diverse soortjes
5e kweek binnen 2x CBD Shark Shock

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 september 2012 19:36
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

Zeg nooit nooit knalgroen. Het is een heel stuk goedkoper dan zelf zaden kopen. en het is goed mogelijk om meerdere soorten gelijkertijd te femiseren zorg er wel voor dat de dames wel een beetje afgesloten staan van elkaar zodat het stuifmeel niet bij de ander komt.

@ sativa, Lesbian dream heb ik helaas nergens kunnen vinden nu even googlen en je komt wel uit op de STS maar er staat nergens dat je het echt kan kopen misschien dat deze formule (chemisch goedje) ook wel lesbian dream wordt genoemd.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 september 2012 19:41
sativa
(@sativa)
Prominent Member

Lesbian Dream is gewoon verkrijgbaar bij een nederlandse growshop. Wegens de forumrichtlijnen zal ik in dit topic geen info verstrekken over de betreffende growshop.

Lesbian Dream
(inhoud: 10 ml)

Lesbian Dream is een zilverthiosulfaat oplossing gebruikt bij het maken van gefeminiseerde zaden. Door een vrouwelijke plant vlak voor de bloe en in het begin van de bloeii te behandelen met zilver kan deze er toe gebracht worden om stuifmeel te gaan produceren d.m.v. mannelijke bloemen. Aangezien de vrouwelijke plant niet over een Y chromosoom beschikt (onnauwkeurig gezegd dan) zullen de zaden van de vrouwelijke planten die met dit stuifmeel bevrucht worden ook geen Y chromosoom bezitten en derhalve allen vrouwelijke planten voortbrengen. Uiteraard geldt dit allen voor tweehuizige planten. Ideaal voor die planten waarvan de vrouwelijke bloemen veel mooier zijn dan de andere. Dus twee vrouwelijke planten krijgen samen kinderen en dan nog alleen meisjes, vandaar de naam van dit "wondermiddel voor deze prijs" . 10 ml voor 4 liter spuitoplossing, 50 ml voor 20 liter spuitoplossing Donker en koel bewaren (bijvoorbeeld koelkast)

Het product is verkrijgbaar voor 4,95 per 10 ml.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 september 2012 02:11
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

5 euro dat is de moeite niet om te maken. Kan je mij een pm
sturen ben namelijk van plan om met mijn volgende kweek een
zaadkweek te proberen.

Gr, broeikast.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 september 2012 06:18
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Ben zeer benieuwd naar de uitkomsten :happy:
Vooralsnog koop ik feminized zaden en heb die paar euro meer daarvoor over :P

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 september 2012 13:08
sativa
(@sativa)
Prominent Member

link verstuurt;)

ik ben het trouwens wel met cootje eens. om zelf zaad te maken moet je toch al eigenlijk een hele cyclus eraan verspillen. voor mij zou dat betekenen dat ik 3 maanden lang naar de shop moet. dat kost me veeeel meer dan die 50 euro aan zaadjes die ik ermee zou besparen:(

het lijkt me wel erg leuk om het middel in de toekomst eens te proberen, maar dan met name vanwege de mogelijkheid om er soorten mee te kruizen:)

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 september 2012 14:26
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

Heb de link ontvangen! Tja daar hebben jullie wel gelijk in maar het lijkt me zeker een leuke ervaring. Waarschijnlijk wordt het 2x ww 2x White russian en 2x bubble als
he mag als er dan 1 dood gaat dan is niet alles van dat soort dood gegaan en als ik genoeg zaadjes heb tja.. dan wordt het toch een beetje uitdelen ;).

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 september 2012 15:39
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

Hier goed nieuws en slecht nieuws. Laten we beginnen met het goede nieuws, de 20ml Lesbian Dream is hier binnen en duurde 3 dagen. Zoals jullie misschien al hebben
gemerkt is dat ik niet zo actief ben de laatse paar dagen heb een aantal financiele problemen waar ik eerst even voor moet zorgen heb een aantal boetes gehad wat niet
echt zo super was. Hierom moet ik toch even mijn zaadkweek uitstellen want heb niet zo veel geld meer om wiet te kopen dus als deze oogst af is (als ik denk dat het
niets meer wordt dan kap ik desze en dan gaan even snel de betty boo's het ontkiem bakje in als het sneller zal zijn dan de TD. Straks rond half 5 zal er weer een update
komen en dan zou ik graag wel eerlijk willen weten of het nog de moeite waard is om te door te gaan met de tangerine of niet. Hierbij het goede en het slechte nieuws.

Gr, Broeikast.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 september 2012 15:36
DD Sensi
(@dd-sensi)
Noble Member

Yo Broeikast,

ik ga je receptje laten maken door een chemicus en uittesten.
Is je receptje nog goed of heb je er een betere versie van gevonden?
Is het echt nodig om een dubbele sproeibeurt te geven? ik zoek namelijk AF WW te behandelen en een zaadkweekje op te zetten. Ik heb maar een drie weken tussen opkomst en bloei.

Als ik de STS kan laten maken start ik er een draadje over op.

Decency IS the new punk !!

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 april 2014 14:37
Jasperb
(@jasperb)
Estimable Member

Heeft niemand hier ooit gehoord van Colloidaal Zilver? dit is veel makkelijker om te maken en is totaal niet giftig, tenzij je er hele liters van weg gaat drinken, dan krijg je een smurfenhuid :P seriously..

http://www.420magazine.com/forums/compl ... ilver.html

2x Dark Devil + 1x Hobbit AF 90W LED
1x Vertigo AF Buitenkweek

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 april 2014 16:39
DD Sensi
(@dd-sensi)
Noble Member

broeikast ,uw produkt werkt!!
MERCI MERCI MERCI!!

Een aanrader om te doen,als je graag experimenteert.

Decency IS the new punk !!

ReageerCitaat
Geplaatst : 3 juni 2014 17:57
budbudbud
(@budbudbud)
Reputable Member

ik ga morgen de dingen bestellen die ik nodig heb! vind het een interessante test dus ga er zelf ook mee beginnen.

alleen staat op dit forum dat je 0.7 gram zilvernitraak en 2.6 gram natriumthiosulfaat nodig heb om 1 liter STS te maken terwijl ik ergens anders zie dat het 0.005 g per liter is en dat is nogal een groot verschil. ook heb ik gehoord dat het nooit echt een vaste verhouding is?? iemand die me deze vragen kan beantwoorden?

alvast bedankt,
budbudbud

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 september 2014 03:39
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub