Forum

[Belangrijk] Voedingsproblemen bij wiet planten  

Pagina 1 / 3
  RSS
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Voedingsproblemen bij wiet planten.

Voedingsproblemen bij de wietplant vaststellen is niet zo eenvoudig als het lijkt. Als je merkt dat je plant problemen heeft zie je dit vaak het eerst in het blad, wat een afwijkende vorm en of kleur kan hebben. Later kan je ook andere symptomen zien zoals een afwijkende groei of stilstand in groei en ontwikkeling van de plant.
Om vast te stellen wat de oorzaak is van het probleem kijken we eerst eens naar het grote geheel: :grow:

Wat is de kwaliteit en conditie van je aarde of medium? Heb je al voeding gebruikt en was dit meer of minder dan de richtlijnen van dat merk aangeeft? Zijn er andere, structurele problemen die een oorzaak kunnen zijn van de problemen die je plant heeft?

Zoals:

* Teveel water geven. Dit veroorzaakt een nat wortelmilieu waarin wortels kunnen gaan rotten, zuurstof opname stagneert en er ontstaat een tekort aan ijzer. De bladeren worden langzaam licht geel en gaan hangen. De verkleuring zie je het eerst bij de nieuwe bladeren.
* Verkeerd water geven zoals tegen de stam gieten of tussen de potrand en de kluit.
* Te weinig water geven , van bovenaf wat niet diep genoeg komt, de kluit onderin droogt hierdoor uit.
* Te lage LV, b.v. door het gebruik van een afzuiger, centrale verwarming of hoge temperaturen in de kweekruimte.
De planten blijven achter in de groei, de bladeren zijn mat groen van kleur en en de steeltjes verkleuren naar paars.
De plant sluit haar bladmondjes om verdamping tegen te gaan.
* Te hoge temperaturen in de kweekruimte: hierbij zie je ook krullende en kartelende bladeren en de bloeiende toppen zijn fluffy.
Maximale temperatuur voor een wietplant is 30 gr. Vanaf 30 -32 gr en hoger, is het alleen maar overleven voor de plant.
* Te lage temeraturen , je ziet een vertraagde of gestopte groei, ook mat groen blad en paarse stelen, net als bij te hoge temperaturen.
Minimale temperatuur voor een wietplant is 18-20 gr. Tussen de 20 - 28 gr = ideaal.
Het verschil tussen dag en nacht in temperatuur is ideaal met maximaal 6 gr verschil.

Als een kweekruimte zich in een slecht geventileerde ruimte bevind nabij een CV ketel bestaat er een risico op CO2 vergiftiging.
De planten verkleuren dan in zijn geheel langzaam geel.

Voedingsproblemen bij wietplanten hebben vaak meerdere oorzaken:

* Foute, niet voor wietplanten geschikte voeding, teveel of te weinig voeding.
* Ongeschikte aarde voor wietplanten, verkeerde bemesting, het medium is niet luchtig genoeg, ph is te hoog of te laag.
* Te kleine potten waarin de temperatuur te hoog oploopt.
* Ph problemen: Door een te lage of te hoge ph van het gietwater en/of je medium is het voor de plant niet mogelijk om bepaalde voedingsstoffen op te nemen. Die voedingsstoffen blokkeren dan in de aarde waardoor je een ophoping van zouten gaat krijgen en de plant krijgt structurele problemen om de wel aanwezige voedingsstoffen tot zich te nemen. Je ziet dan tekorten en denkt dan dat je bij moet mesten met als gevolg nog meer meststoffen die neerslaan in de bodem. Dit is al snel een vicieuze cirkel waar je niet meer uit komt.
* Een slecht bodemleven als gevolg van bovenstaande oorzaken.
Een plant heeft baat bij een gezond bodem leven met schimmels, gisten en bacteriën die helpen bij het omzetten van afvalstoffen in nuttige en opneembare suikers voor de plant. Bij biologische voeding zijn ze zelfs noodzakelijk omdat biologische voeding in tegenstelling tot minerale voeding, niet rechtstreeks opneembaar is voor de plant. Daar helpen levende bacteriën, gisten, schimmels en enzymen bij.

Kant en klaar gekochte potgrond is vaak steriel en bevat geen bodem leven. Tuinaarde is verkeerd bemest en niet luchtig genoeg qua structuur waardoor deze te nat blijft. Guano en Wormenmest zijn uitstekende aanvullende biologische meststoffen, rijk aan P, K en N, de belangrijkste bouw en besturings stoffen voor de plant. Het bodemleven van je aarde kan je (bij biologisch kweken) verlevendigen door speciale bacterïen toe te voegen en enzymen te gebruiken. Je kunt in elke pot een paar levende pieren (wormen) stoppen, die helpen met draïneren van de grond. Zwarte potten die buiten staan kan je bekleden met wit plastic zodat de warmte van de zon beter gereflecteerd wordt. Op de zwarte aarde kun je witte perliet strooien die warmte reflecteert en de aarde tegen uitdroging beschermd.

Wat kunnen we nu doen als we een voedingsprobleem hebben?

De ph van de grond meten:

Neem voorzichtig wat zand, liefst midden uit de pot, en doe dit in een bekertje. Doe daar gedestilleerd of gedemineraliseerd water bij: 1 deel grond en 2 delen water. Goed roeren en een half uur laten bezinken.

Nu kun je de ph meten van het water meten, eventueel filter je dit eerst door een papieren koffie filter. Zo hou je je ph meter schoner.

Een ph waarde van 6 is ideaal.
Onder de 5.5 en boven de 6.5 moet je de ph gaan corrigeren met de ph waarde van je gietwater.
Doe dit stapsgewijs, door je water met maximaal 0. 2 of 0. 3 eenheden per gietbeurt te verhogen of verlagen.
Na een paar weken test je opnieuw de ph waarde van de aarde en stel je de ph van het gietwater bij.

Zo kun je met een EC meter ook de EC waarde van je aarde meten.

Verzadigde aarde kun je niet spoelen, natte aarde geeft nog grotere problemen! Alleen water geven tot de planten lichter groen worden van kleur en laten zien dat ze weer voeding kunnen gebruiken.

Bladvoeding:
Bladvoeding geven is een goed alternatief bij voedingsproblemen omdat het wortelmilïeu hierbij gespaard wordt.
Bladvoeding geef je altijd in het donker of net voor de lichten uit gaan.
Als je een mono nutïent wat geschikt is om via de bladeren te geven gaat gebruiken test dan eerst een paar bladeren, wacht 2 tot 4 dagen en als het resultaat goed is behandel dan de hele plant. De behandeling mag na een week herhaald worden. Blijf veilig in je doseringen: liever iets minder dan iets meer! Het geven van bladvoeding wissel je af met water spuiten. Als "alternatieve" bladvoeding kun je ook (afwisselend) gebruik maken van Rhizotonic of een andere wortelstimulator, 2 ml op 1 liter. Dit is een goed anti stress spuitmiddel.

Enzymen:
Enzymen breken dode plantencellen van wortels af zodat nieuwe wortels gevormd kunnen worden. Bacterïen gaan een symbiose (samenwerking) met de wortels aan zodat ijzer door de plant opgenomen kan worden.

Als bovenstaande zaken op orde zijn en er zijn (nog steeds) bladproblemen ten gevolge van voedingstekorten kan je hier kijken met welk welke specifiek tekort je te maken hebt.

You can't spell Healthcare without THC

Citaat
Geplaatst : 8 januari 2012 14:12
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Geweldige info,Mother :mrgreen:

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 januari 2012 19:26
Stepper
(@stepper)
Reputable Member

Goede, uitgebreide informatie!

Guano en Wormenmest zijn uitstekende aanvullende biologische meststoffen, rijk aan P, K en N, de belangrijkste bouw en besturings stoffen voor de plant. Het bodemleven van je aarde kan je (bij biologisch kweken) verlevendigen door speciale bacterïen toe te voegen en enzymen te gebruiken. Je kunt in elke pot een paar levende pieren (wormen) stoppen, die helpen met draïneren van de grond

Zit dat juiste bodemleven in een paar pieren? Stukken goedkoper (1 euro voor 20 bij hengelzaak) dan flesje enzymen!

Ik gaf voorheen guano zonder ook maar iets anders erbij, dat werkte indd voor geen k*t!

Hopelijk slaat de biologische canna nu ook beter aan met wat wormen d'rbij :D Of het is toch te vochtig in mijn smarpot want alleen mijn plantje in de smartpot heeft ergens last van..(midden 3/10 onderaan 5/10 maar daar zitten denk ik nog geen wortels?)

Is niet helemaal blij:

2x18watt TL 840 + 1x spaarlamp 23watt 840:

ReageerCitaat
Geplaatst : 12 januari 2012 00:42
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Stepper, je haalt wat door elkaar denk ik.
Pieren geven geen biologische aarde, maar zijn goed omdat ze de bodem draïneren, d.w.z. ze eten en peoepen aarde. Ze vervangen ook geen enzymen.

Je plantje oogt wat gelig en hangt slap. Alsof ze te veel water krijgt.
Even wat mider geven en kijken of het bijtrekt.

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 12 januari 2012 07:05
Stepper
(@stepper)
Reputable Member

Nog steeds geen water gegeven en nog steeds zelfde symptomen, raar want plantje ernaast heeft alles hetzelfde.. misschien is de een meer skunk dominant en de ander early girl dominant.. ze hebben ook andere vorm :P

Ik dacht dat die wormen misschien bacterien, schimmels en enzymen in/op zich hadden :P

Is met zo'n flesje enzymen alles opgelost voor biologische voeding of heb je dan nog steeds niet de bacterien en schimmels? En een waterbeurt met water uit de plomp? :happy:

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2012 00:33
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Als je biologisch wilt telen heb je biologische aarde en organische meststoffen, enzymen en wortelstimulator nodig. De nuttige bacterïen en schimmels kan je bij aanvang ook extra toevoegen waardoor je verzekerd bent van een aktief bodem leven die helpt bij de omzetting van stoffen in voor de plant opneembare stoffen.
Als je biologische aarde hergebruikt kun je hem qua voedingsstoffen opwaarderen. Voordeel van hergebruik is dat het nuttige bodemleven al optimaal is in de grond. Plagron heeft hier kant en klare bio mest voor, de Bio Supermix.
Je kan zelf de aarde ook verrijken door: wormenmest, guano en Maerl (zeewier kalk) toe te voegen. Bij het opwaarderen van de grond moet je wel het ec gehalte in de gsaten houden / meten.

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2012 09:47
Stepper
(@stepper)
Reputable Member

BEdankt voor je snelle antwoord, vandaag snel enzymen en wortelstimulator bestellen!

De nuttige bacterïen en schimmels kan je bij aanvang ook extra toevoegen waardoor je verzekerd bent van een aktief bodem leven die helpt bij de omzetting van stoffen in voor de plant opneembare stoffen.

Waar haal ik die vandaan dan? Niet uit een potje toch, zoals enzymen?

Verder gebruik ik canna professional aarde, nu nog alleen biologische terra vega en voor bloeifase guano en terra flores.
En er zitten paar pieren per pot ;)

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2012 13:47
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Bacterïen en schimmels koop je, in een potje :P , bij een (online) growshop. Sannie's Bacto is zo'n produkt.

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2012 14:12
Stepper
(@stepper)
Reputable Member

Aah ok want zag ze niet bij DHS en growshop om de hoek had het ook niet??
Anyway niet lullig bedoeld maar voor 500ml canna enzymes betaal je bij dhs net zoveel als bij growshop voor een liter (tip voor prijsverlaging op DHS dus :wink: ) Maar natuurlijk zeg ik er ook bij dat de terra vega en flores wel 3 euro goedkoper zijn bij DHS..
Blijf toch een Nederlander he haha!

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 januari 2012 20:07
Stepper
(@stepper)
Reputable Member

Ik heb in mijn potten nou canna enzyme, een paar pieren en Ecostyle aardbeien AZ meststof een paar korrels want daar zit rhizamax wortelactivator in en de schimmel Mycorrizhae en de bacterie Bacillus sp..
Dat moét toch wel genoeg zijn om met succes terra vega bio te geven? :roll: :wink:

Btw ik zag dat bij de pieren die ik ook in mijn smartpotten heb gedaan witte kleine beestjes rondliepen, ben 90% zeker dat het om tripsen gaat.
Zal ik uit voorzorg kuurtje geven of is dat niet nodig als ik geen problemen krijg?

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 januari 2012 23:25
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Met die schimmels en bacterien bouw je voldoende bodemleven op om bio te gaan voeden.
De pieren houden de grond luchtig en geven ook wat goede wormenmest af.

Je zag die witte beestjes in de tuin? Of het tripsen zijn weet ik zo niet, bij mij in de tuin zit erg veel witte vlieg en die zitten nu het kouder is op de grond op oude bladeren enzo. Ze vliegen kort even op als je ze verstoort.
Hou zeer goed in de gaten of je iets meegenomen hebt je kweekruimte in en behandel pas zodra je zeker weet dat er iets zit wat er niet thuis hoort.
Misschien kun je aan een l;eefplaat komen, of zo'n ouderwets kleefrolletje om vliegen mee te vangen en dat in je tent ophangen. Dat is een goede manier om te kijken of en wat er bij je rondvliegt.

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 januari 2012 08:14
Stepper
(@stepper)
Reputable Member

Nee ik had die pieren gekocht bij hengelsportzaak, zaten in een plastic bakje..
Toen ik eergister de laatste pieren eruit wou vissen zag ik overal witte "kevertjes" van +-2mm met 6 of 8 pootjes, die snel wegrennen en in de aarde wegkruipen als je blaast of ze aanraakt.. Volgens mij zijn dat tripsen toch?
Werkt zo'n vleesetende venus plant ook voor vliegjes die je wietplant aanvallen of alleen vleesetende vliegen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 januari 2012 13:49
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Ik heb geen idee wat voor beestjes dat zijn geweest :confused:
Zo'n Venus plant lokt insecten, maar "vangt" ze heus niet allemaal weg. Een plakstrip is dan effectiever.
Ik las laatst dat een tabaksplant erg goed werkt tegen spint, luis en witte vlieg. Wordt geloof ik een grote plant,
dus meer iets voor de buitenkweek :grow:

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 januari 2012 22:25
cannabisbis
(@cannabisbis)
New Member

Heeft er iemand ervaring met hesi? Ik wil zo'n starterskit proberen maar welke van de drie is het beste?

Hesi Coco, Hesi Hydro of Hesi Aarde.

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 maart 2012 10:58
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Hoi Cannabisbis,

Welkom bij het forum.
Zoals ieder forum hebben wij ook regels, 1 ervan is dat het niet toegestaan is om een link van een concurrerende growshop te plaatsen. Dit forum wordt nl gesponsord door the Dutch Head Shop, en als we alle concurrerende links laten staan is dit niet netjes naar hun toe. Je bent natuurlijk vrij om te kopen waar je maar wilt, laat dat duidelijk zijn :wink: . Ik heb de link inmiddels verwijderd.

Je vraagt welke Hesi startersbox het beste is? Hydro, cocos of aarde. Dat ligt er dus aan welk medium je kiest om je planten in op te laten groeien.

Hydro: hiervoor moet je een hydrosysteem aanschaffen en enige basiskennis van het kweken hebben aangezien je de voedingswaarde (ec) en zuurgraad (ph) dagelijks moet controleren en bijstellen. Niet aan te raden voor een beginnend kweker zonder enkele kennis.
Cocos: een licht medium, geen gesleep met zware zakken aarde dus. Wel een vrij direct medium zonder buffer. Dit betekent dat je ook enige kennis van kweken moet hebben omdat je dagelijks moet inschatten wat je plant aan water en voeding nodig heeft en ook hier ph en ec belangrijk zijn.
Blijft de aarde over. Kweken in aarde is het eenvoudigst om mee te beginnen omdat de aarde als buffer werkt. Dit betekend dat een foutje minder grote consequenties heeft omdat de plant niet rechtstreeks, maar via de aarde wordt gevoed. Goede aarde heeft een ph regulerend vermogen en van zichzelf ook voedingswaarde waar je in de startfase gebruik van kunt maken.

Hesi is op zich een goed merk voeding en eenvoudig in gebruik. Hier op het forum wordt veel Plagron en Canna gebruikt, ook 2 goede merken waarbij ik persoonlijk Plagron het makkelijkst in gebruik vind.
Als je op aarde gaat kweken rest je naast de keuze voor het merk voeding nog de keus of je voor biologische aarde en voeding wilt gaan of voor minerale voeding. Simpel gezegd voed je bij biologische teelt de aarde en die voedt de plant in samenwerking met een goed bodemleven vol nuttige bacterieën en schimmels. Minerale voeding neemt de plant rechtstreeks met het gietwater via de wortels op. Biologisch kweken is dus indirecter dan met minerale voeding, de aarde werkt nog meer als een buffer wat betreft ph en ec waarde.
Biologisch kweken geeft de beste smaak en geur aan de wiet, zeker als je gebruik maakt van Bat Guano, vleermuizenmest.
Minerale voeding geeft over het algemeen iets meer opbrengst. Dit laatste is natuurlijk heel zwart/wit gezegd, een goede biologische aarde en bemesting geeft natuurlijk een hogere en smakelijkere opbrengst dan een mineralen bemesting die dan weer wat teveel en dan weer wat te weinig is geweest, of te kort / lang voeding geven die niet bij de fase vd plant past.
Hesi heeft bij mijn weten geen biologische voeding, de voeding in het starterspakket is mineralen voeding. Plagron en Canna bv, hebben wel bio en mineralenvoeding, Plagron heeft die ook in zo'n starterspakket.
En dan zijn er nog legio andere merken, maar daar begin ik maar niet over, anders zie je door de bomen de wietplant niet meer ofzoiets dergelijks :mrgreen:

Succes met kiezen :bigjoint:

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 maart 2012 15:19
medcare
(@medcare)
Reputable Member

In een eerdere post werd aangegeven dat je de ph waarde van je grond kunt verlagen door je water een lagere ph waarde te geven en dan toe te dienen. Bij mij heeft de grond nu een ph waarde van 7. Het water heeft dat ook. Kan iemand mij vertellen hoe ik de ph waarde van het water lager kan krijgen. Alvast bedankt.

gr medcare :grow:

beter spijt van wat je gedaan hebt, als dat wat je niet gedaan hebt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 maart 2012 18:42
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Je kan de ph van je water verlagen met een paar druppels ph -, je hebt dan wel een ph meter nodig om te weten wat je doet.

Als je geen ph meter hebt dan kan je er rekening mee houden dat voeding en wortelstimulator meestal de ph waarde verlaagd. Als je dan bv altijd een ml wortelstimulator per ltr gebruikt is de ph al op een goede waarde.

Als je biologische voeding gaat gebruiken hoef je het water nooit af te zuren. Het is dan wel goed om in de aarde wat extra bacterieën en schimmels toe te voegen. Deze regelen voor de plant de juiste ph waarde om de voeding goed op te kunnen nemen.

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 31 maart 2012 08:45
Mr Smith
(@mr-smith)
Prominent Member

Aaaah Mother, heb ik net Stepper uitgelegd dat je op aarde het best kan beginnen met ph6.0, en dat langzaam opbouwen. Het stukje wortelstimulator moet hier idd nog ff bij..

De wereld is een komedie voor denkenden en een tragedie voor voelenden

ReageerCitaat
Geplaatst : 31 maart 2012 12:31
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Als er bij biologisch kweken een reden is om wel de ph van je water te verlagen, een bodemtest wijst bv een veel te hoge bodem ph aan, > 8, dan kan je het water afzuren met bv citroenzuur of natuurazijn. Nooit lager dan 6, want dat vinden de bacterieën niet meer leuk.

De ph waarde van bodem en water bij biologisch kweken is ideaal tussen de 6.0 en 7.5. Binnen die range werken de bacterieën optimaal en passen de ph waarde bij de wortels aan zodat de voeding probleemloos kan worden opgenomen.

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 31 maart 2012 12:55
Pagina 1 / 3
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

  
Bezig

Inloggen van Registreer aub