Forum

Voeding info / Mycorrhiza schimmels Chelaten  

RSS
Wiedewiedewiet
(@wiedewiedewiet)
Honorable Member

Hallo Allemaal

Ik hoop met dit topic een aanvulling te kunnen geven in de kennis over voeding,
Niet over voedings lijnen of wat is de beste voeding maar met name;
het transport daarvan door de wortels en hoe de plant dat kan, met behulp van Schimmels en Chelatie processen.
Lees hoe chemische processen en schimmel culturen tekeer gaan in je planten potje
Je moet er even voor gaan zitten, maar dan weet je ook wat :wink: , en deze kennis gaat je ooit een keer van pas komen ben ik van overtuigd. veel leesplezier :geek: of sterkte :stoned:

Inleiding;
Iedere kweker ongeacht welk soort plant er wordt gekweekt,
geeft voeding en diverse stimulators aan het groei medium.
Of dat nou is;..aarde / hydro cultuur/glaswol/watersystemen zonder vast medium /etc.

Uiteindelijk willen we het zelfde namelijk; dat de plant alles op kan nemen wat ze nodig heeft.
En daarbij, haar dus de tools willen geven (mes en vork) om die stoffen ook te kunnen nuttigen.

Nou zou je kunnen zeggen ; daar heeft ze toch haar wortels voor,..
Zolang ze drinkt komt de voeding ook wel binnen.
Maar dat is toch wel wat complexer,

Voorbeeld;
Een plant kan een te kort hebben aan een voeding element,Terwijl deze wel ruim aanwezig is in het groei medium.!
Maar juist dan een ander element of factor mist, ( mes en vork) die ze nodig heeft om dat ene voeding element waar ze tekort aan heeft maar, wel genoeg van aanwezig is, te kunnen consumeren.

Deze missende of verstoorde factor kan zijn;
een ander voeding element (Chelaten)
Of een andere factor; Geen (Goede) schimmels in de grond.

Chelaten en Mycorrhiza schimmels.

Wat zijn; Chelaten;
Het voeding pakket bestaat uit; Micro elementen en Macro elementen.

Macro elementen zijn ; de bekende NPK's; Stikstof/ Fosfor/ Kalium.
Micro elementen zijn; Chelaten , b.v Calcium / ijzer / zink diverse zuren en nog veel meer.

De plant heeft Chelaten nodig om de macro elementen beter te kunnen "oplossen" en nuttigen.
Het "oplossen" of eigenlijk transporteerbaar maken van Macro elementen door Chelaten heet Chelatie.
Ook zorgen Chelaten er voor dat de vaten in de plant niet dicht slippen, en houd ionen "vervoerbaar" voor transport verder in de plant.

Maar de plant krijgt ook extra hulp van schimmels voor het beter opnemen en opsporen van BV.;water Fosfor (P) en Stikstof (N) in de grond

Wat doen Mycorrhizaschimmels voor je plant;
Schimmelwortel of te wel Mycorrhiza.
De plantenwortels hebben deze schimmels nodig, om voeding stoffen op te kunnen nemen waar ze;
zelf niet bij kunnen, of het niet zelf uit een mineraal kunnen ontrekken.

De wortels en schimmels in de grond werken samen.
De Schimmels groeien rond en zelfs tot in de wortels.
De schimmel netwerken in de grond zijn een snelweg voor voeding elementen,
die de schimmel op bestelling van de plant, naar de wortels brengt, van de plant die er om vraagt!! (ook al staan er meerdere planten in 1 bak).

kortom er staan 2 planten in 1 bak, 1 plant heeft N te kort de ander niet.
Dan transporteerd de schimmel N naar de plant die dat nodig heeft, en haalt dat uit het gebied van de plant die genoeg heeft.of elders waar genoeg aan N is. :roll: :suprised:

De "voeding" die wij geven heeft ook weer invloed op de schimmel huishouding,
verkeerde verhoudingen brengen het schimmel en dus ook het wortel klimaat geen goed.
Ook te veel of te weinig water heeft dat effect.
Daarom heeft een plant die; teveel of verkeerde voeding/water heeft gehad, last van groeistilstand.
Eerst moeten ook de schimmels weer herstellen voordat ze de plant weer optimaal kunnen helpen.

Nou moet je niet meteen je scheidkunde doos van zolder halen en je microscoop in de grond stoppen.
Want normaal gezien,als je bijvoorbeeld een complete voeding lijn van onze forum sponsor PLAGRON gebruikt.
zijn al deze factoren daar in mee genomen, en afgestemd met een groei schema.
Mocht je toch nog vragen hebben over jou voeding lijn kan je dat altijd aan ze vragen in hun eigen Topic op het forum.
Voor Informatie over hun producten; http://www.plagron.com

Het aanschaffen en supersnel bezorgen van PLAGRON en andere gerelateerde producten.
Kan je bij onze forum sponsor DutchHEADSHOP bestellen http://www.dutch-headshop.com
Bij ons op het forum bekend als DHS
Ook DHS heeft op ons forum een topic waar je vragen kan stellen.

Ik hoop jullie genoeg geinterreseerd te hebben om de twee artikelen te gaan lezen die dieper in gaan in deze materie , ze zijn laagdrempelig dus geen hoofdpijn materiaal.

Beide zijn extra interessant voor kwekers, die afwijken van de "reguliere teelt op aarde" (glaswol/hydro etc.)
en kwekers die 100% Bio telen.

De Artikelen komen uit het magazine GARDEN CULTURE ,die mij kado is gedaan door onze sponsor DHS

Tot slot een mooie oplossing om je plant chelaten te geven.
Chelaten zijn ook synthetisch verkrijgbaar,
Maar een goedkope Bio manier van Chelaten toevoegen is,
Een tip van onze moderator; MotherEarth, over chelaten toevoegen aan je water doormiddel van stroop of te wel Rietsuikermelasse.

Mother Earth,schreef ;
Rietsuikermelasse is een licht zoute stroop die ik bij de natuurvoedingswinkel haal van het merk Horizon.
Amerikanen en Engelsen gebruiken dit in de keuken bij het maken van gebak e.d. Ze gebruiken het ook voor de wiet plant omdat het heel gezond is.
Het bevat van nature goede suikers die het bodemleven van de plant voeden, ijzer en kalium. En chelaten, dat zijn (dure) stoffen die de opname van andere voedingsstoffen beter mogelijk maken.
Als je ermee begint geef je 1x per week een mespuntje stroop. Dit voer je langzaam op naar een theelepel per 5 ltr water.
Kan tijdens de hele groei en bloeiperiode gegeven worden.
Voor biologische kwekers geldt dat het in combinatie met Bat Guano, wat veel P bevat, een uitstekende en goedkope(re) bloeibooster is en bv PK 13/14 vervangt

Ik hoop dat een ieder er wat van op gestoken heeft, bij mij zijn tijdens dit schrijven al een paar :idea: :idea: gaan branden.

Groeten van; Ja..Ja..Neder,.....Wiedewiedewiet ! :rastasmoking:

Artikel Chelaten Garden Culture.pdf (2.2 MB)  Mycorrhizaschimmels goede grond schimmels Garden Culture.pdf (4.9 MB) 

Why smoke ? Like the taste and helps with my pain in body and brain

Huidig lopend kweekverslag binnen. gestart: 15-02-2013
Binnenkweek; gaslantaarn methode 2x White Russian 1x Cheese 1x AK-47
Nog lopend Topic:
Foto's beter interperteren op wiet-zaden Forum

Citaat
Geplaatst : 6 oktober 2012 05:12
KNALGROEN
(@knalgroen)
Noble Member

Interessante topic en niet te ingewikkeld uitgelegd! :)
Goed gedaan! :wink:

1e kweek buiten 1x Blue Mistic
2e kweek binnen 1x Royal Creamatic + 1x Royal Bluematic
3e kweek binnen1x Sweet Tooth & 1x White Russian (6 tornado's)
4e kweek buiten Diverse soortjes
5e kweek binnen 2x CBD Shark Shock

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 oktober 2012 09:26
Mr Smith
(@mr-smith)
Prominent Member

Hoppa, nu eerst rietsuikermelasse halen! ;) :smile:

De wereld is een komedie voor denkenden en een tragedie voor voelenden

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 oktober 2012 11:19
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Mooi en duidelijk uitgelegd :mrgreen:
Ik verplaats deze naar het info-board :wink:

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 oktober 2012 11:20
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Goed stuk, Wiedewiedewiet. :mrgreen:
Duidelijk uitgelegd in je eigen woorden. Een aanvulling op ons informatieboard.
:bigjointsmoke:

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 oktober 2012 13:13
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

Mooi informatie wat je daar hebt aantal dingen wel even een paar keer moeten lezen want het is toch best lastig om zo de benamingen in 1 keer te onthouden.

4x Tangerine Dream 234W LED (Eerste kweek)
5XWW -START 234W LED- -NU 360W- (tweede kweek)
Denk anders 5x met de rainforest² (DWC) New Gen LED 360W

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 oktober 2012 14:22
Stekkie
(@stekkie)
Famed Member

zeer mooie bijdrage aan het forum :P
dit zal voor velen een nuttig en leerzaam topic zijn.

als 't niet gaat zoals het moet, moet 't maar zoals het gaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 oktober 2012 15:14
Wiedewiedewiet
(@wiedewiedewiet)
Honorable Member

Wat een lovende reacties zeg, zit hier gewoon ff te blosen :oops:
En ook nog in de ere gallerij gezet, :suprised:
Maar ben blij wat te hebben kunnen bij dragen aan het forum. :wink:

Broeikast; Jazohebjeerweerheelwatscrabbelwoordenerbij :lol:
Je moest is weten hoe vaak ik Mycorrhizaschimmels fout schreef en steeds moest spieken vooral met een :joint: tussendoor :wink:

Wizz en iedereen die rietsuikermelasse wil gaan gebruiken een aandachts puntje.
Of eerder mijn onder vinding bij het toevoegen van de melasse in de eindfase van de kweek.

Toen ik de tip van de rietsuikermelasse in het Tabak topic van Mother las ben ik ook begonnen met het toevoegen van de melasse,bij mijn AK-47 maar deze was al in de 4 of 5e week bloei.
( Staat op cocusgrond en heeft alleen maar NPK"s gehad)

Dus wat gebeurde er nou, waarschijnlijk zo naar het einde van de kweek zit er in de (bij mij dan) pot toch een overschotje aan voeding (marco elemten NPK"S) in.

De plant had daar weinig last van want door nooit de melasse of andere toevoegingen te hebben gehad,
en dus te weinig chelaten heeft in de grond, kon de plant de teveel aan NPK's toch niet (niet ideaal) opnemen.

(dus om het nog ingewikkelder te maken, heeft hier in dit geval dus het te kort aan Micro elementen (Chelaten).
Een eerdere overvoeding van macro elementen (NPK"s) voorkomen :!: :idea: :?: :wink: )

Maar goed toen ik begon met de melasse en de plant ineens een boost kreeg van Chelaten,
werden de verzadigde in de pot zittende macro elementen (NPK's) door de chelaten ge Chelaat,
of te wel door het chelatie proces op gang te brengen,
Onstond er een over voedings probleem van de macro elementen (NPK's) ,
Na 2 dagen al paarse verkleuringen en zo.

Dus mijn conclusie is ; dat je er het beste zo vroeg mogelijk of desnoods bij een nieuwe kweek mee moet beginnen.
Of houd er in ieder geval rekening mee, dat dit probleem kan voorkomen bij zo maar ff proberen terwijl je plant gewoon gezond is.

Dat geld trouwens voor alle toevoegingen, als je op dit soort nivo (molucair) met voeding bezig bent.
Je begint met het 1 en een ketting reactie volgd bij de andere elementen en schimmel flora.

Dus altijd pas een toevoeging geven (aan je huidige grow line en voeding/stimulators)
als de plant daar om vraagt via symptomen die ze vertoond.
( dat is ook nog een kunst hoor, symptomen en oorzaak vaststellen )
Als je kweek goed loopt,nooit zomaar iets toevoegen om dat het goed voor je plant zou zijn,
Dan verstoor je alles en kom je van een koude kermis thuis.

(Dat geld niet voor zo bladvoeding denk zoals vita race (mits er niet te veel in de potgrond komt) of co2 gas voeding. (met tabletten weet ik het niet) )

Met de AK komt het trouwens wel goed hoor,wat die al niet door gemaakt heeft, bere sterk.
Na een paar keer water zonder voeding ,krijgt ze weer langzaam PK 13 14 en de rietsuikermelasse, totdat we gaan spoelen, maar dat duurt nog ff :wink:

Zo wou alleen ff en bedankje schrijven op de reactie's maar tja :lol:
:rastasmoking:

Nog lopend Topic:

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 oktober 2012 18:32
Stepper
(@stepper)
Reputable Member

Dus wat gebeurde er nou, waarschijnlijk zo naar het einde van de kweek zit er in de (bij mij dan) pot toch een overschotje aan voeding (marco elemten NPK"S) in.

De plant had daar weinig last van want door nooit de melasse of andere toevoegingen te hebben gehad,
en dus te weinig chelaten heeft in de grond, kon de plant de teveel aan NPK's toch niet (niet ideaal) opnemen.

haha erg grappig om te lezen, maar jammer voor je geliefde plantjes :?

Maar als ik je in je 1e post goed heb begrepen, heb ik geen extra schimmels nodig als ik bijv op plagron aarde kweek en een mineraal voedingsschema volg? Omdat die schimmels geen verschil kunnen maken of omdat ze van nature in de aarde zitten/komen?

Wat ik me dan eigenlijk ook afvraag is of koud(er) water geven beter is omdat er meer zuurstof inzit en omdat planten hun zuurstof-moleculen uit het water halen.. Want het opname proces van water en mineralen gaat weer sneller bij hogere temperaturen..

kortom de consequensies van mijn aanpassingen op het externe milieu gaan verder dan mijn kennis reikt :lol:

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 oktober 2012 01:52
Wiedewiedewiet
(@wiedewiedewiet)
Honorable Member

bedankt stepper, zal proberen je vragen te beantwoorden;

Maar als ik je in je 1e post goed heb begrepen, heb ik geen extra schimmels nodig als ik bijv op plagron aarde kweek en een mineraal voedingsschema volg?

De Plagron verwijzing is als volgt bedoeld.
Dat de geschreven kennis over de schimmels interresant is om te weten,
Maar dat je er van uit mag gaan dat als je een samengestelde voeding lijn voor de lengte van de kweek volgt en je aan hun daarbij geleverde schema houd. dat alles ook is afgegestemd op een goed bodem leven zodat die schimmels vanzelf komen en gestimuleerd worden in de grond.
Ongeacht welke lijn of merk je gebruikt.

Omdat die schimmels geen verschil kunnen maken of omdat ze van nature in de aarde zitten/komen?

Ze maken dus wel degelijk verschil maar zitten inderdaad van nature in gezonde grond.
(Buiten in de volle grond gaat het ook vanzelf bij alle planten en bomen)

Wat ik me dan eigenlijk ook afvraag is of koud(er) water geven beter is omdat er meer zuurstof inzit en omdat planten hun zuurstof-moleculen uit het water halen.. Want het opname proces van water en mineralen gaat weer sneller bij hogere temperaturen..

ga ik je vandaag nog opheldering in geven

Hoop je to zover geholpen te hebben groetjes :rastasmoking:

Nog lopend Topic:

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 oktober 2012 05:07
Stepper
(@stepper)
Reputable Member

Bedankt voor je antwoord!

Ik weet dat die schimmels in normale aarde zitten maar ik had een keer gelezen dat potgrond steriel is?
Maar dat is dus niet zo?

Jammer dat ik online wel ph en hardheid water kan vinden maar niet hoeveelheid chelaten, anders is het mogelijk daar je hoeveelheid voeding op aan te passen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 oktober 2012 17:58
Wiedewiedewiet
(@wiedewiedewiet)
Honorable Member

Zoals beloofd stepper.

Het korte antwoord is;

Je kan het beste water geven waar de kou van af is.

Ook al zijn de bladeren de longen van de plant, heb je gelijk dat de plant met zijn wortels in water opgeloste zuurstof moleculen gebruikt.
Dacht iets met ionen verwerking.

er zit inderdaad meer (opgeloste) zuurstof in koud water,maar de plant doet er dan weer meer mee als het warmer is.
Waardoor het effect uiteindelijk beter is.

Deze factor is erg belangrijk om te monitorren bij bijvoorbeeld water teelt zonder groei medium

En dan hier als je het helemaal precies wil weten.

Ik weet dat die schimmels in normale aarde zitten maar ik had een keer gelezen dat potgrond steriel is?
Maar dat is dus niet zo?

Dat is per fabrikant/soort verschillend / misschien steriel van ongedierte dat daar mee bedoeld wordt :?:
Steriel in mijn beleving is dat er geen leven is, goede of slechte

Jammer dat ik online wel ph en hardheid water kan vinden maar niet hoeveelheid chelaten, anders is het mogelijk daar je hoeveelheid voeding op aan te passen.

Ligt ook helemaal aan je voeding; als je een totaal voeding geeft met NPK en Chelaten er in, zijn die al op elkaar afgestemd. dont worry

En als je plant gewoon gezond is en het goed doet niks drasties veranderen.

:grow:

PRS-Groeiprocesoptimalisatie zuurstof in het wortelmilieu telt wel mee voor eind resultaat.pdf (74.4 KB) 

Nog lopend Topic:

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 oktober 2012 20:07
Stepper
(@stepper)
Reputable Member

Ja bedoelde dat er helemaal geen leven in zit..
Maarja via de lucht of je kleding of huisdier komen ze alsnog toch nog terecht waar ze moeten zijn ;)

Bedankt voor je advies!

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 oktober 2012 23:44
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Interessant artikel die pdf voor een oxy pot kweker. :mrgreen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 oktober 2012 18:47
Wiedewiedewiet
(@wiedewiedewiet)
Honorable Member

Yeb :wink:

Want ze doen het op die manier dan ook zonder de Mycorrhiza schimmels :?: Weet niet.
Zo zonder vast medium, of kunnen ze dan evengoed in de wortel kluit zitten.

Nog lopend Topic:

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 oktober 2012 16:54
vladimir
(@vladimir)
Famed Member Moderator

Goede informatie over voeding!
Ben dan maar naar de bio-winkel geweest en suikerrietmelasse gevraagd. Mooi blikken doos gekregen met de vermelding van de winkeldame dat er veel mineralen in zitten.
Kom thuis, rustig lezen wat op de doos staat: komt uit Engeland en het blijkt SUIKERBIETMELASSE te zijn!!!
Kan dit ook gebruikt worden om aan onze geliefde planten te geven?
Bevat veel kalk ijzer magnesium en iodium.
Anders gebruik ik het maar voor cake met te maken :rofl:
PS Hopelijk stel ik deze vraag op de juiste plaats.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26 januari 2013 18:31
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Suikerbietenmelasse is niet hetzelfde qua samenstelling als rietsuikermelasse, maar ook goed bruikbaar.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26 januari 2013 19:51
vladimir
(@vladimir)
Famed Member Moderator

Ok nog bedank.
Ga verder zoeken naar rietsuikermelasse maar ga toch proberen met suikerbietmelasse te kweken. Misschien zelfs eens de vergelijkende test met de twee soorten.
Je weet maar nooit! :smokepipe:

ReageerCitaat
Geplaatst : 26 januari 2013 21:26
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub