Forum

[Belangrijk] Verlichting, van TL tot HPS  

Pagina 1 / 8
  RSS
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Ik merk dat er nog steeds behoefte is aan goede uitleg voor de verlichting t.b.v de hobbykweek.

We beginnen met TL

TL is een fluorescente verlichting.
De fotonen in de buis zijn voor ons onzichtbaar, maar worden zichtbaar door de witte phosphor laag aan de binnekant van het glazebuisje. Hierdoor kan je de kleur beinvloeden. Zoals met vuurwerk, element=kleur
TL heb je in verschillende soorten en maten zoals ;

T8, T5, PL-L etc
8, 18, 21, 24, 36 watt etc.
en Coolwhite, Warmwhite etc..

Ook heb je verschillende voorschakel apparaten, deze zorgen ervoor dat de lamp een ''boost'' in het begin geeft aan de lamp om zo aan te ''knallen''.
Heb je een mechanische, moet je nog een starter ( een cilinder vormig plasticje met 2 ''stekkertjes'' ) er bij koppelen.
Heb je een elektronische/digitale, dan heeft deze de ''starter'' ingebouwd.

Bij de mechanische zal je altijd een ligt zoomend geluidje horen en bij de digitale niet meer.
Ook trilt een mechanische voorschakel apparaat waardoor de lamp super snel flikkert ( soms zien wij dit, maar vaak is het te snel ) ook bij een digitale heb je hier geen last meer van.

De tempratuur van een voorschakel apparaat kan rond de 80 graden zijn, en die van de buis rond de 50.
Hoe cooler de omgeving, hoe cooler de buis, des te minder lumen/lux de buis kan produceren.
Hitte=Energy, dus licht opbrengst ( Bij spaarlampen en TL ).

De Hoge druk natrium lampen ( engels, HPS, High Pressure Sodium ).

Vaak worden deze lampen als de perfecte kas belichting gezien. Aangezien hun spectrum ''de juiste'' is voor een perfecte assimilatie.
En ja, in praktijk blijkt dat. Alleen is er voor veel planten te veel IR te vinden in het spectrum van de HPS.
Wat is een HPS lamp ?

Deze lamp werkt inprincipe bijna het zelfde als TL ( Met het voorschakel apparaat etc ) alleen zit er op het glas van de HPS lamp geen Phosfor.
Maar in de lamp zit een plactic look buisje, waarin een kleine hoeveelheid natrium zit.
Door de hoge elektronische druk die er in word geperst ''ontsteekt'' het natrium en schiet er een enorme bundel fotonen uit.
Dit geeft bij het opstarten een wit/blauwe kleur.. die langzaam verandert naar oranje ( net als de zon van de Zomer naar Herfst ).

Hier heb je ook veel verschil in kleur, maten etc.

High Pressure Sodium, Metal Halide ( dit is wit/blauw licht voor het oog).
70, 100, 150, 250, 400, 600, 1000 watt

Ook hier heb je het voorschakel idee zoals de TL.
Je hebt een mechanische vsa en een digitale.
Een mechanische word super heet.. Dat is niet grappig meer. En een digitale heb ik zelf nog nooit vast gehouden maar de producenten beweren dat deze veel cooler is.
Ook kan zo'n digitale voor een betere licht opbrengst uit dezelfde lamp zorgen.
Want sommige hebben een boost.

LED verlichting

Voor de meeste is dit een intressante licht bron.
Aangezien het ''redelijk'' nieuw nog is en het nog flink getest wordt.

Alleen mijn visie op led = puur stuur licht voor BIJ een TL of HPS
Bij Rozen heeft led een meer productie van 10 % als het BIJ HPS wordt gehangen.
Dus ook zo'n 10 % meer energy koste aangezien de gemiddelde led systemen zo'n 100 watt zijn.

Nu is er led in, rood, blauw, groen, geel, wit... en zoek je natuurlijk voor jouw gewas de perfecte LED combinatie in kleuren uit.
Hoe kan je selecteren op kleur wat goed is voor de plant ?
Dat is vrijwel onmogelijk, mits je alle combi's hebt uitgeprobeert.
Dat betekend dus bij een 1 jarige teelt, dat je meer als 25 x zou kunnen combineren en dus 25 jaar verder bent om daad werkelijk verschil te hebben gemete.
Tenzij je meer lampen en dus meer planten neer zet die niet in de zelfde ruimte staan.

In iedergeval zijn er veel tests geweest op rood en blauw.
Aangezien rood een sein aan de plant geeft om te assimeleren en blauw een seintje geeft om te groeien.
Dus perfect voor in de groei en bloei zou je zeggen ?

Helaas heeft een producent vaak getest op hooguit 5 gewassen. In Nederland ken ik zelfs maar 3 gewassen die echt worden getest.
En kan de producent geen garantie geven of dit spectrum juist is voor jouw gewas.
Want Rozen, houde enorm veel van rood. Aangezien je het uiterste van ze wilt op het gebied van Assimileren > suikers maken > heftige bloei.
Maar zoals ik al zei is LED alleen nog getest als BIJ/STUUR verlichting.

Wat wel leuk is, zeker voor de binne hobbyist is.. LED heeft vrijwel geen stralings warmte, dus kan je het licht vrijwel op de plant zetten.
Wat is het voordeel hier van en wat is het nadeel ;
Je vergroot het aantal lux ( Lux = Lumen op blad niveau, dus niet wat uit de lamp komt maar wat op het blad valt ) maar vergroot ook de schaduw plekken.
Als je 2 LED lampen zou hebben, zou je een betere verspreiding hebben en dus zou je dit makkelijk kunnen toepassen.
Maar met 1 lamp zou ik hem wat hoger hangen zodat het licht verspreid.

De sulphur plasma lamp.

Het nieuwste ''De zon op aarde'' zoals vele producenten roepen.
Klopt wel, maar resultaat ? Ik wacht nog.

Kwa spectrum en aantal grade in de kern klopt het dat deze lamp ''Zon gelijk'' is.
Maar kwa opbrengst zien we dit nog niet terug.

Wat is een sulphur plasma lamp ?

Het is een vrij simpel principe..
Je hebt een glaze bol, met een buisje..
In de glaze bol zit Zwavel ( sulphur ) en de bol is aan de bovenkant open waar het buisje naar een motortje gaat.
Het motortje zorgt er voor dat het buis+bol gaan draaien, waardoor de zwavel tegen de zijkant van het glaasje geduwd wordt.
Nu jaagt een magnetronnetje zijn elektronen door het roterende buisje heen en komt bij het bolletje terecht waarin de zwavel zit.
En ontsteekt.
Nu duurt het zo'n 2 minuten voor de bol op volledige sterkte en kleur spectrum is.

Dit is een lamp die nu nog 1500 € kost, aangezien deze nog dik in de test fase zit.
Is dus vrijwel niet leuk en niet te doen.

Ook ben ik van mening dat de refelector ( die bovendien zo groot is als een ufo ) te veel licht wegneemt omdeze lamp ook daadwerkelijk in de kas te gebruiken.
Aangezien wij in de kas ''BIJ verlichten''.

Ik ga dit onderwerp nog aandikken met nog veel meer informatie wat meer vertelt over kleure spectrum van bijv. Cool white of Warm white. En nog vele andere info.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben bij een keuze maken van een lamp als jullie er 1 zouden willen gebruiken.

Grtz,Cootje 8)

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

Citaat
Geplaatst : 2 augustus 2010 12:15
pokon
(@pokon)
Active Member

mooie gedaan

respect

groetjes pokon

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 december 2010 18:51
Asproo
(@asproo)
Active Member

Na zo ongeloofelijk veel verslagen te hebben gelezen hier op het forum vraag ik me nog altijd iets af waar ik niet uit kan komen terwijl het antwoord mij zo simpel lijkt.

Als ik in bepaalde kweek forums de foto's bekijk en ik zie kweek tenten of kweek kasten dan hangen daar altijd de (spaar)lampen zo mooi.
Maar waar kan je een snoer en dat ding(fitting?) waar de lamp in moet kopen en of weg halen?

En ik had al eerder gelezen en gehoord dat je bij een spaarlmap een kleurcode 827 moet gebruiken maar is dat dan die tornado?
en natuurlijk, waar kan je die weg halen?

x

ReageerCitaat
Geplaatst : 5 januari 2011 21:01
brainzzzz
(@brainzzzz)
Famed Member Admin

Asproo,

Datgeen waar je spaarlampen in kan bevestigen noemt men een verhuis fitting.
Deze zijn te koop bij de gamma en praxis.

De kleurcode 827 is verkrijgbaar in diverse modellen.
Maar hoeft niet persee een tornado model te zijn.
Ook die koop je gewoon in een bouwmarkt.

Wel op letten op de fitting grote.
Met de grote fitting kan je lampen plaatsen met meer watt.
Hoe meer watt hoe blijer je plant, hoe groter de oogst.

Twijfel is de bron van kennis

ReageerCitaat
Geplaatst : 5 januari 2011 21:08
Asproo
(@asproo)
Active Member

brainzzz!

thanks voor de info, ik schaam me wel een beetje dat ik niet wist dat het een verhuis fitting heet maar goed, nu weet ik dat wel natuurlijk :mrgreen:

ik zal wel even aan de vriendelijke gamma of praxis medewerker vragen naar een spaarlamp kleurcode 827 en een grote verhuis fitting want ik wil natuurlijk heel erg blije plantjes!

Bedankt voor de info, weer een held meer in nederland :mrgreen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 januari 2011 16:17
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Asproo,1 ding moet je goed onthouden en dat is : domme vragen bestaan niet !
Vragen staat vrij :wink:

Heb zelf ook een armatuur aangeschaft bij de Gamma destijds.
Ruime keuze in lengtes en als je er eentje ziet die je kwijt kunt in je ruimte dan loop je iets naar rechts of bij jou naar rechts hahaha en daar vind je dan de TL-buizen.
Staan op kleur en maat (van het armatuur) gerangschikt.

Lukt vast en zeker :D

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 januari 2011 17:02
hapslikweg
(@hapslikweg)
Noble Member

beter een minuut dom lijken, door iets te moeten vragen wat je niet weet ... Dan je hele leven dom blijven door het juist niet te vragen en er dus ook nooit achter komen wat nou het goede antwoord was ;)

Er is gewoon heel veel, zo niet bijna alles, te vinden via de zoekfunctie van forums, majah als je het dan toch nog steeds niet kan vinden, POST TOPIC ;) Dat knopje zit er niet voor niets ;) en wij en de andere leden willen ook wel graag eens wat typen natuurlijk :)

liever een keer teveel gevraagd voor de zekerheid, dan dat je een zooi ellende op je dak krijgt, omdat je iets niet direct kon vinden ( of wilde vinden, al mag je wel een beetje moeite verwachten van iemand die écht iets zoekt.) en daardoor de mist ingaat met je kweek....

suc6!

trouwens ... vergeet niet dat de gamma ook huismerken heeft, misschien niet zo goed als bv een Phillipslamp (bv de tornado) en/of armatuur voor tl buizen. Maar als iets de helft scheelt is het soms handiger om iets meer van het 'goedkope' merk te kopen en daar dan meer en vaker iets van te nemen, dan dat je de hoofdprijs betaald met bekende merken en dat je dus minder kan aanschaffen door de prijs ...

De enige manier om daar achter te komen is waarschijnlijk hier uitzoeken wat je nodig hebt en daarna kijken bij bouwmarkten, tuincentra en/of growshops hoe je dat zo goedkoop mogelijk kunt aanschaffen ... het leven is al duur genoeg tenslotte :) Soms kun je enorm veel besparen door gericht naar koopjes te zoeken ....

En eigen ervaring laat ook zien dat medewerkers bij de Gamma vaak gewoon simpele zielen zijn, die er alleen maar werken, omdat ze nergens anders konden werken. Die zullen dus geen flikker weten over wat ze verkopen en waarvoor het verkocht wordt .... Direct naar een hoger geplaatst, of ouder persoon gaan, als je die kunt vinden, scheelt heel veel in de bruikbaarheid van de adviezen die je krijgt bij de Gamma en bij andere bouwmarkten.

Direct ook even een vraag aan mijn mede opsen en de owners en sponsors, ik had het moeten weten eigenlijk, kweetet :oops: majah domme vragen bestaan niet ;) ... krijgen wij als lid van wiet-zaden ook korting bij onze sponsor Dutch Headshop als we daar inloggen via dit forum? Of bijvoorbeeld doordat we een code kunnen invullen op hun site, zodat we herkend worden alszijnde LID-van-wiet-zaden, dat korting krijgt?
Dan is het misschien handig om dingen via de site te kopen natuurlijk :)

Ook al is het weinig, alle beetjes helpen :)

suc6 en vooral HAVE FUN .. het blijft een leuke hobby tenslotte 8)

:mrgreen:

If people are good only because they fear punishment and hope for reward,
then we are a sorry lot indeed.
Albert Einstein

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 januari 2011 18:58
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Oei Hapslikweg...ik denk dat dit niet is toegestaan om code's of kortingscouponnen op een forum aan te bieden welke gerelateerd is aan een winkel cq. internet winkel.

In normaal NL denk ik niet dat 't mag :(

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 januari 2011 19:56
brainzzzz
(@brainzzzz)
Famed Member Admin

Waarom dan niet cootje ?

We krijgen toch ook folders in de bus met kortingsbonnen ?
Of zegeltjes bij een supermarkt.
Of mailtjes van bol.com met een aanbieding.
Of een aanbieding op het werk van de personeels vereniging.
Of met korting via spaarpunten bij een bank.

Leek me wel een tof idee om voor de leden standaard korting te regelen.

Twijfel is de bron van kennis

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 januari 2011 21:05
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Oké,oké...jullie winnen.
Maar kijk het aub effe na,er gelden toch al van die vreemde regels hier.

Wat mij betreft lijkt het me een tof idee,ik wil zeker geen spelbreker zijn.
Het laatste woord is aan de beheerder :wink:

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 januari 2011 23:05
Asproo
(@asproo)
Active Member

OEEEE KORTING :mrgreen:

Ik hoef het woord alleen maar de lezen en mijn hartslag springt al op 160!

ik had trouwens nog een vraag na diep na denken, ik dacht het is wel handig die spaarlampen enzo, maar ik wil er natuurlijk niet iedere keer uit om het licht aan en uit te doen, of als ik even een paar dagen weg ben ofzo.
En nou heb ik al veel gelezen, gezien en gehoord over een timer.
Kan je deze ook gewoon bij de gamma of praxis halen?

Lijkt me trouwens wel een grappig senario :')

Hallo, heeft u misschien 3 spaarlampen kleurcode 827 voor me? en dan ook gelijk 3 verhuis fittingen waar die zelfde spaarlampen inpassen en voor ik het vergeet, heeft u misschien ook een timer daar bij waar ik het aantal licht uren mee kan in stellen?
Vriendelijk dank. :mrgreen:

Trouwens, het lijkt me inderdaad best wel een goed idee om meerdere goedkopere spaarlampen te kopen dan minder maar toch duurdere spaarlampen, dan krijgen de schatjes toch meer licht lijkt me?

Tsja, het zal nog wel even wachten worden ben ik bang, ik moet eerst maar eens een huisje toegewezen krijgen. maar als dat huisje er is, dan zal ik jullie verzekeren dat er direct een leuk verslag er bij komt!

ReageerCitaat
Geplaatst : 7 januari 2011 15:53
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

:lol:

Ja, ik denk dat als je met die vragen bij de Gamma komt dat die 1+1=3 uitrekent en precies weet wat je van plan(t) bent hahahaha

Met korting een timer bij de growshop bestellen :mrgreen:
Kickuh :mrgreen:

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 7 januari 2011 16:45
qwerty2010
(@qwerty2010)
Eminent Member

even een vraagje:

kan je niet gewoon een uv lichtje bij je wietplant hangen?
een uv lichtje heeft toch het zelfde nut?
het is het zelfde als de zon denk ik.... maar dan zonder verbetering?

ik weet niet hoor het is maar een vraagje aan iedereen....

mvg. qwerty

ReageerCitaat
Geplaatst : 7 januari 2011 23:46
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

@ Qwerty, wist je dat de zon die je bedoelt uit meerdere spectra bestaat dan alleen UV licht ?
En de bijbehorende golflengte's aangeduidt met nanometers ?

Probeer Wikipedia eens,scheelt heel veel ingewikkelde antwoorden en bijbehorende vragen.
Google en andere zoekmachine's zijn zéér geduldig en vooral zéér leerzaam !

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 8 januari 2011 00:48
qwerty2010
(@qwerty2010)
Eminent Member

jah ik weet wat je bedoelt ultra violet en zo dat soort dingen. maar als je alleen een uv lichtje er in hankt dan lukt het toch opok wel :?: .

ik zal is even 1kopen en proberen ofniet?

qwerty

ReageerCitaat
Geplaatst : 8 januari 2011 14:04
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Ik ken een vrij recent verhaal over iemand die met UV lampen in een zonnebank heeft gestopt.
Resultaat was om te janken...
Groeien ging prima maar bleef daarna hopeloos achter omdat ze niet de juiste spectra aan licht/kleur ontving van de lampen :(

Probeer het gerust maar behoed je voor op een enorme teleurstelling !
Wil je goed licht dan neem je een HPS-lamp of een inductie lamp.
Hiermee worden totnutoe de beste resultaten mee behaald.

Alles wat minder is heeft invloed aan de hoeveelheid wiet die je plant geeft.
Licht is immers gewicht.

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 8 januari 2011 17:03
kevin2210
(@kevin2210)
Active Member

kan je ook gewoon een bouwlamp er boven hangen? :D

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 februari 2011 19:15
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Nee !

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 februari 2011 23:39
mitc
 mitc
(@mitc)
Estimable Member

een bouw lamp lijkt me nogal onveilig.
heb je enig idee hoe warm zoo ding word als je dat er boven gaat hangen,is de kans dat er brand onstaat nogal groot.
komen bovendien ook niet veel lumen van zo'n lamp af.

greetz mitc

Take a cigarette and die or take a joint and fly

ReageerCitaat
Geplaatst : 23 februari 2011 01:20
Pagina 1 / 8
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub