Forum

[Belangrijk] Veel gestelde vragen - FAQ topic  

Pagina 1 / 2
  RSS
brainzzzz
(@brainzzzz)
Famed Member Admin

De onderstaand vragen en antwoorden zijn gemaakt in samenwerking met alle moderators. ( Cootje, Hapslikweg en Marco-ganja )
De lijst met vragen zal zo af en toe worden bijgewerkt.

FAQ Wiet-zaden.nl
[goto=vraag1]1. Hoe laat ik mijn wietzaadje ontkiemen?[/goto]
[goto=vraag2]2. Hoeveel water moet ik mijn planten geven ?[/goto]
[goto=vraag3]3. Hoe ik herken ik een vrouwelijke en mannelijke wietplant ?[/goto]
[goto=vraag4]4. Hoe laat ik mijn planten bloeien ?[/goto]
[goto=vraag5]5. Wanneer kan ik oogsten ?[/goto]
[goto=vraag6]6. Wat is een Grow tent? of Hoe werkt een Grow tent?[/goto]
[goto=vraag7]7. Moet ik mijn plant voeding geven?[/goto]
[goto=vraag8]8. Wat betekent autoflower?[/goto]
[goto=vraag9]9. Bestaan er verschillende soorten wietplanten ?[/goto]
[goto=vraag10]10. Welke soorten zijn geschikt om buiten te kweken ?[/goto]
[goto=vraag11]11. Kan ik wiet kweken onder gloeilampen[/goto]
[goto=vraag12]12. Kan ik wietkweken onder spaarlampen?[/goto]
[goto=vraag13]13. Kan ik wietkweken onder TL lampen?[/goto]
[goto=vraag14]14. Wat is een HPS lamp?[/goto]
[goto=vraag15]15. Hoe hoog moet ik mijn lamp boven de planten hangen ?[/goto]
[goto=vraag16]16. Heb ik een afzuiger nodig?[/goto]
[goto=vraag17]17. Heb ik een koolstoffilter nodig?[/goto]
[goto=vraag18]18. Wat is kweken in SOG ?[/goto]
[goto=vraag19]19. Wat is kweken in SCROG ?[/goto]
[goto=vraag20]20. Zijn stekken legaal/ verboden?[/goto]
[goto=vraag21]21. Hoeveel wietplanten mag ik kweken in Nederland?[/goto]
[goto=vraag22]22. Hoeveel wietplanten mag ik kweken in Belgie?[/goto]
[goto=vraag23]23. Is wiet kweken legaal / verboden?[/goto]
[goto=vraag24]24. Wat heb ik nodig om binnen wiet te kweken?[/goto]
[goto=vraag25]25. Hoe moet ik buiten wiet kweken?[/goto]
[goto=vraag26]26. Wanneer kan ik beginnen met buiten wiet kweken[/goto]
[goto=vraag27]27. Hoe laat ik mijn geoogste wiet drogen?[/goto]
[goto=vraag28]28. Hoe lang moet ik mijn geoogste wiet laten drogen?[/goto]
[goto=vraag29]29. Wat is voorgroeien?[/goto]
[goto=vraag30]30. Zijn alle soorten aarde geschikt? / Welke aarde is geschikt?[/goto]
[goto=vraag31]31. Kan je wiet kweken met hydrocultuur?[/goto]
[goto=vraag32]32. Hoe groot moeten mijn potten zijn?[/goto]
[goto=vraag33]33. Zet ik mijn planten buiten in de volle grond of in potten?[/goto]
[goto=vraag34]34. Wat is curen?[/goto]
[goto=vraag35]35. Wat is watercuren?[/goto]
[goto=vraag36]36. Wat is fimmen?[/goto]
[goto=vraag37]37. Kan je wiet kweken onder LED licht?[/goto]
[goto=vraag38]38. Help!!! mijn bladeren worden geel/gaan dood. Wat moet ik doen?[/goto]
[goto=vraag39]39. Waarom gebruiken we verschillende lichtkleuren voor de groei en bloei periode?[/goto]
[goto=vraag40]40. Wat is reveggen?[/goto]
[goto=vraag41]41. Wat is de Luchtvochtigheidsgraad (LV) gedurende de kweek?[/goto]
[goto=vraag42]42. Waarom gebruik je beter geen aluminium folie tbv reflectie in je kweek ruimte ?[/goto]

[anchor]vraag1[/anchor]1. Hoe laat ik mijn wietzaadje ontkiemen?
Je kunt een wietzaadje op verschillende manier ontkiemen. De meest toegepaste ontkiem methode is een zaadje tussen keukenpapier te leggen die lekker nat is. Vervolgens zet je de zaden op een donkere plaats met een temperatuur van rond de 24 graden weg. Je kunt de zaden ook natuurlijk direct in de grond zaaien of direct in een sproutpad. Ook kan je zaden Ontkiemen in een glas water. En iedere dag even kijken hoe het ervoor staat en zonodig water bij geven,niet zeiknat maar gewoon nat. Voor meer informatie zie het ontkiem topic.

[anchor]vraag2[/anchor]2. Hoeveel water moet ik mijn planten geven ?
Een wietplant behoeft niet veel water. Voelen aan de aarde om zo te bepalen of deze vochtig kan maar is helaas niet goed genoeg. Overbewatering loert gedurende de gehele kweek om een hoekje. Gelukkig heeft men een aarde hygrometer gemaakt die je precies vertelt hoe het met de vochtigheid is gesteld. Voor meer informatie zie ook de pagina over water.

[anchor]vraag3[/anchor]3. Hoe ik herken ik een vrouwelijke en mannelijke wietplant ?
Het verschil tussen een mannelijke-en vrouwelijke wietplant zie je niet direct. Dat verschil openbaart zich pas als de bloei periode aan is gebroken. (4)
Een vrouwelijke plant,een female dus,krijgt bloeihaartjes en de mannelijke,een male,krijgt balletjes. Als je 'regular' zaad koopt dan kan het voorkomen dat er een mannetje (male) tussenzit. Voor meer informatie zie het mannetje vrouwtje topic.

[anchor]vraag4[/anchor]4. Hoe laat ik mijn planten bloeien ?
Een wietplant gaat bloeien wanneer de klok op 12/12 wordt gezet. Met 12/12 bedoelen we 12 uren licht aan en 12 uren volledige duisternis. Zie ook de groeifase en de bloeifase.

[anchor]vraag5[/anchor]5. Wanneer kan ik oogsten ?
De Indica wietplanten moeten gedurende 9 weken bloeien en de Sativa zelfs wel 11 tot 12 weken bloeien. Het komt voor dat de ene plant langen 'moet' dan de andere. Met behulp van een vergrootglas/microscoop die minimaal 30 X vergroot kun je bij de bud's de trichomen zien. Aan de hand daarvan kun je het juiste moment bepalen. Zie ook ook hier informatie over wanneer te oogsten.

[anchor]vraag6[/anchor]6. Wat is een Grow tent? of Hoe werkt een Grow tent?
Een grow tent is dus een tent maar geen gewone natuurlijk. Deze zijn te koop in een heleboel maten. De hele binnenkant is voorzien van een goede reflecterende coating en bovenin heb je de mogelijkheid om een filter en de lamp op te hangen en vaak is de bodem waterdicht. Aan de zijkan zitten openingen met klittenband waar je slangen of stroomdraden doorheen kan voeren. Door het klittenband sluit je ze af. Met en tent ben je in 1 X klaar en hoef je geen ingewikkelde kweekruimte's te bouwen. Het geheel sluit je af d.m.v een stevige rits en dan is de tent prima afgesloten. Het grote voordeel van een tent is toch wel dat ze zich binnen een half uurtje inelkaar laat zetten zijn en weer snel gedemonteerd kunnen worden.

[anchor]vraag7[/anchor]7. Moet ik mijn plant voeding geven?
Nee,dat hoeft niet maar het is wel aan te raden voor de ontwikkeling van de plant. Hiervoor is speciale wietplant voeding te koop, de Grow voeding voor de groeiperiode en Bloom in de bloeiperiode. Ook kun je een zg. bloeibooster toevoegen in de laatste weken voor de extra aanzet van de bud's. Gebruik nooit 'normale' (kamer)plant voeding of Pokon ! Lees hier mee over voeding geven.

[anchor]vraag8[/anchor]8. Wat betekent autoflower?
Dat betekent dat deze planten automatisch gaan bloeien. Het verdient de aanbeveling dat autoflowers gedurende de gehele kweek op 18/6 staan. Testjes hebben uitgewezen dat er méér wiet vanaf komt. Immers bij een autoflower hoef je de klok niet te verzetten naar 12/12 zoals een 'normale' wietplant dit wél vereist. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de plant, als je de éérste bloeiharen kunt zien,de klok wél op 12/12 te zetten. lees hier meer over autoflower.

[anchor]vraag9[/anchor]9. Bestaan er verschillende soorten wietplanten?
In de vrije natuur kwamen oorspronkelijk 3 type wietplanten voor, Cannabis sativa, Cannabis indica en Canabis ruderalis. De sativa soorten hebben smalle bladeren en groeien uit tot planten van ruim 3 meter. Indica soorten hebben brede bladeren en blijven kleiner. Ruderalis soorten komen voor in moeilijke klimaten en produceren minder THC en zijn vaak zelfbloeiend. Er bestaan tegenwoordig door menselijk ingrijpen meer dan 100 verschillende wiet rassen wat vaak hybridens (kruisingen) zijn tussen de 3 eerder genoemde soorten.

[anchor]vraag10[/anchor]10. Welke soorten zijn geschikt om buiten te kweken ?
In Nederland worden de weersomstandigheden voor wietplanten vanaf eind september tamelijk ongunstig, met regen en koude. Kies dus een wietsoort die eind september of begin oktober klaar is met bloeien of goed bestand is tegen vocht en koude, vaak aangeduid als winterhard. De Dutch-Headshop verkoopt vele zaden van wietplanten die geschikt zijn om buiten te kweken. Bekende buiten soorten zijn; Hollands hoop, The church, White widow en Big bang. Autoflower soorten zijn ook populaire buitenplanten vanwege hun korte bloeitijd.

[anchor]vraag11[/anchor]11. Kan ik wiet kweken onder gloeilampen?
Gloeilampen geven relatief weinig licht voor de hoeveelheid stroom die ze gebruiken en gloeilampen worden erg warm. Dit maakt ze ongeschikt voor de wietteelt. TL lamp, HPS lampen en LED lampen zijn wel geschikt voor binnenkweken mits de juiste kleur licht.

[anchor]vraag12[/anchor]12. Kan ik wietkweken onder spaarlampen?
Een spaarlamp is net als de TL buis een fluorescentie lamp, en is geschikt om binnenshuis wiet mee te kweken. Je kan dan het beste kiezen voor een spaarlamp van 20 of 23 Watt in de kleur Warmwit. Nog beter is het om de kleuren te combineren, zoals wam wit met koelwit of warmwit met daglicht. (Groeien onder koelwit/daglicht en bloeien onder warmwit). Gebruik 1 tot 2 spaarlampen per plant. Een veel gebruikte spaarlamp is de Philips Tornado 23Watt kleur 827 (Warm Wit), deze lamp heeft een grote fitting en kost € 7 in de bouwmarkt.

[anchor]vraag13[/anchor]13. Kan ik wietkweken onder TL lampen?
TL buizen zijn verkrijgbaar in vele licht kleuren. Een combinatie van warmwit met daglicht lampen, of wamwit met koelwit lampen is geschikt om de wietplant te laten groeien en bloeien. Het licht van een TL buis reikt echter niet erg ver, op een afstand van 40 tot 50cm is de licht intensiteit al sterk afgenomen. De afstand van de TL buizen tot de plant moet dus klein gehouden worden. Het gebruik van meedere lampen is aan te bevelen.
TL buizen worden vaak gebruikt om wiet zaailingen en kleine wiet plantjes te laten voorgroeien.

[anchor]vraag14[/anchor]14. Wat is een HPS lamp?
HPS lamp worden vooral gebruikt in de professionele tuinbouw voor de kweek van tomaten en paprika s, maar zijn ook (zeer) geschikt voor de kweek van wietplanten.
Deze lampen hebben een zeer hoog rendement van 120 tot 140 lumen per watt. Ze geven dus heel veel licht voor de hoeveelheid stroom die ze gebruiken. Een TL buis of spaarlamp geeft bijvoorbeeld 75 lumen per watt. Een HPS lamp is dus bijna 2x zo efficiënt als een TL buis of spaarlamp, en 10x zo efficiënt als een gloeilamp. Een HPS lamp heeft een aparte voorschakel unit nodig. HPS lampen worden meestal gebruikt in een 400 of 600Watt uitvoering, maar worden ook verkocht in een 70, 100, 150, 250 en 1000 watt uitvoering.

[anchor]vraag15[/anchor]15. Hoe hoog moet ik mijn lamp boven de planten hangen ?
Vooral HPS/ HPI lampen worden erg warm. Hang een 250Watt HPS lamp minstens 30cm van je plant, een 400 HPS lamp op 40 cm en een 600Watt HPS lamp op 50cm. De afstand van TL buizen tot de plant is 3cm en van Spaarlampen 10 cm.

[anchor]vraag16[/anchor]16. Heb ik een afzuiger nodig?
Wietplanten hebben voor de groei en bloei en voor een gezonde ontwikkeling van de plant verse frisse lucht nodig. Een afzuigsysteem met afvoer van gebruikte lucht en toevoer van verse lucht is bij de kweek binnenshuis dus gewenst. Het afzuigsysteem zorgt ook voor de afvoer van wietstank en het op temperatuur houden van de kweekruimte door het afvoeren van (te) warme lucht ontstaan door de kweeklamp(en).

[anchor]vraag17[/anchor]17. Heb ik een koolstoffilter nodig?
Wietplanten verspreiden een sterke geur, met name als de planten in bloei staan, maar ook in de periode daarvoor. Als je binnenshuis planten kweekt is deze geur hinderlijk en kan overlast en problemen veroorzaken. Bij de binnenkweek van wietplanten kan je de eerste weken zonder, maar je hebt uiteindelijk een koolfilter nodig die nare wiet geurtjes absorbeert.

[anchor]vraag18[/anchor]18. Wat is kweken in SOG ?
SOG staat voor Sea of Green. De wietplanten worden zeer dicht tegen elkaar aan geplaatst, bijvoorbeeld 16 of 25 planten per m2. Met name in de illegale commerciële grootschalige kweek wordt deze methode toegepast.

[anchor]vraag19[/anchor]19. Wat is kweken in SCROG ?
SCROG staat voor SCRreen of Green. De takken van de wietplant worden op een horizontaal net geplaatst of een stuk gaas opgebonden, dit om de plant laag te houden, of om de opbrengst te verhogen, of om de kweek onder TL lampen te optimaliseren. zie hier een voorbeeld van een SCROG kweek.

[anchor]vraag20[/anchor]20. Zijn stekken legaal/ verboden?
Het in bezit hebben van 5 of minder planten per huishouden wordt door justitie gedoogd, en slechts bij grote uitzondering vervolgd, bijvoorbeeld als de planten overlast geven (stank). Hierbij wordt niet gekeken naar de grote van de plant, je mag dus 5 wietstekjes hebben. De handel of ruil van wietstekken is streng verboden.

[anchor]vraag21[/anchor]21. Hoeveel wietplanten mag ik kweken in Nederland?
Het in bezit hebben van 5 of minder planten per huishouden wordt door justitie gedoogd, en slechts bij grote uitzondering vervolgd, bijvoorbeeld als de planten overlast geven (stank). In het algemeen kan men stellen dat Justitie de kleine hobbykweker met weinig plantjes voor eigen gebruik met rust laat.

[anchor]vraag22[/anchor]22. Hoeveel wietplanten mag ik kweken in Belgie?
De kweek van één vrouwelijke cannabisplant voor eigen gebruik wordt in Belgie door Justitie gedoogd, mits er geen bezwarende omstandigheden zijn. (zoals overlast).

[anchor]vraag23[/anchor]23. Is wiet kweken legaal / verboden?
Het kweken van wiet is op enkele uitzonderlijke na niet toegestaan in Nederland. Echter, het in bezit hebben van 5 of minder planten per huishouden wordt door justitie gedoogd, en slechts bij hoge uitzondering vervolgd, bijvoorbeeld als de planten overlast geven (stank). In het algemeen kan men stellen dat Justitie de kleine hobbykweker met weinig plantjes voor eigen gebruik met rust laat.

[anchor]vraag24[/anchor]24. Wat heb ik nodig om binnen wiet te kweken?
Een lamp, een ventilator en een ruimte waar je verse lucht in kunt krijgen om te kweken. Dat is de absolute basis. Het is aan te bevelen om ook voor een goede afzuiginstallatie en een koolstoffilter tegen de geur te zorgen. Of voor een kachel als de ruimte te koud is.

[anchor]vraag25[/anchor]25. Hoe moet ik buiten wiet kweken?
In potten of in de vollegrond, op een plek met veel en lang zon. En vooral door veel hierrrrr goed te lezen.

[anchor]vraag26[/anchor]26. Wanneer kan ik beginnen met buiten wiet kweken
Vanaf eind mei (ijsheiligen) kun je redelijkerwijs verwachten dat er geen nachtvorst meer is. Daar kunnen jonge wietplantjes absoluut niet tegen. Durf je risico's te nemen kun je eerder je plantjes buiten zetten, maar voor begin mei heeft het absoluut geen zin i.v.m. de weinige en krachteloze zonuren. Je kunt natuurlijk wel je plantjes ongeveer vanaf half april binnen voorgroeien zodat je ze eind mei buiten kunt zetten.

[anchor]vraag27[/anchor]27. Hoe laat ik mijn geoogste wiet drogen?
wiet kun je het beste drogen in een donkere goed geventileerde ruimte tussen de 18 en 22 graden celcius met een luchtvochtigheid onder de 50%. Zonlicht en extreme hitte breken THC af. Ovens, magnetrons, verwarmingen en dergelijke zijn dus eigenlijk not done :)

[anchor]vraag28[/anchor]28. Hoe lang moet ik mijn geoogste wiet laten drogen?
Onder hierboven genoemde omstandigheden is wiet in 2 á 3 weken goed gedroogd. Als wiet droog genoeg is, kun je de tak van de top breken zonder dat ze doorbuigt. Die knakt dan echt. Er zijn ook alternatieve manieren van drogen om de smaak van wiet te verbeteren. dit noemen we Curen ( zie 34 )

[anchor]vraag29[/anchor]29. Wat is voorgroeien?
De fase die direct na het ontkiemen van je zaailing komt. Het plantje bestaat alleen nog uit een sprietje met lobblaadjes en heeft eigenlijk nog niet de lichtkracht nodig, die het later in de groei wel krijgt. Voorgroeien gebeurt vaak onder zwakker licht als tl of spaarlamp en duurt net zo lang tot de plantjes groot genoeg zijn om verder te groeien onder een sterke lamp of in direct zonlicht. Ook kunnen ze hierna direct in de bloei worden gezet, uiteraard blijven ze dan wel kleiner dan als ze een groeiperiode gehad zouden hebben.

[anchor]vraag30[/anchor]30. Zijn alle soorten aarde geschikt? / Welke aarde is geschikt?
Cannabis is onkruid en zal dus bijna overal wel op groeien. Maar uiteraard heeft zij ook voorkeuren, die als ze ingewilligd worden voor een (veel) grotere opbrengst kunnen zorgen. Aangeraden wordt dus om goede evt. voorbemeste aarde te gebruiken die speciaal voor de hennepteelt gemaakt is. Hier zijn vele merken in natuurlijk. Een growshop zal verschillende merken verkopen vaak. Plagron is zo'n merk en eentje die erg goed bekend staat.

[anchor]vraag31[/anchor]31. Kan je wiet kweken met hydrocultuur?
Ja dat kan. Dit kan op zoveel manieren dat het zinloos is om hier neer te zetten.

[anchor]vraag32[/anchor]32. Hoe groot moeten mijn potten zijn?
Zo groot als jij je planten wilt hebben en hoe groot je ruimte is, zijn hierbij de bepalende factoren. wil je onder 1m2 5 planten, dan zul je een stuk grotere potten(20l+) moeten gebruiken dan als je onder die ene meter 16 planten wilt. Qua opbrengst scheelt het vaak niet veel, qua groeiperiode wel. Je kunt zo'n negen 11liter potten kwijt op een meter of zestien 6 liter potjes. Het ligt eraan of je van plan bent om wel of niet lang voor te groeien en welke soortjes je hebt.

[anchor]vraag33[/anchor]33. Zet ik mijn planten buiten in de volle grond of in potten?
In de volle grond kunnen je planten veel groter worden, echter ben je dan wel afhankelijk van een goede nazomer. Pas in de nazomer gaan de planten bloeien, als die regenachtig en koud is, heb je dus een mislukte oogst. Planten in potten blijven kleiner, maar die kun je dus wel veel meer bijsturen door ze bijvoorbeeld te verduisteren. Een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.

[anchor]vraag34[/anchor]34. Wat is curen?
Curen is een proces dat wordt gebruikt om de smaak en werking van cannabis te verrijken. Hierdoor worden meer ongewenste stoffen afgebroken dan door de wiet gewoon te laten drogen. Na het knippen & drogen van je wiet, kun je gaan curen. Dit wordt vooral gedaan in glazen potten, zgn weckpotten Plastic kan reageren met de stoffen in je wiet en dus je droogproces verpesten. glas doet dat niet. Curen begin je als de wiet nog niet geheel droog is, maar belangrijk is ook dat je het niet geheel laat uitdrogen. Er is ook zoiets als watercuren(35)

[anchor]vraag35[/anchor]35. wat is watercuren?
Het heeft hetzelfde doel als gewoon curen, namelijk smaak en werking verbeteren. Maar het werkt natuurlijk wel iets anders. Je stopt hierbij je geknipte en ongedroogde toppen in een waterbak die je op een donkere plek zet. Het water ververs je elke dag. Na een week haal je de wiet uit het water en laat je het zo snel mogelijk drogen.

[anchor]vraag36[/anchor]36. Wat is fimmen?
Fimmen is het toppen op aftoppen van de plant. Daarbij wordt de bovenste groeischeut van de plant (waar de grootste top zal groeien) afgeknipt of weggesneden waardoor er 2 of 4 nieuwe groeischeuten ontstaan. Wietplanten worden gefimd om ze extra laag te houden, bijvoorbeeld bij het SCROG kweken of het kweken onder TL licht waarbij een efficiënte lichtverdeling nodig is.

[anchor]vraag37[/anchor] 37. Kan je wiet kweken onder LED licht?
Toen de 1e LED Grow lampen op de markt kwamen bleken deze niet goed te voldoen, vooral de bloei gaf problemen. Maar de LED lampen zijn inmiddels enorm verbeterd waardoor er tegenwoordig spectaculaire opbrengsten mee gehaald worden. Dit komt door de specifieke afstemming van de licht golflengte op de wietplant. De nieuwste generatie LED lampen van 90 of 150 Watt zijn net zo effecient als een 250 of 400Watt HPS lamp.

[anchor]vraag38[/anchor]38. Help mijn bladeren worden geel/gaan dood. Wat moet ik doen?
Als eerste kun je nagaan of je niet veel te weinig of juist veel te veel water hebt gegeven over langere perioden. Hetzelfde geldt voor voeding. lees dit topic anders eens.

[anchor]vraag39[/anchor]39. Waarom gebruiken we verschillende lichtkleuren voor de groei en bloei periode?
In de herfst heeft de zon een andere invalshoek in de atmosfeer dan in de lente. Door de verschillen in deze instralingshoek, is het zonlicht dat de aarde bereikt in de herfst roder, en in de lente blauwer.
De wietplant heeft zich in haar evolutie op deze verschillende lichtkleuren aangepast. Omdat wietplanten van nature in de herfst bloeien, lukt de bloei het beste in wat roder licht. En de groei (van nature in de lente) verloopt dus het beste in witter (blauwer) licht

[anchor]vraag40[/anchor]40. Wat is reveggen?
Een reeds afgebloeide en geoogste plant weer in de groei zetten. Dit kan alleen met planten die absoluut geen zaad gevormd hebben. Je laat na het oogsten enkele takjes zitten. uit de oude groeipunten (in de oksels) komen dan nieuw gevormde scheuten.
Verplant de stam in nieuwe grond en snoei tegelijkertijd ook
een deel van de wortel weg. Gedurende de winter wordt de plant
overgehouden op een lichte, koele, maar vorstvrije plaats.

[anchor]vraag41[/anchor]41. Wat is de Luchtvochtigheidsgraad (LV) gedurende de kweek?
Week 1:lv : 70% (liefst hoger)
Week 2:lv : 60%
Week 3:lv : 55%
Week 4:lv : 50%
Week 5:lv : 45%
Week 6:lv : 45%
Week 7:lv : 45%
Week 8:lv : 40%
Week 9:lv : 40%

[anchor]vraag42[/anchor]42. Waarom gebruik je beter geen aluminium folie tbv reflectie in je kweek ruimte ?
Aluminiumfolie veroorzaakt puntverbranding, de zgn hotspots.
Als je reflectie materiaal wilt gebruiken neem je beter iets als radiator folie, of wit landbouw plastic.

Twijfel is de bron van kennis

Citaat
Geplaatst : 8 maart 2011 21:49
mrmaxi
(@mrmaxi)
Noble Member

heel mooi Brainzzz, denk dat ik weer eens een paar dinges heb bij geleerd :D

2 Spliffs a day keeps the doctor away!

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 maart 2011 00:50
Christ
(@christ)
Active Member

Ik stel mijn vraag maar hier, weet niet waar anders. Maar welke zaadjes ontkiemen nou het meest/beste?
thanks

ReageerCitaat
Geplaatst : 4 april 2011 10:16
brainzzzz
(@brainzzzz)
Famed Member Admin

Zaden die niet oud zijn en die goed droog bewaard zijn, die ontkiemen het beste.
Qua soort maakt het zover ik weet niets uit.

Twijfel is de bron van kennis

ReageerCitaat
Geplaatst : 4 april 2011 10:18
hapslikweg
(@hapslikweg)
Noble Member

mijn ervaring is ook dat de grotere zaden, die een 'tijgerprintje' hebben, het beste en snelste ontkiemen :)
Qua soort heb ik geen idee, heb nog geen soortjes gehad die echt niet wilden ontkiemen gelukkig :D

If people are good only because they fear punishment and hope for reward,
then we are a sorry lot indeed.
Albert Einstein

ReageerCitaat
Geplaatst : 4 april 2011 19:32
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Met alle kweken die we gedaan hebben totnutoe kan ik zeggen dat het merk er niet toe doet :wink:
Eveneens de grootte van de zaden zegt nul komma niks.

De oorzaak ligt elders van het 'niet willen ontkiemen' en Marco is aan het testen en ben erg benieuwd naar zijn uitkomsten :happy:

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 5 april 2011 16:20
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Beste leden, dit is een informatie board !
Eens in de zoveel tijd wordt dit opgeschoond en de berichten gaan ook weg.

Vragen met foto's graag posten waar 't hoort :wink:
Alvast bedankt voor de medewerking :mrgreen:

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 juni 2011 11:54
sonny belg
(@sonny-belg)
Estimable Member

goeiedag,

ik stel men vraag hier even want ik zou echt niet weten waar anders.

ik wil beginnen met wiet kweken en wil dit gaan doen in een kast 2x80x80 beplakt met aluminiumfolie. als lamp heb ik een master son- t 400 w ( heb ook nog 600 w, maar is TE denkek voor de ruimte). nu een van de vragen voor de ventilatie wil ik tijdens de licht uren de deur van de kast beetje open zetten met een ventilator erop en bove in de kast een gat maken voor de doorstroming . is dit voldoende voor ventilatie ?
ben uiteraard ook nog van plan om een grotere kast te maken, maar om de eerste weken mee door te kome zou dit gng moeten zijn.

na het ontkiemen wat heeft het zaadje dan nodig om goed uit te groeien ?
en hoe hoog mag de lamp bove de pot hangen ?

alvast bedankt
groeten van de zuiderburen ;)

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 juli 2012 23:49
One.With.Nature
(@one.with.nature)
Estimable Member
"sonny belg" schreef:

goeiedag,

ik wil beginnen met wiet kweken en wil dit gaan doen in een kast 2x80x80 beplakt met aluminiumfolie. als lamp heb ik een master son- t 400 w ( heb ook nog 600 w, maar is TE denkek voor de ruimte). nu een van de vragen voor de ventilatie wil ik tijdens de licht uren de deur van de kast beetje open zetten met een ventilator erop en bove in de kast een gat maken voor de doorstroming . is dit voldoende voor ventilatie ?
ben uiteraard ook nog van plan om een grotere kast te maken, maar om de eerste weken mee door te kome zou dit gng moeten zijn.

alvast bedankt

voor de ventilatie zal je zowiezo een afzuiging nodig hebben als je lamp opstaat want de temperatuur kan aardig oplopen in een kast.
omdat je als belg mischien ook niet gepakt wilt worden is het ook altijd slim om een koolstoffilter aan te schaffen om de geuren te verwijderen, want geloof me je ruikt het dus echt wel.
een zaadje kan theoretisch gezien uit de aarde zelf voeden maar om het optimaal te maken kan je altijd bloeivoeding kopen groeivoeding eventueel bladvoeding en wortelstimulator.
voor verdere vragen kan je in https://www.wiet-info.nl//viewforum.php?f=6 binnen kweken vraag en antwoord plaatsen

groeten van een medebelg :D

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 juli 2012 01:26
Nathan
(@nathan)
Honorable Member
"sonny belg" schreef:

goeiedag,

alvast bedankt

Eerst en vooral, de kast van 80x80x200 moet volstaan voor de gehele groei en bloei van de plant. Daarenboven is aluminium ook uit den boze, deze kan zogenaamde hotspots veroorzaken, deze verbranden de plant. Je kan beter dat kast bekleden met radiatorfolie. Ook kan ik je een kweektent aanraden als je er wat in wil investeren. Wat betreft de ventilatie is dit al een begin. Als je weer wat geld wil investeren is een koolstoffilter met een ventilator erop aangesloten ook aan te raden. Zoals eerder aangehaald kan in Belgie het niet filteren van de lucht juridische consequenties hebben. Er is immers wel een gedoogbeleid voor de planten, maar zodra enige overlast voor de omwonenden ontstaat, dus ook geuroverlast, kan je hiervoor vervolgd worden.

Na het ontkiemen kan de plant wel even verder zonder voeding, hij kan deze immers halen uit het zaadkapje. Je kan eventueel wel een wortelstimulator gebruiken. Ook de potgrond bevat al wat voeding dus in principe kan de plant wel even verder, bloei voeding is eigenlijk wel een minimumvereiste voor een degelijke opbrengst. Ook hierbij bestaan weer additieven, zoals sugar royal, green sensation, ... Het hangt er allemaal vanaf hoeveel geld je wil investeren. Het staat wel vast dat elke investering zich (uiteindelijk) zeker terug betaalt.

Als je eraan begint raad ik je aan een kweekverslag op te stellen. Op die manier krijg je constant feedback over je vooruitgang.

Ganja babe, bringing sin to my mind!

Kweekverslagen:
-2 x Haze G-13, Utopia Haze, Pineapple Chunk en Skunk NL
-4 x Liberty Haze
-1 x Blueberry autoflower
-2 x Tangerine Dream, Jack Herrer, Sweet Bubble & Master Kush

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 juli 2012 02:45
One.With.Nature
(@one.with.nature)
Estimable Member
"Nathan" schreef:

[quote="sonny belg"]goeiedag,

alvast bedankt

Eerst en vooral, de kast van 80x80x200 moet volstaan voor de gehele groei en bloei van de plant. Daarenboven is aluminium ook uit den boze, deze kan zogenaamde hotspots veroorzaken, deze verbranden de plant. Je kan beter dat kast bekleden met radiatorfolie. Ook kan ik je een kweektent aanraden als je er wat in wil investeren. Wat betreft de ventilatie is dit al een begin. Als je weer wat geld wil investeren is een koolstoffilter met een ventilator erop aangesloten ook aan te raden. Zoals eerder aangehaald kan in Belgie het niet filteren van de lucht juridische consequenties hebben. Er is immers wel een gedoogbeleid voor de planten, maar zodra enige overlast voor de omwonenden ontstaat, dus ook geuroverlast, kan je hiervoor vervolgd worden.

Na het ontkiemen kan de plant wel even verder zonder voeding, hij kan deze immers halen uit het zaadkapje. Je kan eventueel wel een wortelstimulator gebruiken. Ook de potgrond bevat al wat voeding dus in principe kan de plant wel even verder, bloei voeding is eigenlijk wel een minimumvereiste voor een degelijke opbrengst. Ook hierbij bestaan weer additieven, zoals sugar royal, green sensation, ... Het hangt er allemaal vanaf hoeveel geld je wil investeren. Het staat wel vast dat elke investering zich (uiteindelijk) zeker terug betaalt.

Als je eraan begint raad ik je aan een kweekverslag op te stellen. Op die manier krijg je constant feedback over je vooruitgang.

een gedoogbeleid is het niet in belgie, richtlijnen voor de politie 3 gram geen vervolgprocedure en 1 plant ook niet word in alle gevallen wel afgepakt.
alles meer dan dat word juridisch vervolgd

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 juli 2012 06:20
Nathan
(@nathan)
Honorable Member

Komt er wel oP neer dat het gedoogd wordt. Bij erg lage gevallen kan de vervolging wel ingesteld worden, echter er zal worden over gegaan tot een seponering.

Kweekverslagen:
-4 x Liberty Haze

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 juli 2012 09:34
sonny belg
(@sonny-belg)
Estimable Member

ok bedankt , nu weet ik al wat meer :d
ben zoizo nog van plan om te investeren in allerlei voeding , die zijn al besteld. voor een afzuiging moet ik nog even kijken want de kast staat in de slaapkamer, maar die komt ook nog. wat betreft de koolstoffilter ik heb enorm goede buren dus die gaan niet klagen ;)

ok moet ik dan de lamp meteen aanzetten nadat het zaadje geplant is of moet ik eerst wachten op een stekje voor ik alles aanzet ?

alvast bedankt,
voor verdere vragen, stel ik ze wel op forum binnen kweken

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 juli 2012 22:20
Nathan
(@nathan)
Honorable Member

Wanneer het zaadje boven de grond komt, heeft het plantje ook licht nodig. Aanvankelijk leeft hij van de resterende voeding in de zaadlobben. Echter wanneer er geen licht bij staat gaat het plantje strekken, op zoek naar licht!

Misschien een kweekverslag starten? Zo is alle info gebundeld in 1 topic.

Kweekverslagen:
-4 x Liberty Haze

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 juli 2012 22:23
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Zo is het,als je een verslag start (in het juiste topic :wink: ) dan volgt de hulp en/of adviezen vanzelf waar ter wereld je woont :mrgreen:

Deze berichten verdwijnen op den duur met de opschoning zoals in een eerder bericht vermeld staat.
Verslag starten dus :happy:

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 juli 2012 23:01
san72
(@san72)
New Member

Hallo allemaal, min wietplant is vannacht is gedeeltelijk omgeknakt door wind en regen nu is mijn vraag kan ik de takken redden door ze weer vast te binden met ducktape? heeft iemand een tip ze zitten nog een beetje vast aan de plant. HELP!!!

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 augustus 2012 12:33
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Hoi San72,

Welkom op het forum, ook al is de aanleiding dat je je registreert vette pech. :confused:

Het waait hard momenteel en de planten worden top zwaar. Meer kans op omwaaien dus als ze in potten staan.
Kijk sowieso of je de pot kan stutten door er zwaardere dingen tegen aan te zetten. De afgebroken takken probeer je zo goed mogelijk vast te maken. Touw en reepjes verband kan je gebruiken om spalken (satestokjes bv) vast te binden en gebroken takken te steunen aan niet gebroken takken.
Voor de hoofdstam prik je een dunne stok in de aarde in bind haar vast.
Ducktape laat los als het vochtig wordt en kan vlg mij ook schimmel onder de tape veroorzaken.

Als de hoofdsapstroom niet onderbroken is, zullen de meeste takken het wel redden. Op de geknakte plekken komen grote dikke bulten die de tak weer verstevigen. Als je toevallig wortelstimulator hebt kan ze dat nog een keertje meekrijgen in het water, tegen de stress.

Succes. :grow:

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 augustus 2012 13:21
dannyhope
(@dannyhope)
Reputable Member
"san72" schreef:

Hallo allemaal, min wietplant is vannacht is gedeeltelijk omgeknakt door wind en regen nu is mijn vraag kan ik de takken redden door ze weer vast te binden met ducktape? heeft iemand een tip ze zitten nog een beetje vast aan de plant. HELP!!!

Zolang de tak niet helemaal door is valt deze te redde door middel van hem te spalken :wink:
Dit doe je met hout en wat touw geloof ik (dit kan je terug vinden op het forum)
Maar alleen ducktape doe je beter niet denk ik!
Grts Dannyhope

Ik rook me eige wiet voor dat iemand hem ondekt en ziet

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 augustus 2012 13:24
broeikast
(@broeikast)
Noble Member

ductape is het wondermiddel voor alles dus ook voor wietplanten bind het er om heen niet zo strak als een condoom om je..... maar gewoon dat dit houvast geeft voor je tak dus er gewoon rustig omheen wikkelen met wat speling ertussen ik edit als ik een filmpje voor je heb gevonden op youtube.

Dit is hetzelfde als bij jou dit "repareren"ze gewoon met ductape.

4x Tangerine Dream 234W LED (Eerste kweek)
5XWW -START 234W LED- -NU 360W- (tweede kweek)
Denk anders 5x met de rainforest² (DWC) New Gen LED 360W

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 augustus 2012 14:22
Pagina 1 / 2
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub