Forum

[Belangrijk] Overpotten, waarom en waneer.  

RSS
Stekkie
(@stekkie)
Famed Member

Overpotten waarom en waneer.

Hier een korte uitleg over het overpotten van (wiet)planten.
Wel of niet overpotten is een keuze die je maakt aan de hand van je persoonlijke voorkeuren.

Als eerste: waarom zou je kiezen om over te planten?
Een paar belangrijke argumenten om te kiezen voor het voorgroeien in verschillende potmaten zijn:

* Omdat kleine planten uiteraard minder water gebruiken kan je met een kleine pot veel efficienter water geven.
* Bij eventueel strekken van de zaailingen kunnen ze bij verpotten dieper worden weggezet.
* Bij perongeluk overwateren is er met een kleine pot geen gigantische water buffer, dus eerder weer droog.
* Door de beschikbare ruimte of voor de optimale belichting kan worden gekozen voor kleinere potten.
* Door de potmaat mee te laten groeien met de plant krijgt zij bij elke overpotbeurt weer verse aarde en dus voedingsstoffen.

Nadelen van overpotten zijn:

* Risico op wortelbreuk en dus een herstelperiode voor de plant (groeistop).
* Iedere behandeling van de plant levert stress op voor de plant.
* Bij verkeerd handelen zouden er zelfs takken of de gehele stam kunnen beschadigen.
* Autoflowes reageren in mijn opinie slecht op overpotten.
* Het overpotten op zich geeft iedere keer weer de nodige rommel.

De potkeuze is ook erg belangrijk.
Eigelijk zijn er maar 2 geschikte keuzes, 1 de Smartpot of, 2 de Plastic plantenpot of groeicontainer.
Voor de ontkiemfase is er echter ook keuze uit de jiffy (turfpotjes ) en sproutpads.
De laatste 2 kunnen zo worden ingegraven in de grotere pot, er is dan niet echt sprake van overpotten maar oppotten.
Stenen potten (hoewel het voordeel van het gewicht) raad ik altijd af.
Ook in de buitenkweek, simpel om de reden dat steen erg veel zouten en voedingsstoffen kunnen opslaan en ook zo makkelijk weer kunnen afgeven.
Verder is het overpotten vanuit een stenen pot moeilijker doordat deze poreus is en daardoor de wortels aan de potwand kunnen gaan hechten.

Dan vervolgens het moment van overpotten.
Over het algemeen kan worden aangenomen dat het bovengrondse deel van de plant net zo groot is als het ondergrondse deel.
Hier gaan wij gelijk van af wijken omdat we in potten kweken en de wortels dus beperkte ruimte tot hun beschikking hebben.
Het eerste moment van overpotten of beter gezegd oppotten is in geval dat er gebruik wordt gemaakt van jiffy's of sproutpads.

Deze kunnen worden opgepot waneer er wortels door de zij en/of onderkant beginnen te groeien.
Zelf zet ik ze dan in een 1Ltr plastic pot.

Vervolgens krijgen de plantjes de tijd om de pot goed te vullen met wortels, meestal ongeveer 3 weken.
Waneer de bladeren goed over de rand van de pot gegroeid zijn zullen de wortels in de pot langs de wand aan het groeien zijn en de aarde bijeen houden.
Nu is het moment om te gaan overpotten.
Bij mij heeft het de voorkeur dit met een wat drogere aarde te doen zodat de kluit niet te zwaar is.

Vanaf hier gaan ze verder in de 12Ltr potten. Groter kan ik hier niet kwijt.

Nog enkele tip's:
Om de plant uit de pot te krijgen steun je de plant tussen wijs- en middelvinger (niet tussen de toppen maar tegen de handpalm aan) vervolgens de pot en plant omkeren en voorzichtig in de pot "knijpen" om de plant te lossen.
De aarde niet te hard aandrukken omdat daar de wortels weer mee beschadigd kunnen geraken.
De potten vooraf voorbreiden kan handig zijn, je kan de aarde alvast wat inwateren om de aarde te laten inklinken.
Bij inwateren van planten altijd zo min mogelijk water gebruiken om overschot te voorkomen.
Werk met schoon gereedschap en potten.
Controleer de aarde die je wil gaan gebruiken zorgvuldig (beesies en/of schimmels ed.).
Ruim je werkplek weer op na gebruik.

als 't niet gaat zoals het moet, moet 't maar zoals het gaat

Citaat
Geplaatst : 2 oktober 2012 17:10
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Wat een duidelijk en overzichtelijk stuk, stekkie. :D
Hier zullen veel (aankomende) kwekers wat aan hebben om goed voorbereid van start te gaan. :mrgreen:

You can't spell Healthcare without THC

ReageerCitaat
Geplaatst : 5 oktober 2012 09:47
wiet de luxe
(@wiet-de-luxe)
New Member

klasse,bedankt voor deze info's, :bigjoint:

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 november 2012 09:52
zwerfkat7
(@zwerfkat7)
Eminent Member

dit helpt me weer een heel stuk :D

Nederwiet

ReageerCitaat
Geplaatst : 7 april 2014 22:04
penvisser
(@penvisser)
Estimable Member

Dan ben ik op de goede weg, heb het precies zo gedaan als hierboven beschreven staat. :happy:

Gr Penvisser...:)

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 april 2014 17:41
waserat
(@waserat)
Noble Member

Inderdaad, Handig stukje, want het blijft een terugkomende vraag.

Toppie!

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 april 2014 22:21
Share:

Sponsor

Laaste berichten

Aanbieding!

Facebook

Bezig

Inloggen van Registreer aub