Forum

Na de oogst door reveggen een moederplant over houden.  

RSS
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Ik heb op een Amerikaanse growerssite een interessant artikel gelezen om een wietplant na de oogst terug in de groei te zetten (reveggen) om haar later als moederplant voor stekken te gebruiken.
Soms heb je een uitblinker tussen je plantjes. In zo'n geval kan het interessant zijn om deze plant te laten reveggen. Het kost ongeveer 2 maanden voor de plant zover is dat ze voldoende nieuwe stekken oplevert dat je ze kan gaan snijden.

De methode werkt zo:
De geselecteerde plant oogst je voor ongeveer 95%. Je laat zoveel mogelijk takken en fan leaves zitten. Ook de binnenste popcorn topjes laat je zitten, hier groeien straks de nieuwe takken weer uit. Zonder deze topjes gaat het niet lukken om de plant te laten reveggen.

Je geeft de plant 18 - 20 uur licht. TL buizen zijn minder geschikt voor dit doel, spaarlampen lukt wel. Het is heel belangrijk dat de plant niet meer water krijgt dan wat ze elke dag verbruikt, en dat is maar weinig zolang ze nog niet in de groei is geschoten. Geef je haar meer dan kan ze makkelijk verzuipen. Ze moet dus aan de droge kant gehouden worden met alleen afgezuurd water met een hele lichte dosis groeivoeding. Zodra ze groeischeuten begint te maken en bossiger wordt mag de groeivoeding en de hoeveelheid water langzaam worden opgebouwd. Ongeveer 4 - 5 weken nadat de eerste groeischeuten te zien zijn is de plant zover getransformeerd naar een groeiende plant dat je er stekken van kan snijden.
Belangrijk is dat de plant 18 - 20 uur licht blijft krijgen.
Sommige Amerikaanse kwekers zijn van mening dat een wiet plant sterker wordt naarmate ze ouder is. Een wiet plant zou op ongeveer 1 jarige leeftijd op haar hoogtepunt zitten qua potentie.

Als je deze methode een keer toe wilt passen zou je tegelijkertijd een autoflowerkweek kunnen overwegen. Dan kan je de lichtcyclus van de autoflowers en de reveg-plant op elkaar afstemmen en in 1 kweekruimte werken. Als de autoflowers klaar zijn heb je als het goed is voldoende stekken van de gerevegde moeder dat je daarmee direct verder kunt kweken.

You can't spell Healthcare without THC

Citaat
Geplaatst : 10 februari 2012 13:01
Stekkie
(@stekkie)
Famed Member

zeker een interessante casus:

mischien wel iets voor mij om te proberen in de toekomst :mrgreen: kan ik toch m'n naam nog waarmaken :rofl:
idd in combo met AF zeer interessant.

als 't niet gaat zoals het moet, moet 't maar zoals het gaat

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 februari 2012 15:08
medcare
(@medcare)
Reputable Member

Is er iemand welke hier al ervaring mee heeft. Ik overweeg om het een keer te proberen, heb nog auto bb zaad liggen , dus dat zou helemaal passen. ik hoor het wel, grtz :smokebong:

beter spijt van wat je gedaan hebt, als dat wat je niet gedaan hebt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15 mei 2012 21:38
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Ik heb er geen ervaring mee om een hele plant te reveggen. Ik heb op het moment wel gerevegde LSD planten van stekken staan. (kweekverslag vind je in het led topic).
De stekken zijn van een bloeiende moederplant gesneden en hebben na het wortelen een overschakeling gehad van bloei naar groeifase. Dit duurt een week of 6. Gerevegde planten schijnen wel iets minder opbrengst te leveren dan een plant die deze omschakeling niet heeft gemaakt. Maar het is altijd leuk om zelf eens uit te proberen, zeker als je een geweldig goede moederplant hebt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 mei 2012 18:41
Stoney
(@cootje)
Illustrious Member Admin

Ik ben weer bezig om dingen te proberen...
Zo heb ik een 'diefje' van de plant gesneden die reeds in de bloei stond :o
Na 1 week waren de bloeihaartjes weg en weer 1 week later zaten er worteltjes aan :mrgreen:
Had ik niet verwacht :|

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 mei 2012 12:29
DD Sensi
(@dd-sensi)
Noble Member

heb dit ook geplaatst bij de algemene tips, mocht je het dubbel vinden gelieve de juiste te behouden en de andere te verwijderen.
reveggen werkt echt goed en is idd de manier om je beste plantje te vermeerderen.
deze methode gaat sneller dan van een kale plant te starten.

toevoeging bij het reveggen;
indien je plant na de oogst nog zo van die kleine bloemetjes heeft staan, haal ze dan niet weg maar laat ze gerust staan.Moeder natuur gaat deze bloemetjes terug omtoveren in kleine uitlopers die gewoonweg nieuwe zijtakjes worden.De sterkste hou je en die kan je gebruiken om te stekken..zet je planten op 18/6 of 20/4 licht.
Deze methode gaat heel snel maar vraagt wel wat werk om de sterkste uitlopers te behouden (snoeien).
Ben eerder toevallig op deze methode gekomen, geoogst en de kale stammetjes met kleine bloepjes(fluffy minibuds) laten staan om later op te ruimen.Vergeet ik toch wel mijn lamp uit te zetten( aangezet zonder timmer) en na een paar dagen dacht ik er aan om op te ruimen.Ik merkte op dat deze bloempjes aan het schieten waren gegaan en ik was nieuwschierig naar het resultaat. Tot mijn grote verbazing liepen deze uit tot takjes. ideaal om stekjes te nemen van je sterkste beste plant.Heb met die reveg planten een tweede keer gekweekt,iets minder opbrengst en iets kleinere buds.
Deze techniek ontdekte ik een 10 jaar geleden,ik had niet gedieft en had onderin nogal wat "rommel" staan.

Decency IS the new punk !!

ReageerCitaat
Geplaatst : 6 oktober 2012 15:43
gmcjean
(@gmcjean)
Estimable Member

hoy
ik heb een plant nog buiten staan,die inderdaad niet helemaal kaal geplukt is,kan je daar ook een moederplant van maken,buiten zal dat denk ik nu niet meer lukken,omdat het te koud wrdt.
groet jean.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26 oktober 2012 14:40
DD Sensi
(@dd-sensi)
Noble Member

yep buiten lukt dat dus niet maar als je haar onder enkele spaarlampen zet (binnen )is de kans reeel dat het lukt.maar wat ga je met de stekjes doen?buiten kweken kan niet in de winter, enkel vanaf half mei kan je ze buiten zetten,.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26 oktober 2012 17:25
gmcjean
(@gmcjean)
Estimable Member

nee we gaan dat ook niet doen,het kan wel,maar veel ste omslachtig.
maar wat we wel gaan doen,ik heb nog vijf norderlicht zaatjes,nou hebben we een kamer op het zuiden liggen,daar ga ik met samenwerking van buitenlicht en een led lamp voor met buitenlicht proberen of dat wil.afgelopen zomer had ik vijf buitenplanten staan.een in de volle aarde,en 4 in potten,die vier in potten hebben we met slecht weer ook onder de ledlamp gezet onder de varanda,het verschil is was groot,de planten die ook onder de lamp hadden gestaan waren veel beter en ook een betere fruitige smaak.dus we gaan het zien.
groet jean.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26 oktober 2012 18:12
DD Sensi
(@dd-sensi)
Noble Member

bij testen&productrevieuw ga ik een draadje opstarten over reveggen, ben momenteel met een bezig en wil dat "delen" met de rest.

de link naar==> viewtopic.php?f=16&t=6418

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 maart 2013 16:57
Mother Earth
(@mother-earth)
Illustrious Member

Leuk DD Sensi, altijd interessant. :mrgreen:

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 maart 2013 18:42
Share: