TEST LED KWEEKLAMP (Bloei test).  

Pagina 1 / 8 Volgende
marco-ganja
Noble Member

Van onze geliefde super sponsor de DutchHEADSHOP kreeg ik het genoegen om een LED kweeklamp te mogen testen.

Ik ontving de lamp van de TNT bezorger super snel in een neutrale en discrete doos, waarin de lamp veilig, welhaast onbreekbaar verpakt was.

De LED growlamp is een zogenaamd UFO model, een schijf met een diameter van 27cm en een hoogte van 6cm.
De compacte lamp kan aan de 3 meegeleverde stalen koorden opgehangen worden.

Het moet gezegd worden; de lamp ziet er werkelijk fenomenaal mooi en blits uit.
Netjes afgewerkt ook.
Het is zondermeer de mooiste wietlamp die ik ooit heb gezien !
Dit is echt andere koek dan een HPS, TL of spaarlamp.

Deze 90 watt lamp is van de nieuwste generatie LED growlampen, en speciaal afgestemd op de teelt van Marihuana.
De lamp heeft oa een licht emissie in het spectrum 630nm, 660nm, 440nm, 470nm, 610nm-620nm, en is van het 7 Color type. Volgens de fabrikant zou onze LED growlamp 75 – 80% energie besparen ten opzichten van een conventionele growlamp, en kan de lamp zich in prestaties meten met een 400-600 Watt growlamp.
De lamp zou geschikt zijn voor de zowel groei als de bloei fase.
Als dit waar is, is dit zeer goed nieuws natuurlijk.

De LED lamp heeft een levensduur van 50.000 branduren.
Verder heeft de lamp een ingebouwd koelsysteem van thermosstatisch gecontroleerde ventilatoren.

Klink allemaal ingewikkeld, maar de lamp is plug and play, je hoeft niets aan te sluiten, alleen de stekker in het stopcontact te doen.

De lamp ziet er niet alleen uit als een UFO, maar klinkt als een UFO, de ingebouwde ventilatoren maken een zachtjes en prettig hoog-toerig turbine geluidje. Ik vind het wel wat hebben en allerminst storend.

Ik heb wel eens een LED growlampen op foto’s en video gezien, maar ik kan jullie zeggen; in het echt is het licht eigenlijk nog raarder dan op een foto ! Alles in dit licht komt er paars-rood uit te zien.
De kleur doet eerlijk gezegd wel een beetje bordeel-achtig aan, en doet me denken aan de Amsterdamse roze buurt.
Je growruimte of kweektent fleurt er in ieder geval wel van op, van dit gezellige licht.

Om de lamp te testen heb ik thuis een proefopstelling gemaakt, en daarvoor vandaag op mijn vrije zaterdag een test growhokje getimmerd, wat ik geheel bekleed heb met de nieuwste generatie reflectie folie, wat de prestatie van growlampen in het algemeen enorm zouden moeten doen toenemen.
En ja, zo op het oog werkt deze folie ook inderdaad wel, want het verschil in licht tussen wel en geen folie is zichtbaar groot.

Voor de test maak ik gebruik van 2 (vrouwelijke) wietplantjes van 35cm groot, die tot vandaag onder 18/6 kunstlicht hebben gestaan. Deze test plantjes heb ik vandaag verpot van een 3 naar een 6 liter pot met Plagron Light Mix aarde waar ik zelf nog wat Hydrokorrels aan heb toegevoegd.
De test plantjes hebben vandaag aangezuurd gietwater gekregen van pH 6,2 met Rhizotonic.

De test is er met name op gericht te onderzoeken of deze 90 Watt LED UFO growlamp een wietplant goed kan laten bloeien. De test begint vandaag, de lamp staat op 12/12.

Uiteraard doe ik zeer regelmatig een update plaatsen, en ontvang ik graag feedback, opmerkingen, commentaar enz.

Een verdamper hoor je amper.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 april 2011 01:27
StickyArt
Noble Member

Wauw wauw wauw!

Dit word een super test! Supertof dat je dit mag testen. Als je met dit ook de opbrengst haal als een 400W wil ik best over stappen op LED. Wel zijn de lampen erg duur, maar heb ik wel over voor onze leuke hobby. (met een beetje sparen!)

En Marco ooooh-hooooo, wat zie ik daar nou? Een stekker doosje in je tent/hok? Is dat wel veilig? :P

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 april 2011 09:34
Cootje
Illustrious Member

Ik zag ook al die stekkerdoos op de grond liggen... Stick :lol:

Volg deze test weer trouw :mrgreen:

Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 april 2011 13:16
TresHaze
Trusted Member

Interessante test, ga ik volgen! :D

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 april 2011 18:37
menno
Trusted Member

ik blijf volgen :happy: maar hoeveel heeft die lamp eigenlijk gekost want op dhs kan ik die niet vinden.
ben wel zeer benieuwd naar de test :wink:

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 april 2011 14:03
marco-ganja
Noble Member
"menno" schreef:

ik blijf volgen :happy: maar hoeveel heeft die lamp eigenlijk gekost want op dhs kan ik die niet vinden.

De 1e generatie LED growlampen waren niet 100% geschikt voor de wietteelt.
Het groeien ging wel, maar de bloei verliep moeizaam of lukte helemaal niet.
Inmiddels zijn we weer wat verder en zijn de nieuwere LED growlampen sterk verbeterd.
Ik begreep van de Durch HEADSHOP dat zij aan het orienteren en onderzoeken zijn welke LED lampen goed zijn.
In verband daarmee mocht ik van de Dutch HEADSHOP deze lamp uittetsten, ik heb hem voor de test thuisgestuurd gekregen en weet niet wat de lamp kost.

Ik weet wel dat LED growlampen wat duurder zijn dan andere type growlampen, maar (gedeeltelijk) zal de LED lamp de hoge aanschafkosten wel terugverdienen door het zuinige stroomverbruik.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 april 2011 14:59
menno
Trusted Member

dan zal ik maar afwachten hoe de test verloopt en zal ik ze ooit wel eens op dhs zien(of andere lampen) :wink: bedankt voor de info :)

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 april 2011 23:49
goose
Estimable Member

Als ik met lampen zou beginnen kweken, zal het zeker een led lamp als deze worden.
Ik heb al een tijdje getwijfeld zo een lamp te kopen eigenlijk, maar voor een student is dit te duur.

Ooit komt het er wel es van :stoned:

ReageerCitaat
Geplaatst : 12 april 2011 11:24
marco-ganja
Noble Member

Vandaag is het alweer dag 4 van de LED bloeitest.

De 2 test plantjes lijken het in ieder geval reuze naar hun zin te hebben onder het LED licht.
Uiteraard zijn er op de 4e dag nog geen bloeiverschijnselen te zien, maar de plantjes hebben de laatste 2 dagen wel een kleine groeisprint gehad van 8 cm. Deze groei kan wellicht ook extra gestimuleerd zijn door het ompotten naar een grotere pot. En als ik de plantjes een beetje van de lamp afdraai, dan hebben ze zich in no time weer op de lamp gericht.

De plantjes krijgen nog geen voeding, alleen af en toe wat water van pH 6,2.

Bijgaand wat foto s van vanmiddag.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13 april 2011 15:34
Cootje
Illustrious Member

Led verlichting heeft een mooie kleur :happy:
Wat me ook opvalt is dat er veel licht vanaf komt.
Volg je op de voet :mrgreen:

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 13 april 2011 16:57
marco-ganja
Noble Member

ja klopt Cootje, er komt echt een puist licht vanaf...

En groot voordeel van deze LED Growlamp is dat er totaal geen warmte vrijkomt.

Ik kan de lamp dus vlak boven mijn planten hangen zonder dat de bladeren (en straks de toppen) verbranden.
En omdat de groeiruimte niet meer zo heet wordt, hoef je waarschijnlijk de plantjes bij een LED kweek ook minder water te geven, dus wij besparen ook nog een water. En in een kweektent hoeft minder warme lucht afgevoerd te worden, dus de afzuiger kan op wat lagere toeren draaien. Besparing al om dus.

We zitten pas in het begin van de test, maar als ik nu al denk aan de vele voordelen van deze lamp.... :stoned:

Grote kans dat de LED growlamp de HPS helemaal gaat verdringen, en er over (?) jaar niemand meer onder de HPS kweekt. Eigenlijk lijkt het geen kwestie van OF maar van WANNEER de HPS definitief de deur uit kan.

En ik wil niet crimineel denken, …maar vanwege het geringe verbruik van 90Watt, zou je op 1 zekering van 16 Ampere
39 stuks van deze 90Watt LED growlampen kunnen aansluiten. Terwijl je op dezelfde 16 Ampere zekering maar 8 stuks 400 watt HPS lampen kan aansluiten.
Voor de illegale grootschalige wietkwekers zou de LED dus ook interessant moeten zijn.

Voor ons recreatieve thuistelers betekent het gewoon dat we met ons ene LED growlampje in energieverbruik gewoon super zuinig uit zijn.

Onderzoeken van de TU Delft en de universiteit van Wageningen hebben aangetoond dat de gewas productie onder LED growlampen tot wel 20 procent kan stijgen ten opzichte van andere belichting.

Volgens de laatste inzichten, wordt het licht voor planten gemeten in micro-mol.
Een moderne LED growlamp zoals wij nu testen, levert 1,8 micro-mol per Watt en een HPS lamp 1,9 micro-mol per Watt. Echter, uit onderzoek blijkt dat de LED micro-mols 30% tot 40% meer opbrengst leveren dan die van HPS lampen.
Dit omdat de HPS lamp veel licht vermorst in golflengtes waar de plant niets aan heeft, terwijl de LED growlamp exact is afgestemd op de licht golflengtes waarop planten floreren.

Zelf ben ik natuurlijk ook heel benieuwd hoe deze test gaat aflopen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13 april 2011 17:05
papa_beer
Estimable Member

ik ga dit zekerss volgen. ben benieuwd naar de resultaten.

heb even op ebay gezocht en daar liggen de prijzen voor een 90 watt rond de 185 euro.
volgens mij heb ik hetzelfde soort lamp gezien daar.

http://cgi.ebay.nl/90-Watt-LED-Grow-Light-Wuchs-Lampe-Rot-Blau-Neu-/230574333990?pt=DE_Sport_Camping_Outdoor_Lampen_Laternen&hash=item35af4d2026

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 april 2011 14:52
marzra
Estimable Member

Vette shit :D
Ik wil ook zo'n ufo!

Church & AMS buitenkweekhttp://www.wiet-info.nl/viewtopic.php?f=19&t=5122

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 april 2011 06:12
Cootje
Illustrious Member

Helaas pappa-beer...de ufo lijkt er wel op maar waar Marco mee test staan de blauwe led's in een kruis vorm.
De ufo van de link zie je duidelijk dat de blauwe led's in een cirkel zitten...

Eerlijk gezegd ben ik ook op zoektocht geweest naar de kostprijs maar heb dit model nog nergens kunnen vinden behalve op Chinese site's...en dat kan ik niet lezen hahahaha
Half Engels en half Chinees...kan er niet zoveel van maken.

Over ongeveer 7 weken mag ik deze ufo ook gaan testen heb ik gehoord :mrgreen:
Droom er al over :smokepipe:

Is het leven oneerlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 april 2011 13:23
papa_beer
Estimable Member

is echt geweldig zo'n lamp als het goed werkt. laag energie verbruik minder warmte. jammer dat de prijzen vrij hoog liggen. maar ik denk dat ik toch wacht met het aanschaffen van een hps. ben benieuwd hoe deze testen gaan verlopen. dan kan ik beter even wachten en centjes opzij leggen voor een led lamp. als het goed werkt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17 april 2011 20:43
groenepatrick
Estimable Member
"marco-ganja" schreef:

[quote="menno"]ik blijf volgen :happy: maar hoeveel heeft die lamp eigenlijk gekost want op dhs kan ik die niet vinden.

De 1e generatie LED growlampen waren niet 100% geschikt voor de wietteelt.
Het groeien ging wel, maar de bloei verliep moeizaam of lukte helemaal niet.
Inmiddels zijn we weer wat verder en zijn de nieuwere LED growlampen sterk verbeterd.
Ik begreep van de Durch HEADSHOP dat zij aan het orienteren en onderzoeken zijn welke LED lampen goed zijn.
In verband daarmee mocht ik van de Dutch HEADSHOP deze lamp uittetsten, ik heb hem voor de test thuisgestuurd gekregen en weet niet wat de lamp kost.

Ik weet wel dat LED growlampen wat duurder zijn dan andere type growlampen, maar (gedeeltelijk) zal de LED lamp de hoge aanschafkosten wel terugverdienen door het zuinige stroomverbruik.

hoeveel geld zou het schelen denk je een 400watt hps of zo'n LED lamp?

When you smoke the herb, it reveals you to yourself

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 april 2011 20:25
StickyArt
Noble Member

^^ even gebruik maken van Cootje ze sommetje hier ergens op het forum, en je weet het zo. :D
Reken een 400W uit, Reken een 90W uit > Zie het verschil :smoking:

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 april 2011 18:59
mc.smoke
Estimable Member

Berekening 400w lamp. Heb ik op het forum gevonden.

0,4 x 18 x <het bedrag dat jij per kWh betaald> = . . . x aantal dagen groei =
0,4 x 12 x <het bedrag dat jij per kWh betaald> = . . . x aantal dagen bloei =

Weet iemand wanneer DHS ze zal verkopen ? Of zijn ze nog aan het testen.Ik zie ze op verschillende sites te koop staan maar er staat niet genoeg info bij. Bij een shop stond er dat ze ze nog niet willen verkopen omdat ze het voorlopig geen goeie investering vinden.
Als deze bloei test goed verloopt zie ik niet in om nog te werken met een hps lamp.

Grtn 8)

A friend with weed is a friend indeed.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 april 2011 15:39
StickyArt
Noble Member

Ik denk dat LED gewoon prima gaat voor het kweken, alleen word het nog niet verkocht omdat er niet veel vraag naar is.

Ik woon in een best groot dorp, met heeeeelveel van die tuinbouwkassen, tot nu toe in al die kassen heb ik maar 1 met LED zien kweken. Ik denk als alle boeren daarlijk met LED kweken, dan zien we die dingen echt wel verschijnen in ons hobby-winkeltje. En de prijs zal dan ook wel dalen (niet veel maar wel iets natuurlijk :P).

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 april 2011 17:00
Pagina 1 / 8 Volgende

Bezig
dutch passion zaden
greenhouse-seeds-amsterdam-seed-center_1
positronics zaden kopen
cbdcrew
royal queen seeds